Permalänk

Långsam nedladdning

Hej!

Har precis köpt en ny burk från inet, här är samtliga komponenter: https://www.inet.se/faktura/8196095

Jag har problem med långsam nedladdningshastighet på bla steam men även i webbläsaren. Min uppkoppling är 150-250 mbit/s men når endast en nedladdningshastighet på ca 9-20 Mb/s i steam, det tar alltså ungefär 5-6 timmar att ladda ner exv CS. Det märkliga är att jag får lite snabbare nedladdningshastighet när jag tar bort kabeln och kör wifi.

Jag har uppdaterat senaste drivrutinerna för nätverkskortet. Jag har också testat starta om router flertalet gånger.

Någon som har en aning om vad problemet kan vara? Jag hade inte detta problem men min förra dator så antar att problemet sitter i min nya burk.

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drphil135:

Hej!

Har precis köpt en ny burk från inet, här är samtliga komponenter: https://www.inet.se/faktura/8196095

Jag har problem med långsam nedladdningshastighet på bla steam men även i webbläsaren. Min uppkoppling är 150-250 mbit/s men når endast en nedladdningshastighet på ca 9-20 Mb/s i steam, det tar alltså ungefär 5-6 timmar att ladda ner exv CS. Det märkliga är att jag får lite snabbare nedladdningshastighet när jag tar bort kabeln och kör wifi.

Jag har uppdaterat senaste drivrutinerna för nätverkskortet. Jag har också testat starta om router flertalet gånger.

Någon som har en aning om vad problemet kan vara? Jag hade inte detta problem men min förra dator så antar att problemet sitter i min nya burk.

Tacksam för all hjälp

Den hastigheten är ju drygt 175mbit/s så nånstans imellan vad du ska ha. Har du provat med typ speedtest och se vad den säger om din hastighet?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

testa din speed på “bredbandskollen.se” . starta om din utrustning, fiberkonverter, etc

Permalänk
Medlem

Vi kan inte se din "faktura" utan du får ta en skärmbild och klistra in om du vill visa vilka komponenter det är.

Vad har du för slags uppkoppling? 150-250Mbit är inget jag känner till sedan tidigare utan det brukar vara ett fast värde.
Vad har du för router och vad får du specifikt för hastigheter med kabel kontra wifi?

PS: 150Mbit motsvarar ett teoretiskt tak på 18,75MB/s och 250Mbit motsvarar ett teoretiskt tak på 31,25MB/s. Dock är det rätt vanligt att det blir en aning lägre pga overhead i tcp/ip-protokollet så om du skulle få ut 15-25MB/s så skulle det anses vara bra.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Vi kan inte se din "faktura" utan du får ta en skärmbild och klistra in om du vill visa vilka komponenter det är.

Vad har du för slags uppkoppling? 150-250Mbit är inget jag känner till sedan tidigare utan det brukar vara ett fast värde.
Vad har du för router och vad får du specifikt för hastigheter med kabel kontra wifi?

PS: 150Mbit motsvarar ett teoretiskt tak på 18,75MB/s och 250Mbit motsvarar ett teoretiskt tak på 31,25MB/s. Dock är det rätt vanligt att det blir en aning lägre pga overhead i tcp/ip-protokollet så om du skulle få ut 15-25MB/s så skulle det anses vara bra.

Det är Telenor 250/250 (står att det kan variera mellan 150-250). Med kabel får jag som mest 9 Mb/s och med wifi mellan 20-30 Mb/s på Steam, vilket är ganska bra då utifrån dina siffror ovan. Men konstigt att det blir sämre med kabel.

Här är komponenterna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drphil135:

Det är Telenor 250/250 (står att det kan variera mellan 150-250). Med kabel får jag som mest 9 Mb/s och med wifi mellan 20-30 Mb/s på Steam, vilket är ganska bra då utifrån dina siffror ovan. Men konstigt att det blir sämre med kabel.

Här är komponenterna:
<Uppladdad bildlänk>

Telenor skriver hastigheten i Mbit/s medan Steam skriver hastigheten i MB/s. Får du 20-30MB/s från Steam så är det ju helt korrekt.

Får du 10MB/s med kabel så är det nästan garanterat kabeln som är trasig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

får du 100mbit via kabel er något par trasig, byt kabel.

Permalänk
Medlem

Hej.

Vi har Telia 250/250 och jag gjorde ett test nyss så du kan jämföra.
Jag gjorde testet hos https://www.bredbandskollen.se/

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Gå in i settings på steam och stäng av "Display download rates in bits per second" så visar den MB/s istället för Mbps(Mb/s).