Ryzen 7 5800X3D har inte tradionellt stöd för överklockning

Permalänk
Melding Plague

Ryzen 7 5800X3D har inte tradionellt stöd för överklockning

AMD bekräftar tidigare rykten om att deras första processor för konsumenter med 3D V-Cache har ett flertal begränsningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt på ett sätt men tycker ändå vi går åt rätt håll, produkterna ska ha maximal prestanda från fabrik, man ska inte behöva känna att man saknar något för att man inte överklockat.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Och där dog allt intresse. Dels att det var sant att de begränsar överklockning och dels att det inte blir någon 5900X3D.

Det finns alltid en marginal i alla produkter, och det är den marginalen man vill åt vid överklockning, så att neka de 1-5% som garanterat finns i de här produkterna är bara dumt. Men det är bra att det nu finns på papper att de sagt att det här inte är en inriktning de vill ta i framtiden, för då finns något att hålla dem ansvariga för om de försöker bryta det löftet sen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och där dog allt intresse. Dels att det var sant att de begränsar överklockning och dels att det inte blir någon 5900X3D.

Det finns alltid en marginal i alla produkter, och det är den marginalen man vill åt vid överklockning, så att neka de 1-5% som garanterat finns i de här produkterna är bara dumt. Men det är bra att det nu finns på papper att de sagt att det här inte är en inriktning de vill ta i framtiden, för då finns något att hålla dem ansvariga för om de försöker bryta det löftet sen.

Vilket löfte ska de bryta? Att du helt plötsligt får överklocka?

Överklockning var roligt för tio år sedan - för min del - men nu känns det inte värt det i och med alla boost/turbo-funktioner som redan finns.. Sen har jag inte köpt någon ny dator på tio heller.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas de kommer på ett sätt att köra V-Cachen och cores på olika "rails" i framtida produkter, så man kan öka spänningen till kärnorna utan att det påverkar cachen.

Om den verkligen är 15% snabbare än 5900X kommer den dock även vara snabbare än en överklockad 5800X. Det skulle motsvara en 5800X överklockad till typ 5.5 GHz. Överklockningen i sig har liksom inget egenvärde om denna processor ändå är snabbare än vad man kan uppnå med överklockning av någon annan CPU...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

För en ren speldator som redan har ett AM4-moderkort låter det här ju klockrent. Bara byta ut en 2600/3600 och få mängder med FPS out-of-the-box. Men för en hårdvaruentusiast är det ju mindre lockande, dels pga begränsad överklockning men också för att AM5 är runt hörnet. Vi får verkligen hoppas att de lyckas komma runt det här till nästa generation, som @Pepsin är inne på

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har inte brytt mig om överklockning på många år. I många fall får man till och lägre prestanda i singeltrådat eftersom man väljer att ignorera den inbyggda frekvensstyrningen som inte helt sällan är bättre än vad man kan klocka själv.

Oavsett så pratar man om nån enstaka % i prestandaökning till priset av typ 30% mer strömförbrukning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Överklockning var roligt för tio år sedan - för min del - men nu känns det inte värt det i och med alla boost/turbo-funktioner som redan finns.. Sen har jag inte köpt någon ny dator på tio heller.

Löftet att det inte är en inriktning de kommer ha i framtiden. Om även framtida produkter blir låsta så har de brutit det.

Nej det beror ju på hur man ser det. Om man tycker att 1-10% extra prestanda hit eller dit inte spelar någon roll så är det absolut ingen mening att överklocka idag, nej, men dagens boost pressar inte komponenterna till "max" om man med "max" menar vad som faktiskt finns kvar att hämta. På processorer med luftkylning handlar det kanske om max 5-6 procent jämfört med stock, men på grafikkort går det få ut uppåt 15% med bra optimerad fläktkurva och byte till vettig kylpasta istället för möget de har på från fabrik, så för mig är överklockning helt klart levande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Har inte brytt mig om överklockning på många år. I många fall får man till och lägre prestanda i singeltrådat eftersom man väljer att ignorera den inbyggda frekvensstyrningen som inte helt sällan är bättre än vad man kan klocka själv.

Oavsett så pratar man om nån enstaka % i prestandaökning till priset av typ 30% mer strömförbrukning...

Om man kör med ren multpelklockning ja men det ska man inte göra på Ryzen.

Min 3900X kör i 4775Mhz single core och ~4400Mhz i multicore så man får det bästa av båda världar. PBO plus BCLK-justeringar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur få som faktiskt överklockar är beslutet för just denna CPU okej i mina ögon. Bättre att de pressar CPUn till max från fabrik än att man ska behöva lägga timmar på att skruva på alla de värden som tyvärr krävs att man pillar på för att få ut några extra %.

Är man enthusiast så förstår jag dock att man blir snuvad på konfekten men det blir ju alla andra på OC vänliga CPUer. GPU är åtminstone mycket lättare att OCa och har högre tolerans plus att man känner av resultatet på ett mer direkt sätt än CPU.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag tror mer på olika profiler än överklockning med undantag handburna enheter som mobiltelefoner.

Orsak är att för var åt som går ju mer mikrokod kan tillverkarna lägga in stör att styra vilken klockfrekvens som de olika delarna ska köra. De kan basera frekvensen på hur mycket som helst inte bara vilka temperaturer som komponenter har utan även förutspå kommande instruktioner. Detta går att utveckla hur mycket som helst.

Sedan kommer det en "rörmockare" och säger hör ska det överklockas, bara höj spänningen lite och dra upp frekvenserna. Om personen kan spela ett spel i många timmar utan en enda blåskärm så är deras cpu superstabil.
Jag tror detta mer kommer försvinna. Men att tillverkaren tillåter olika profiler där de har olika för och nackdelar.
Om vi tar bärbara spelkonsoler och liknande kommer tillverkaren nog inte tillåta överklockning, ändra profiller etc och då blir det mer intressant.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Robert Hallock, vilken kille! Däremot är det alltid tråkigt med nedlåsning av OC-funktioner, men det är säkert rimligt med tanke på komplexiteten och vilken knivspets grejerna balanserar på för att inte paja i dagsläget.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag är mest häpnad över att man kan marknadsföra en cache-implementation. Görs ju även med Radeon infinity cache. Hur många bryr sig egentligen om sånt här.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lussarn:

Jag är mest häpnad över att man kan marknadsföra en cache-implementation. Görs ju även med Radeon infinity cache. Hur många bryr sig egentligen om sånt här.

Inte konstigare än att marknadsföra klockfrekvens, kärnantal eller något annat.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är väldigt tråkigt, detta är ju ingen budgetprodukt precis och jag tycker definitivt att man ska ha möjligheten att kunna överklocka. Kvittar om det gör någon större skillnad eller inte, bara en början på nedlåsta produkter som Intel började med. Överklockning är ju mer än bara att ändra volten trotsallt .

Tråkigt att folk försvarar detta bara för att det är AMD.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Intressant tyckte det var konstigt att boosten bara låg på 4.5GHz när den annonserades, att extra cachen innebar ökad energiåtgång är ju en sak men max boost borde inte påverkas av det. Se på 5950X som får ökad energiåtgång via extra kärnor men ändå har högst boost men betydligt lägre basfrekvens. Tydligen så är max spänning istället mycket lägre för 5800X3D.

Segt för do, som överklockar dock. Kör personligen min 5800x @max 105W för att fläkten inte ska ge ifrån sig något ljud. Samt med undervolt via curve optimizer. Sådan undervoltning tycker man ju borde fungera för 5800X3D men dom kanske inte orkar lägga in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Tycker detta är väldigt tråkigt, detta är ju ingen budgetprodukt precis och jag tycker definitivt att man ska ha möjligheten att kunna överklocka. Kvittar om det gör någon större skillnad eller inte, bara en början på nedlåsta produkter som Intel började med.

Ja, om merparten ändå inte klockar kommer merparten inte heller få problem. De som klockar idag, och särskillt då de som klockar Ryzen, vet att det handlar om annat än att bara vrida upp multipel och spänning som man gjorde förr.

Gör man rätt och har tur med PBO+BCLK+EDC-buggen så får man ett rätt trevligt lyft och det vore synd om det alternativet skulle försvinna.

Hade varit bättre om de bara informerat om att toleransen för spänningsökningar minskat och att de som vill klocka får tänka på det istället för att bara ställa in festen för alla.

Sen ät det också synd att det inte blir någon motsvarighet för 5900X och 5950X. Det finns faktiskt folk som både spelar och pysslar med saker som drar nytta av fler kärnor, så nu känns hela den här lanseringen rätt märklig. Som att de släpper något som svar på Alder Lake utan passion och entusiasm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Tycker detta är väldigt tråkigt, detta är ju ingen budgetprodukt precis och jag tycker definitivt att man ska ha möjligheten att kunna överklocka. Kvittar om det gör någon större skillnad eller inte, bara en början på nedlåsta produkter som Intel började med. Överklockning är ju mer än bara att ändra volten trotsallt .

Tycker ”den kommer ytterst sannolikt att gå sönder” känns som en ganska giltig anledning. Tillverkarna har typiskt bara lyft fram och hjälpt till med överklockning när riskerna varit små.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO

Permalänk
Medlem

Fortfarande sugen på en. Har inte klockat min 5600x nämnvärt pga av den extra värmen jag inte är sugen att ha i lägenheten. Min 3070 har jag inte rört power limit alls på heller.
Tryckte upp core och minne max på default power limit.
50 extra w från väggen för 40Mhz och högre ljudnivå kändes rätt rätt beslut att skita i. fick ändå 2GHz på som är nära swecs resultat med power limit justeringar.
Det hade varit trevligt om alternatvien med curve optimizer finns kvar och tillåter småljusteringar uppåt och fler fullt neråt så man kan pressa ner spänningen lite och hoppas exemplaret boostar lite högre.
Det har ändå varit effektivt på 5000 serien och då är för de flesta det tillräckligt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | PSVR2 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tycker ”den kommer ytterst sannolikt att gå sönder” känns som en ganska giltig anledning. Tillverkarna har typiskt bara lyft fram och hjälpt till med överklockning när riskerna varit små.

Nu handlade det ju i och för sig bara om att AMD gått ut och bett tillverkarna att inaktivera vissa funktioner. Så det kommer komma moddade BIOS med funktionerna aktiverade så att de som vill kan få klocka. Så det är inget effektivt sätt att lösa det på om man är orolig för att de som gett sig den på ett få göra vad de vill med hårdvara de äger ska ha sönder sina processorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det kan jag förstå, men varför inte låta funktionen vara kvar för de som vill överklocka då? Det är ju superkorkat att kasta bort de kunder som vill överklocka. Men vi kommer nog se att det plötsligt blir möjligt igen när 12900KS kommer.

Precis som Ozzed säger, där dog det sista intresset jag hade från AMD. Det är ett jättekorkat beslut. Att denna cpu kommer klara max 1.35v är ju 100% bullshit. Det är ju liksom inte en ny cpu detta. Bara gjord på ett annorlunda sätt. Väntkorv på DDR5 är vad det är.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Orka klaga, denna cpu är en sista kärlek till AM4 plattformen från AMD för dom som inte vill betala för dyra ddr5 minnen och allt som den nya plattformen kommer dra med sig.

Ser den som en perfekt uppgradering från min 3700x.

Har inte behov av fler kärnor då min burk använs främst för gaming och surf.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det kan jag förstå, men varför inte låta funktionen vara kvar för de som vill överklocka då? Det är ju superkorkat att kasta bort de kunder som vill överklocka. Men vi kommer nog se att det plötsligt blir möjligt igen när 12900KS kommer.

Precis som Ozzed säger, där dog det sista intresset jag hade från AMD. Det är ett jättekorkat beslut. Att denna cpu kommer klara max 1.35v är ju 100% bullshit. Det är ju liksom inte en ny cpu detta. Bara gjord på ett annorlunda sätt. Väntkorv på DDR5 är vad det är.

Går man utanför spec så får man skylla sig själv om saker går sönder. Så har det ju varit även innan. Så det är rent dumt att de helt plötsligt ska börja hålla handen även på oss som vet vad vi gör och riskerar. Nej tack.

Fan. Detta kunde blivit en fin svansång för AM4 men nu blev det bara en kraxande kråka istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu handlade det ju i och för sig bara om att AMD gått ut och bett tillverkarna att inaktivera vissa funktioner. Så det kommer komma moddade BIOS med funktionerna aktiverade så att de som vill kan få klocka. Så det är inget effektivt sätt att lösa det på om man är orolig för att de som gett sig den på ett få göra vad de vill med hårdvara de äger ska ha sönder sina processorer.

Tvärtom. Denna lösning är väl optimal sett ur synvinkeln att de rimligtvis talar sanning om hur lätt chippet kan gå sönder om man börjar peta runt med de avstängda parametrarna. Blir inget tjafs sen vid RMA-ärendet utan de kan bli nekade med gott samvete och det blir således heller ingen PR-katastrof heller då sådana som ändå började mecka med modifierade BIOS rimligtvis visste om riskerna.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO

Permalänk
Medlem

Gammal all Core OC görs väl knappt längre ändå. Numera är det minnestimings och sådant som hjälper.

Moderna processorer boostar ju olika kärnor själva så en manuell AC OC ger lägre frekvenser.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tvärtom. Denna lösning är väl optimal sett ur synvinkeln att de rimligtvis talar sanning om hur lätt chippet kan gå sönder om man börjar peta runt med de avstängda parametrarna. Blir inget tjafs sen vid RMA-ärendet utan de kan bli nekade med gott samvete och det blir således heller ingen PR-katastrof heller då sådana som ändå började mecka med modifierade BIOS rimligtvis visste om riskerna.

De kan inte se vid en RMA om man klockat eller kört moddat BIOS så det gör ingen skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, om merparten ändå inte klockar kommer merparten inte heller få problem. De som klockar idag, och särskillt då de som klockar Ryzen, vet att det handlar om annat än att bara vrida upp multipel och spänning som man gjorde förr.

Gör man rätt och har tur med PBO+BCLK+EDC-buggen så får man ett rätt trevligt lyft och det vore synd om det alternativet skulle försvinna.

Hade varit bättre om de bara informerat om att toleransen för spänningsökningar minskat och att de som vill klocka får tänka på det istället för att bara ställa in festen för alla.

Sen ät det också synd att det inte blir någon motsvarighet för 5900X och 5950X. Det finns faktiskt folk som både spelar och pysslar med saker som drar nytta av fler kärnor, så nu känns hela den här lanseringen rätt märklig. Som att de släpper något som svar på Alder Lake utan passion och entusiasm.

PBO+BCLK kanske fungerar, det var väl volt som inte skulle fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kan ju vara en kostnadsfråga och att de måste testa av att det fungerar osv. Är det få personer idag som bryr sig så kanske inte det är en säljfördel längre och då tar de bort det. I början av nittiotalet fanns väl inte några funktioner för att ändra? Eller minns jag fel?

Håller med om att det är tråkigt om de gör det bara för att. Nu lät det ju som att det var pga design som de tog bort det.

Permalänk
Rekordmedlem

Manuell överklockning ska naturligtvis bort för en modern cpu ska autooptimera sig, överklockning ska inte kunna öka prestandan men det är bra om man kan begränsa den för att kunna välja att behöva mindre kylning och därigenom ljudnivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske borde byta namn på siten från Sweclockers till Sweboomers eftersom det bara är trötta gubbar kvar här.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30