Finns det någon anledning att inte välja dotterbolagen framför huvudbolaget?

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att inte välja dotterbolagen framför huvudbolaget?

Hej!

Som jag förstått det så skall det inte göra skillnad vare sig man kör via dotterbolaget till en operatör, eftersom hastigheten skall vara 100% densamma, detta åtminstone om man läser enligt deras villkor.

Varför skulle man vilja använda Telia inför Halebop, eller Fello?

Intressant ämne då jag skall byta operatör nu, har tidigare haft TRE, men skall testa Telias nät nu för att se om de skiljer sig något.

Permalänk
Avstängd

I teorin kan man prioriteras lägre än de som använder "huvudoperatören", jag vet inte om det är något större problem dock för det är väldigt sällan man inte kan koppla upp ett samtal eller så. Möjligtvis typ runt tolvslaget på nyår, under en pågående skolavslutning eller liknande. Annars är det väl supporten de sparar in på främst. Jag har kört Hallon i rätt många år nu och har aldrig behövt använda supporten så för mig har det inte heller varit något problem. Sen saknas ju en del grejer, som att man för det mesta inte kan få ett "tvillingkort", å andra sidan kostar inte sällan ett tvillingkort hos de större minst lika mycket som ett eget abonnemang hos dessa alternativa operatörer. Men har man typ en inbyggd telefon i bilen så hade det ju varit trevligt att den hade samma nummer som ens mobil liksom.

Permalänk

En av få anledningar till varför man kan behöva överväga huvudbolagen är om man t.ex behöver eSIM till sin Apple Watch. Sist jag kikade så saknades den tjänsten hos dotterbolagen och var enbart något som huvudbolagen erbjöd. Detta lär dock dyka upp hos dotterbolagen förr eller senare. Utöver det och att det finns fysiska butiker att besöka så ser jag ingen anledning till att köra med huvudbolagen.

Permalänk
Medlem

Halebop är inte ens ett eget bolag, det är ett varumärke tillhörande Telia. Fello däremot är ett, av Telia ägt, aktiebolag.
Existensberättigandet för alla dessa varumärken är att de används för att marknadsföra sig mot olika kundsegment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Hej!

Som jag förstått det så skall det inte göra skillnad vare sig man kör via dotterbolaget till en operatör, eftersom hastigheten skall vara 100% densamma, detta åtminstone om man läser enligt deras villkor.

Intressant ämne då jag skall byta operatör nu, har tidigare haft TRE, men skall testa Telias nät nu för att se om de skiljer sig något.

Anledningen för mig är för att Tele2 har datakort som är kopplat till samma abonnemang, något som Comviq (som skulle vara mitt andra alternativ) inte har. Jag använder flera datakort, t.ex. i en dator och i en surfplatta. Comviq har också en hastighetsbegränsning på 100 mbit/s iallafall på 5G.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Hej!

Skulle vara för delarna omkring, som tillvalstjänster, eSIM, kundtjänst etc.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Du får inte senaste tekniken lika snabbt, Hallon har inte 5G än t.ex. Så mycket sånt. Men behöver man bara ett abb och inte bryr sig om det allra senaste så funkar det utmärkt.

Permalänk
Medlem

Många av "dotterbolagen" har spärrad datahastighet också... eller iaf hade..
Tror ex. vimla har/hade 80Mb/s som gräns.

Även funktioner som telefonsamtal över wifi och liknande kan saknas.

Permalänk
Medlem

Ja, det handlar om att nå olika kundgrupper. Senast jag hade en "stor" operatör var 2011 när Telenor sålde 79kr/mån-abb med obegränsad data. Men det var begränsat till 3G och priset höjdes kraftigt några år senare.

Just nu har jag Comviq, pga Black Friday impulsköp (S21+100GB data, onödigt mycket, menmen), Comviq har 5G endast på abb över 30GB data, på Tele2 tycks gränsen gå vid 25GB (dvs, försumbar skillnad), men Comviq är mycket billigare speciellt om man binder sig och tar mobil "på köpet".

Samma med Halebop som jag hade tidigare, mycket billigare än Telia och har haft VoLTE, VoWifi länge även på kontantkort.

Fello har varit lite mer av en budgetoperatör, som slöat med att införa VoLTE, men i takt med att 3G avvecklas kommer VoLTE att vara ett krav man kan ställa på alla operatörer oavsett pris.

Har rekommenderat släkten att gå till Comviq och Fello nu, en del har haft Tele2 och Telia "av gammal vana" och det blir dyrt i längden (om man inte har specifika krav då alltså, diverse esim, datakort, osv, som nämnts ovan).

Tillägg : 5G känns för mig helt oväsentligt i dagsläget, har stängt av det då täckningen är så extremt dålig. Men det är ju bra att 4G-nätet avlastas på sikt.

Tillägg 2 : Fello aktiverar inte VoLTE direkt i dagsläget, de gör det batchvis verkar det som, tog ett par veckor för min fru att få det när hon nyligen bytte till Fello. Men i praktiken märkte hon det inte ens, avsaknaden av VoLTE alltså, däremot märks det mer på sommaren när vi är i skärgården och all extra täckning kan vara av intresse.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Många av "dotterbolagen" har spärrad datahastighet också... eller iaf hade..
Tror ex. vimla har/hade 80Mb/s som gräns.

Även funktioner som telefonsamtal över wifi och liknande kan saknas.

Vimla har ingen hastighetsgräns mig veterligen. Halebop, Fello och Comviq har hastighetsgränser.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hasson39:

Hej!

Ja vimla vs Telenor:
Vimla har ingen telefonkundtjänst
Vimla saknar E-sim
Vimla saknar närvaro i butiker/återförsäljare
Vimla hade en lång utdragen "beta"-process där de migrerade system. Det sög och skapade massa problem.
Vimla kräver handpåläggning i vissa mobiltelefoner för att MMS ska kunna mottas.

Telenor löser detta.

Sedan att jag värderar pengarna högre än krånglet 🤷‍♂️ Får helt enkelt skylla mig själv när saker stökar 😅

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du får inte senaste tekniken lika snabbt, Hallon har inte 5G än t.ex. Så mycket sånt. Men behöver man bara ett abb och inte bryr sig om det allra senaste så funkar det utmärkt.

Varför bara 1 abonnemang? Jag har 4 stycken hos Hallon och det fungerar perfekt för oss.
5G bryr jag mig inte om, det är för dåligt utbyggt och tar mycket kraft från batteriet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stelex:

Varför bara 1 abonnemang? Jag har 4 stycken hos Hallon och det fungerar perfekt för oss.
5G bryr jag mig inte om, det är för dåligt utbyggt och tar mycket kraft från batteriet

Jo jag håller med. Med Hallon känns det inte som att man tappar så mycket jämfört med att gå till "de stora". WiFi-samtal finns och funkar bra, VoLTE funkar bra, e-sim finns och funkar etc. Även utomlands har det funkat helt utan problem, med datatrafik och allt. Inget 5G känns inte som någon större uppoffring i dagsläget direkt.

De har också en ganska bra pott där man samlar på sig icke använd datatrafik. Flera gånger har jag köpt något abb typ i maj, ofta på kampanj med typ 50GB extra och halva priset i tre månader eller så, så när vi ska åka på semester så har man ett simkort med hundra GB eller liknande som mobilt bredband för typ totalt 150, som jag bara säger upp när semestern är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja vimla vs Telenor:
Vimla har ingen telefonkundtjänst
Vimla saknar E-sim
Vimla saknar närvaro i butiker/återförsäljare
Vimla hade en lång utdragen "beta"-process där de migrerade system. Det sög och skapade massa problem.
Vimla kräver handpåläggning i vissa mobiltelefoner för att MMS ska kunna mottas.

Telenor löser detta.

Sedan att jag värderar pengarna högre än krånglet 🤷‍♂️ Får helt enkelt skylla mig själv när saker stökar 😅

Ingen 5G eller voLTE hos vimla (än).
Kör själv vimla som privatnr.
Tror surf utomlands kan skilja, obegräsade surf abonemang är också bara hos huvudbolaget.
Inget av ovan är något jag bryr mig om närmvärt i dagsläget.
Men samtidigt har jag jobbnr som har allt ovan om jag nu vill ha e-sim etc....även fast jag fortfarande inte fått 5g täckning än hos 3 i göteborg så hur värt 5g är väl upp till var och en.
Vimla har jag haft problem att telia försöker ringa över voLTE och det fungerar inte så bra när jag eller brorsan inte har det på vimla...så morsan hörs inte om vi ringer...tills jag stängde av det på hennes telefon.
Men har också billigaste abonemanget på vimla och då är det 110% pålägg (219 på telenor vs 89 (100 standardpris) på vimla).

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Har bara erfarenhet av Telia, Halebop och Fello.

Telia och Halebop är ungefär samma fast riktade mot olika kunder där man på halebop valt lägre pris och skippa telefonsupport. Fello är budgetvariant men saknar tex 5G, support (alls?) osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag håller med. Med Hallon känns det inte som att man tappar så mycket jämfört med att gå till "de stora". WiFi-samtal finns och funkar bra, VoLTE funkar bra, e-sim finns och funkar etc. Även utomlands har det funkat helt utan problem, med datatrafik och allt. Inget 5G känns inte som någon större uppoffring i dagsläget direkt.

De har också en ganska bra pott där man samlar på sig icke använd datatrafik. Flera gånger har jag köpt något abb typ i maj, ofta på kampanj med typ 50GB extra och halva priset i tre månader eller så, så när vi ska åka på semester så har man ett simkort med hundra GB eller liknande som mobilt bredband för typ totalt 150, som jag bara säger upp när semestern är över.

För oss har Hallon även oslagbart pris på våra utlandssamtal, finns ingen som är i närheten av det minutpriset.
Om jag skulle byta hade det blivit 3Tre och deras 3 obegränsat världen + 3 extra användare = 796:-
Men mycket av detta beror ju på att 3Tres nät fungerar perfekt där vi håller till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stelex:

För oss har Hallon även oslagbart pris på våra utlandssamtal, finns ingen som är i närheten av det minutpriset.
Om jag skulle byta hade det blivit 3Tre och deras 3 obegränsat världen + 3 extra användare = 796:-
Men mycket av detta beror ju på att 3Tres nät fungerar perfekt där vi håller till.

Jo absolut. Många säger att Tre, och förstås Hallon då också, har så kass täckning men det beror ju helt på. I min förra lägenhet exempelvis, hyfsat centralt men med tjocka stenväggar, så funkade inget utom just Tre/Hallon om jag inte typ hade huvudet mot fönstret. Idag kanske det inte hade varit ett problem med WiFi-samtal förstås, men i alla fall.

Permalänk
Sötast

Jag kör alltid på det billigaste möjliga då man skall förnya.
De olika bolagen handlar mest om att det är ett (eller få) stora företag som vill ha hela marknaden. De placerar sig därför i samtliga segment och gör vinst oavsett vem de säljer till.

Permalänk
Medlem

Jag hade själv samma frågeställning för ett par veckor sedan, som landade i att jag valde Fello istället för Telia (eller Halebop).

De enda skillnader jag känner till:

1. Inget 5G-stöd så vitt jag vet (spelar noll roll för min del, som dessutom inte ens behöver 4G).

2. Sämre öppettider för support via telefon eller chatt (vardagar 8-17), men om det är nätrelaterade problem utanför det tidsspannet så bör det ju rimligen gå att höra av sig till Telia istället (vet ej, och kommer med all sannolikhet aldrig någonsin att inträffa).

VoLTE och VoWIFI har de stöd för; men det aktiverades dock först efter ganska precis en vecka i mitt fall av någon anledning, jag gissar att Fello måste lägga en beställning hos Telia för att aktivera det?

Hittills har det fungerat fint, jag kör dual-sim med ett Telia och ett Fello och båda fungerar identiskt (vilket förstås inte är förvånande eftersom de kör på samma mobilnät).

Har varit i kontakt med Fellos support två gånger; korta kötider och mycket bra att ha att göra med båda gångerna.

För övrigt: bor i norr, så därför är Telias mobilnät det enda egentliga alternativet, med sin överlägset bästa täckning här.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av infigo:

Tror surf utomlands kan skilja, obegräsade surf abonemang är också bara hos huvudbolaget.
Men samtidigt har jag jobbnr som har allt ovan om jag nu vill ha e-sim etc....även fast jag fortfarande inte fått 5g täckning än hos 3 i göteborg så hur värt 5g är väl upp till var och en.
Vimla har jag haft problem att telia försöker ringa över voLTE och det fungerar inte så bra när jag eller brorsan inte har det på vimla...så morsan hörs inte om vi ringer...tills jag stängde av det på hennes telefon.
Men har också billigaste abonemanget på vimla och då är det 110% pålägg (219 på telenor vs 89 (100 standardpris) på vimla).

Jo, jag drar mig lite för att rekommendera Vimla för det är påtaglig sämre support mot en större aktör, fördelen är priset.
Med lite pyramidspel så blir det dock väldigt billigt. Jag betalar 30 kr/månad för 6GB/mån + jag kan spara surfen (just nu 77 GB i potten).

Det är bra, men när det inte funkar så kan det vara långt tills chatsupporten är tillgänglig (bara vardagar). Typ som den där gången jag åkte till Grekland fredag eftermiddag och Vimla saknade "Personnummer på kontot" fast jag fick fakturor? Var en hel helg utan telefon/surf 😅

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vimla har fått VoLTE sedan ca 2 månader tillbaka fyi

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vimla har fått VoLTE sedan ca 2 månader tillbaka fyi

Bara sett att det skulle få i 2022. Trevligt....men inte fungerat för mig eller brorsan. Iallfall till de jag ringer till, kommer inget ljud åt ett av hållen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

En av få anledningar till varför man kan behöva överväga huvudbolagen är om man t.ex behöver eSIM till sin Apple Watch. Sist jag kikade så saknades den tjänsten hos dotterbolagen och var enbart något som huvudbolagen erbjöd. Detta lär dock dyka upp hos dotterbolagen förr eller senare. Utöver det och att det finns fysiska butiker att besöka så ser jag ingen anledning till att köra med huvudbolagen.

Skulle inte bli förvånad om de använder en sådan grej för att just få in kunder till huvudbolaget. Generellt är väl tjänsterna hos dotterbolagen billigare, just av den anledningen jag har det abonnemang jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Bara sett att det skulle få i 2022. Trevligt....men inte fungerat för mig eller brorsan. Iallfall till de jag ringer till, kommer inget ljud åt ett av hållen

Info om VoLTE finns här: https://vimla.se/volte/ Officiellt stödjer de iPhone 7 och nyare samt Samsung S21 serien, men har läst på Swedroid att VoLTE fungerar på andra telefoner också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Skulle inte bli förvånad om de använder en sådan grej för att just få in kunder till huvudbolaget. Generellt är väl tjänsterna hos dotterbolagen billigare, just av den anledningen jag har det abonnemang jag har.

Det är ett och samma bolag, men säljer produkter under olika namn, precis som många andra företag gör, t.ex. säljs Golf, Polo, Passat, men de är alla VW.

Permalänk
Medlem

Ett tips efter min egen erfarenhet.
Jag har haft tele2 i många år för mobilabonnemang.
Varje gång jag sett mycket bättre erbjudanden än mitt nuvarande så har jag ringt och bett dem matcha det så jag inte ska byta.
Funkat varje gång.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Finns egentligen inga nackdelar förutom avsaknad av telefonsupport och eventuella tjänster som E-sim och 5G som de mindre dotterbolagen kan sakna. Kör själv med Comviq och Hallon och är helnöjda med dem

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Det är ett och samma bolag, men säljer produkter under olika namn, precis som många andra företag gör, t.ex. säljs Golf, Polo, Passat, men de är alla VW.

Ja? Huvudbolaget har generellt högre priser, så det är klart att de helst vill att en ny kund ska ha det dyrare abonnemanget, men för att konkurrera så har de också billigare abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Ja? Huvudbolaget har generellt högre priser, så det är klart att de helst vill att en ny kund ska ha det dyrare abonnemanget, men för att konkurrera så har de också billigare abonnemang.

Men det ju samma bolag, som säljer olika produkter, inte olika bolag, ingen intern konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Men det ju samma bolag, som säljer olika produkter, inte olika bolag, ingen intern konkurrens.

Dyrt abonnemang > billigt abonnemang.