Permalänk
Medlem

Ram minne konstruktions pryl

Tja

Jag sitter å tänker å undrar.
Testade att köra AMD RamDrive på grabbens dator medans vi väntar på en SSD, den har bara en 1TB HDD.
Blev ganska överraskad över hur snabbt allt gick när man körde mot RAM minnena.

https://imgur.com/a/qW9bN6X

CPU och RAM är Max vad moderkortet hanterar
I7 4770 3,4ghz
32 GB DDR3 1600mhz
Geforce GTX 1650
1TB HDD

Nu till min fråga.
Skulle det vara möjligt att bygga ett kort för PCI där man klämmer in så många So Dimm minnen man bara kan fysiskt få plats med och använda sig av dom typ som raid fast med massa DDR3 minnen. Vet inte vad jag ska skriva ni fattar nog.

Kul pryl. varför är din dator så snabb, jo jag har seriekopplat 7000 ram minnen, dom sitter i skåpet där borta. Haha

Permalänk
Medlem

Finns (fanns iaf) såna kort. De försvann dock i princip när SSDs blev billigare. För mycket krångel och för dyrt för något som inte kommer märkas bortsett från i benchmarks.

Permalänk
Medlem

Det har funnits en del såna produkter genom åren, t.ex. Gigabyte i-RAM GC-RAMDISK bara för att nämna en. Men det blir väldigt dyrt jämfört med SSDer och för normal datoranvändning så vinner man ändå inte mycket med det jämfört med en bra SSD om man ändå måste gå över PCIe. Så marknaden för dem dog i stort sett ut när SSDer började bli vanliga.

RAM har även nackdelen att det tappar all data om det inte är konstant strömsatt. Många såna produkter har batterier som räcker några timmar i alla fall, men de lämpar sig inte för långtidslagring av data.

Permalänk
Medlem

Tänkte inte som lagring, typ mera som RAM. Mest jag som leker med tankar och idéer

Skrivet av perost:

Det har funnits en del såna produkter genom åren, t.ex. Gigabyte i-RAM GC-RAMDISK bara för att nämna en. Men det blir väldigt dyrt jämfört med SSDer och för normal datoranvändning så vinner man ändå inte mycket med det jämfört med en bra SSD om man ändå måste gå över PCIe. Så marknaden för dem dog i stort sett ut när SSDer började bli vanliga.

RAM har även nackdelen att det tappar all data om det inte är konstant strömsatt. Många såna produkter har batterier som räcker några timmar i alla fall, men de lämpar sig inte för långtidslagring av data.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=bYbCYgYZVT8

Linus Tech Tips visar ett sånt kort för DDR eller om det var DDR2

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Witten82:

Tänkte inte som lagring, typ mera som RAM. Mest jag som leker med tankar och idéer

Fast PCIE är betydligt långsammare än RAM, så det skulle inte ge nån vinst.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem

DDR5 är redan på ingång och det kommer att göra det möjligt med mycket mera ram i vanliga datorer, en skrivbordsdator kommer att kunna ha samma mängder som idag kräver en server så separata kort känns ju inte som nått tillverkarna komemr att satsa på, med 4 minnesplatser kan man stoppa i 2 Tbyte ddr5 ram utan att behöva några pcie expansionskort.
De värsta cpuerna har lika mycket cache som man hade hårddiskutrymme när win 95 lanserades.
Jag tror inte på separata minneskort utan att man kommer att bygga in minnen direkt i cpun och ha större ram moduler, Apple har ju tom skippat konventionella ssder och har minnesmoduler för icke flyktig lagting. i sina M1 modeller.
Lagringen kommer att integreras hårdare i cpun i stället för att komma längre bort som på 80 talet då man hade minneskort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

DDR5 är redan på ingång och det kommer att göra det möjligt med mycket mera ram i vanliga datorer, en skrivbordsdator kommer att kunna ha samma mängder som idag kräver en server så separata kort känns ju inte som nått tillverkarna komemr att satsa på, med 4 minnesplatser kan man stoppa i 2 Tbyte ddr5 ram utan att behöva några pcie expansionskort.
De värsta cpuerna har lika mycket cache som man hade hårddiskutrymme när win 95 lanserades.
Jag tror inte på separata minneskort utan att man kommer att bygga in minnen direkt i cpun och ha större ram moduler, Apple har ju tom skippat konventionella ssder och har minnesmoduler för icke flyktig lagting. i sina M1 modeller.
Lagringen kommer att integreras hårdare i cpun i stället för att komma längre bort som på 80 talet då man hade minneskort.

Håller med här, men det är (och kommer nog vara) dyrt att införskaffa 256GB+ vettigt DDR5-minne i något/några år.

Det hade ju varit väldigt smidigt om man kunde återanvända äldre DDR4-moduler som RAM-disk, tex scratch-disk för redigeringsprogram, temp-filer, använda för Nvidia Experience-repriser och andra typer av mellanlagring för att inte slita på SSDs.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast PCIE är betydligt långsammare än RAM, så det skulle inte ge nån vinst.

Helt säker på att du har rätt då jag inte har en aning.
Skulle man kunna sätt en adapter mellan ram och moderkort och säga åt datorn att den kan använda dom minnen som tillfällig lagerplats när den känner att den behöver det?

Fattar kostnad, programmering, svårigheter osv jag bara tänker på saker ibland å undrar.
Förstår inte riktigt kopplingen mellan ram och CPU även om jag vet hur det funkar på ett 4bitars system.... typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Witten82:

Skulle man kunna sätt en adapter mellan ram och moderkort och säga åt datorn att den kan använda dom minnen som tillfällig lagerplats när den känner att den behöver det?

Fattar kostnad, programmering, svårigheter osv jag bara tänker på saker ibland å undrar.
Förstår inte riktigt kopplingen mellan ram och CPU även om jag vet hur det funkar på ett 4bitars system.... typ.

Det är redan så det fungerar i stort sett, OS:et använder oanvänt minne som cache för data som kanske behövs senare (t.ex. genom att hålla kvar filer som tidigare använts). I Windows kan du t.ex. se hur mycket som används som cache under prestandafliken i aktivitetshanteraren.

Om det fysiska minnet tar slut så kan data som inte används för tillfället även flyttas ut till swap, oftast en swap-partition eller swap-fil på en HDD/SSD men skulle även kunna vara t.ex. en RAM-disk via PCIe om man så vill. Men om man har för lite minne så att data hela tiden växlas ut och in från swap så kommer prestandan dyka rejält även med en RAM-disk via PCIe, så det är oftast bättre att se till att man har tillräckligt med RAM än att förlita sig på swap.

Se t.ex. Wikipedia om virtuellt minne för mer om hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Witten82:

Nu vet jag inte om du varit med på den tiden när datorerna körde DOS och Windows 3.1 osv.

Men på den tiden fanns Smartdrive som använde ram som chache för disken.

Man fick ladda in smartdrv.exe i autoexec.bat
(eller för de tidiga versionerna smartdrv.sys i config sys..)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Intels Optane-minnen är väl tänkt för att fylla den funktionen som mellanting mellan RAM och SSD. Tror inte det har blivit någon jättehit dock och jag har själv svårt att se vilka tillämpningar det skulle ge någon riktig vinning i då det oftast är mer motiverat att bara utöka mängden RAM.