Permalänk
Medlem

Olika resultat på stresstest av CPU

Hallå!

Jag har gjort en delid + relid på min i7-8700k och det verkar lovande med ca 16 graders skillnad i maxtemp och average skillnad på ca 13-14 grader.
Kör med en cooler master hyper 212 evo-fläkt, 64gb corsair vengeance 3200 cl16 med XMP på och MSI z370 gaming carbon pro som moderkort.

Provar att stress-testa med olika versioner av prime och har försökt läsa mig till olika svar men är fortsatt oviss vad jag ska gå efter.

Dessa test jag gjort på 5.0Ghz, 1.3 Vcore, 0 AVX och 4 LLC.

Har endast testat en kort tid för att belysa skillnaden..

Prime 26.2
Blend torture test i 15 min ger en maximal temperatur på 68 grader och inga errors.

Prime 30.8
Blend torture test i 15 min med CpuSupportsAVX=0 i local ger en maximal temperatur på 73 grader och inga errors. 126.78W package och 123.08W IAcores som max.
Blend torture test i 15 min utan CpuSupportsAVX=0 i local ger en maximal temperatur på 78 grader och 2 errors, varav den ena kommer efter 2 min och således fortsatte testet endast med 5 av 6 cores. 145.73W package och 142.24W IAcores som max.

Edit: Provade även att dra upp till 1.35Vcore på samma 5.0Ghz, 0AVX, 4LLC.
MED CpuSupportsAVX=0 i local för prime 30.8 ger det max 79 grader, 130.83W package, 127.35W IAcores och inga errors.
UTAN CpuSupportsAVX=0 i local för prime 30.8 ger det max 92 grader, 172.69W package, 168.95W IAcores och inga errors.

Hittade denna info på Tom's Hardware forums, citerar:
"Do not use any version of Prime95 later than 26.6. Here's why:

Your 8700K has AVX (Advanced Vector Extension) Instruction Sets. Later versions of Prime95 run AVX code on your processor's Floating Point Unit (FPU), which is nearly a 130% workload, and will peg your Core temperatures. 26.6 is a 100% workload which does not use AVX, so it's safe to use and will give you realistic Core temperatures up to 20°C lower than later versions. Give it a try.

AVX can be disabled in Prime95 versions later than 26.6 by inserting "CpuSupportsAVX=0" into the "local.txt" file in Prime95's folder. However, since Core temperatures will be the same as 26.6, it's easier to just use 26.6.

Intel Burn Test, which is not written by Intel, is nearly a 120% workload, so that's why it also gave you high Core temperatures.

Prime95 v26.6 Small FFT's is ideal for thermal testing, and RealBench is ideal for stability testing.

Here's the operating range for Core temperature:
Core temperatures above 85°C aren't recommended. Core temperatures below 80°C are preferred. Core temperatures increase and decrease with Ambient temperature."

----

Vad jag har kunnat läsa mig till så stress-testar prime95 i versioner efter 26.6 CPU's som t.ex. i7-8700k extremt pga AVX-settings av något slag? Hur bör jag tänka ur stabilitetssynpunkt och temperaturer - vilken ska man gå efter?

Permalänk

För min 8700k använde jag följande stresstester:

Prime95 26.6 (åtminstone 2 timmar)

• Small FFT

• Custom, FFT 1344 min och max och bocka i Run FFTs in-place

Intel Burn Test

• Very High

• Maximum

OCCT (1 timme på gratisversionen)
Cinebench R23
RealBench (halva RAM)

Sen är det väl skillnad på vad folk klassar som stabilt. Personligen vill jag inte ha någon som helst error. Jag har dock en mild överklockning på 4.7Ghz så får inte sådana temperaturer. Om jag var du skulle jag investera i en bättre kylare också.

Permalänk
Medlem

Det hela landar lite i hur stabil du vill att datorn skall vara i slutändan.

Jag har vänner som spelar och får blåskärmar ibland av att dom har för ostabil OC, men det krashar bara "ibland" säger dom.

Jag själv kör Small FFT's 2h minst utan error på någon kärna. En kärna ger errors rätt tidigt när jag pressar högre klocks.
Kör version prime95 v30.5 build 2. Inga modifieringar på CpuSupportsAVX eller vad du skriver om, hur ställer du det?
Jag öppnar programmet och kör igång bara direkt.

Har än så länge inte haft några bekymmer varken vid spel eller annat. och då har jag kört det sedan jul typ.
Datorn i sign.

Lycka till!

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

För min 8700k använde jag följande stresstester:

Prime95 26.6 (åtminstone 2 timmar)

• Small FFT

• Custom, FFT 1344 min och max och bocka i Run FFTs in-place

Intel Burn Test

• Very High

• Maximum

OCCT (1 timme på gratisversionen)
Cinebench R23
RealBench (halva RAM)

Sen är det väl skillnad på vad folk klassar som stabilt. Personligen vill jag inte ha någon som helst error. Jag har dock en mild överklockning på 4.7Ghz så får inte sådana temperaturer. Om jag var du skulle jag investera i en bättre kylare också.

Tack för svar!
Kör du OCCT på normal eller extreme? Large AVX2?
Jo, har funderat på att iaf satsa på en noctua ny d15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

Det hela landar lite i hur stabil du vill att datorn skall vara i slutändan.

Jag har vänner som spelar och får blåskärmar ibland av att dom har för ostabil OC, men det krashar bara "ibland" säger dom.

Jag själv kör Small FFT's 2h minst utan error på någon kärna. En kärna ger errors rätt tidigt när jag pressar högre klocks.
Kör version prime95 v30.5 build 2. Inga modifieringar på CpuSupportsAVX eller vad du skriver om, hur ställer du det?
Jag öppnar programmet och kör igång bara direkt.

Har än så länge inte haft några bekymmer varken vid spel eller annat. och då har jag kört det sedan jul typ.
Datorn i sign.

Lycka till!

Tack för svar!
Det ställs in genom att man modifierar local.txt som finns i mappen.

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver man verkligen stänga av AVX-stöd i textfilen? Jag gör det alltid grafiskt, längst ner i Torture Test-rutan.

Jag själv är väldigt noga med stabilitet (jag vill ju inte ha en dator som kraschar, ens nån gång varannan månad), så jag skulle aldrig köra vidare på ett resultat som ger något som helst fel i prime95, på någon inställning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av root:

Tack för svar!
Kör du OCCT på normal eller extreme? Large AVX2?
Jo, har funderat på att iaf satsa på en noctua ny d15.

Jag testade på Normal och Large. OCCT brukar ofta, ganska snabbt informera när det är ostabilt.