Användning av texturer för 3D-program
Hej
Jag använder ett "plug-in"/program till Unity 5.2.3 som heter Course Forge. Där skapar man golfbanor till spelet Perfect Golf som kom typ 2016. Stort problem är att de företaget gått i graven typ och det är väldigt svårt att få hjälp. De som kan "orkar inte" ens börja förklara
Jag köpte massa texturer på turbosquid.com som ser jättebra ut. Problemet jag har är att jag måste lära mig att fixa med dem i programmet så det inte ser ut som en grön filt typ.
Som här typ där jag endast har själva gröna texturen.
Man skapar så kallade libraries där man definerar texturer och binder dem till så kallade splines som är definerade som bunker, fairway, rough, green och så vidare.
Det ser ut såhär i programmet:
Och programmet är buggigt så man blir orolig ibland när man håller på. På ovan bild så blev helt plötsligt texture 1 grå och därmed alla bunkrar.
Det jag behöver hjälp med är att förstå vad de olika grejorna i mitten gör. Texture 1 har jag lyckas med iaf.... grundtexturen. Ingen aning om vad texture 2, normal 2 är för några. normal 1 antar jag kanske hänger ihop med texture 1. Provat att ändra och satt massa konstiga texturer där för att se vad som händer. Men känns som att inget händer.
Förstår inte riktigt varför det ibland är lila och massa konstiga färger på texturer. Sen ibland så ser man gråa texturer.
Jag skulle önska att någon kunde ge en kort förklaring på hur det kan tänkas fungera. Alternativt att ni ser vad som jag behöver hjälp med och ge tips på vad jag ska googla efter. Jag vet inte vilka termer jag ska använda för att hitta rätt information.
Jag har kört systemutveckling i 25 år så det här är inte direkt kärnfysik iom det här enkla programmet till..... men det är nytt för mig.
Tack på förhand
/Lasse