Logitech petar in mekaniska brytare i MX-tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Logitech petar in mekaniska brytare i MX-tangentbord

Logitech MX Mechanical blir företagets första trådlösa tangentbord utanför gaming-sfären bestyckat med mekaniska brytare. Även musen MX Master får ny version.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gillar Mx master 3, dock kan man inte binda tumme ner knappen till vad man vill, vilket är mäkta märkligt.
Lightspeed är sjukt bra, håller en evighet om man jämför med andra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Intressanta produkter men på tok för dyra. Skulle troligen behöva halveras i pris för att jag skulle vara intresserad.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Det tangentbordet kan bli min entré till tangentbord med mekaniska brytare (då jag redan är i logitech-sfären sen tidigare), den dagen då min K800 ger upp.

Permalänk
Medlem

Lagom förvirrande när de använder Kailh-brytare i MX-serien.

Permalänk

MX Mechanical 75% ser nästan identisk ut med min Keychron K3 med lågprofilsbrytare. Den ligger på 1190kr idag om man vill ha ett lite billigare alternativ som också stödjer tre kopplingar och kabelanslutning. Man får också RGB-belysning och olika tangenter för Windows/Mac så man inte behöver visa symbolerna man inte använder.

Kul dock att det verkar komma mer mekaniska tangentbord till kontoren! Logitech om några kanske kan göra kvalitetstangentbord lite mer mainstream.

Permalänk
Medlem

Kalihbrytare? Ogillade verkligen g915 tkl med bruna switchar, väldigt svampiga.

Permalänk
Medlem

Hade varit ett givet köp för min del, men då jag sällan sitter vid skrivbord så går alla trådlösa TB fetbort som saknar styrplatta.
Undrar om den finns med integrerad styrplatta?
(Så man kan ha den i soffa och säng)

Permalänk
Medlem

Har MX Keys på jobbet och har även köpt det åt föräldrarna, känns rätt bra. Hemma ett G915, men skriver mer korrekt och mindre fel med MX Keys än med det.

MX Mechanical lär jag sälja en del av åt våra kunder, mer kontorsmässig framtoning än t ex G915. Sålt en hel del MX Keys, det har oftast varit förstahandsvalet bland trådlösa tgb.
Även MX Master har det blivit en del av när det behövts trådlös mus.

Bra för övrigt att Swec informerar om prylar som inte bara är för spelande.

Permalänk
Medlem

Åh vad synd att de inte lanserar en TKL av MX. Har väntat på utveckling av MX-serien i några år. Är redo att köpa men det de släpper nu är inte vad jag vill ha. 🤔

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Åh vad synd att de inte lanserar en TKL av MX. Har väntat på utveckling av MX-serien i några år. Är redo att köpa men det de släpper nu är inte vad jag vill ha. 🤔

TKL med fokus på kontor lär ju vara ganska ovanligt?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Aha, dags igen för mx master mus uppgradering 1, 2S och 3 har det blivit så långt och har varit sjukt nöjd med samtliga.

Logitech har hittat någon form av iterativ process här dör de lyssnar på användarna och gör de små justeringar som behövs, så kanske tumknappen snart kan remappas också. Intressant nog har jag inför båda mina uppgraderingar så långt inte varit så imponerad av förändringarna på pappret, men så fort man får den i handen så märker man av dem och gillart

Det enda som är lite surt är just priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av fresh_java:

MX Mechanical 75% ser nästan identisk ut med min Keychron K3 med lågprofilsbrytare. Den ligger på 1190kr idag om man vill ha ett lite billigare alternativ som också stödjer tre kopplingar och kabelanslutning. Man får också RGB-belysning och olika tangenter för Windows/Mac så man inte behöver visa symbolerna man inte använder.

Kul dock att det verkar komma mer mekaniska tangentbord till kontoren! Logitech om några kanske kan göra kvalitetstangentbord lite mer mainstream.

Jag har också en sån väldigt nöjd, eventuellt ska jag köpa en iso/Nordic av den när jag känner mig motiverad 😐

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Har ett fantastiskt tangentbord men är inte helt oäven inför detta alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Skrivet av BergEr:

TKL med fokus på kontor lär ju vara ganska ovanligt?

Som sagt tror jag TKL med kontorsinriktning är rätt ovanligt. Och vill man spara skrivbordsyta med ett TKL så är ju MX Mini här ett 75%, dvs ett komprimerat TKL som sparar ännu mer plats och bara tappar ett fåtal tangenter

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Sitter inte på kontor själv men skulle nog tycka det är rätt jobbigt om en kollega har ett mekaniskt tangentbord som man hörde hela dagarna.

Det är lite konstigt att de släpper en Master 3s med tysta knappar men tangentbordet ska låta som bara den på kontoret. De borde ju släppa mekaniska som är tysta. Sambon har M650 och det är otroligt tysta knappar på den musen, är säkert samma på nya Master.

Edit: Vill ha tangentbordet för det var snyggt, men letar tyst delat istället.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Är riktigt sugen på MX Mechanical Mini till kontoret. Riktigt skönt med extra utrymme på skrivbordet, plus att det ser betydligt mer professionellt ut jämfört med typ G915 TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Sitter inte på kontor själv men skulle nog tycka det är rätt jobbigt om en kollega har ett mekaniskt tangentbord som man hörde hela dagarna.

Det är lite konstigt att de släpper en Master 3s med tysta knappar men tangentbordet ska låta som bara den på kontoret. De borde ju släppa mekaniska som är tysta. Sambon har M650 och det är otroligt tysta knappar på den musen, är säkert samma på nya Master.

Bara för att brytarna är mekaniska behöver det inte låta illa. Tror du alla mekaniska är såna med ett klick?
Det låter lika mycket/lite att skriva på min laptop som mitt mekaniska tangentbord. Coilwhine från laptopen låter högre än tangentbordet förfan.

Har man t.ex röda eller svarta brytare så är brytaren i sig nära helt ljudlös, med lite lube så lär du inte höra brytaren alls. Finns även tystare brytare, MX Silent.

Det du hör är när tangenten slår i botten. Vilket man kan lindra genom att inte skriva så (mindre realistiskt). Sätta o-ringar eller liknande under varje tangent, sätta tangentbordet på något tystare (t.ex en musmatta av "tyg"). Skaffa tangetbord som är fyllt med skum eller motsvarande för att dämpa ljudet.

Kör du ett tomt tangentbord i plast rätt på ett hård bord och skriver hårt så låter det illa oavsett brytare.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Jag har också en sån väldigt nöjd, eventuellt ska jag köpa en iso/Nordic av den när jag känner mig motiverad 😐

jag satt och kollade keychron's hemsida dagligen till dem släppte nordic versionen och är väldigt nöjd med min k3 jag körde versionen med hotswap brytare och köpte ett pack svarta det är riktigt nice.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Bara för att brytarna är mekaniska behöver det inte låta illa. Tror du alla mekaniska är såna med ett klick?
Det låter lika mycket/lite att skriva på min laptop som mitt mekaniska tangentbord. Coilwhine från laptopen låter högre än tangentbordet förfan.

Har man t.ex röda eller svarta brytare så är brytaren i sig nära helt ljudlös, med lite lube så lär du inte höra brytaren alls. Finns även tystare brytare, MX Silent.

Det du hör är när tangenten slår i botten. Vilket man kan lindra genom att inte skriva så (mindre realistiskt). Sätta o-ringar eller liknande under varje tangent, sätta tangentbordet på något tystare (t.ex en musmatta av "tyg"). Skaffa tangetbord som är fyllt med skum eller motsvarande för att dämpa ljudet.

Kör du ett tomt tangentbord i plast rätt på ett hård bord och skriver hårt så låter det illa oavsett brytare.

Det kan nog stämma att inte alla låter massor, jag har tyvärr inte hört på riktigt hur ett mekaniskt låter när man har o-ringar och heller aldrig mer än bruna eller röda på sonens bord. Försöker lära mig vilket som är så tysta så man inte stör sig, det är en djungel. Bra tips där som verkar viktiga när man ska tysta ner ett mekaniskt. Det är synd att man inte bor i en stad där det finns butiker så man kan testa MX Silent eller rosa, o-ringar m.m.
(Tänkte att skriva en tråd och fråga vad man ska ha för något)

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

jag satt och kollade keychron's hemsida dagligen till dem släppte nordic versionen och är väldigt nöjd med min k3 jag körde versionen med hotswap brytare och köpte ett pack svarta det är riktigt nice.

Gillar också mitt keychron tangentbord. Köpte det minsta för att ha till steam deck men använder det istället till stationära 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Gillar också mitt keychron tangentbord. Köpte det minsta för att ha till steam deck men använder det istället till stationära 😅

Efter 10 år av membrantangentbord av Deltaco (och varit nöjd) har jag sedan nyår blivit frälst av Keychron K6.
Några veckor in, insåg jag att jag hade problem att se tangentbordets tecken eftersom jag inte använder RGB belysningen. Köpte en uppsättning PrismCAPS White Nordic från marknaden som är helt underbara! Aldrig mer 'kladdig plast'. Har även köpt till ett gäng blå switches som sitter i siffer-raden samt alla funktionsknappar (skön respons när man spelar).

Det enda jag saknar är möjligheten att programmera om knapparna (i manualen står det att mjukvara är på väg, men detta löfte har brutits). Istället kör jag SharpKeys som byter knapparnas input i registret. Har bytt PgUp & PgDown till Delete & End som jag inte kan leva utan när man programmerar.

Kör även DisplayFusion med AutoHotKey för enkel fönsterhantering (kör mycket 33%-33%-33% istället för 50%-50%, två skärmar varav en är 4k porträtt orienterad).

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem

> Logitechs egna mekaniska brytare, som påminner en hel del om lågprofilsversionerna av Cherrys MX-brytare.

Jag såg på en annan website att det är Kailh som tillverkar dem, precis som de andra av Logitech's "egna" brytare.
Kailh kallar dem för Kailh CHOC V2.
De är kloner av Cherry MX Low Profile på utsidan, men är som Kailh Choc på insidan och i pinout.

Det ska gå att sätta samma hattar på tangenterna som till Cherry MX-tangentbord, men de slår i plattan när man trycker tangenterna i botten. Kul kanske för artisans på tangenter man inte använder mycket, men annars inte så användbart alltså.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Har haft många tangentbord genom åren, både membran och mekaniska. Till slut har jag hittat det ultimata tangentbordet för att skriva och programmera, nämligen den äldre trådbundna modellen av Apples fullstora tangentbord. Är kopplat till min PC och är otroligt skönt att skriva.

Det enda som skulle kunna göra detta tangentbord bättre är bakbelysta tangenter och en bredare enter-knapp. Har t.o.m. övervägt att skaffa samma tangentbord med Amerikansk layout för att få liggande enter-knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det kan nog stämma att inte alla låter massor, jag har tyvärr inte hört på riktigt hur ett mekaniskt låter när man har o-ringar och heller aldrig mer än bruna eller röda på sonens bord. Försöker lära mig vilket som är så tysta så man inte stör sig, det är en djungel. Bra tips där som verkar viktiga när man ska tysta ner ett mekaniskt. Det är synd att man inte bor i en stad där det finns butiker så man kan testa MX Silent eller rosa, o-ringar m.m.
(Tänkte att skriva en tråd och fråga vad man ska ha för något)

Finns redan stora trådar om sånt här på forumet, du är verkligen inte först så är bara att gå och läsa under avdelning för tangentbord

Röda brytare är ganska tysta, ljudet man hör lär vara från annat än brytaren om man har sånt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte min mx master 3 på kampanj, ångrar absolut inte mig. Hade gärna provat tangentbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Skulle nog påstå att mitt mekaniska med 67g zilents låter avsevärt mindre än de billiga HP tangentborden resten av teamet använder.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

> Logitechs egna mekaniska brytare, som påminner en hel del om lågprofilsversionerna av Cherrys MX-brytare.

Jag såg på en annan website att det är Kailh som tillverkar dem, precis som de andra av Logitech's "egna" brytare.
Kailh kallar dem för Kailh CHOC V2.
De är kloner av Cherry MX Low Profile på utsidan, men är som Kailh Choc på insidan och i pinout.

Det ska gå att sätta samma hattar på tangenterna som till Cherry MX-tangentbord, men de slår i plattan när man trycker tangenterna i botten. Kul kanske för artisans på tangenter man inte använder mycket, men annars inte så användbart alltså.

Såg också att det skulle röra sig om Kailh Choc V2-brytare (bland annat i recensionen av Tom's Hardware). Inget fel alls med det, och hellre det än ännu en proprietär brytare man aldrig hittar nya caps till

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag som köpt ett vanligt MX mini och MX Anywhere 3 för bara ett par månader sen. Mycket nöjd med kvalite och format visserligen, men Mechanical mini ser intressant ut. Noterar att layouten är lite omstuvad också. Och priset, men det är väl rimligt.

Permalänk
Medlem

Håller på att efterforska nytt tangentbord till jobbet och har varit nära att beställa ett G915 TKL (och troligtvis en numpad att ha vid sidan om ifall jag tvunget behöver till typ datainmatning) då jag gärna vill ha något lite mer ergonomiskt som kommer närmre mus och med lågprofilbrytare, vilket jag tror hade löst lite av de problemen jag upplevt med befintlig setup.

Har redan en MX Master 3, och det låter som om man kanske borde vänta på detta? Hade dock föredragit TKL framför 75% tror jag.

Visa signatur

Nada.