Spänningsatt och strömstyrka i kabel, identifiera med leds visuellt utan att mäta med instrument

Permalänk
Medlem

Spänningsatt och strömstyrka i kabel, identifiera med leds visuellt utan att mäta med instrument

Hej
Har letat och försökt hitta följande,
typ en led-strip att sätt runt en kabel som kan sitta där och visa om kabeln är spänningsatt, 60, 800, 1000 volt
och om ström för närvarande strömmar, typ under 10 ampere eller över 10 ampere
Tanken är att i elfordon eller installationer var mer säker vid decomissioning mm, slippa strömbågar eller annat.

Tänker ett billigt alternativ att direkt kunna visuellt se om kabel är spänningsatt och om ström rusar.
Finns detta eller är det mycket komplicerat, typ som en FLUKE strömtång?

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rixrix:

Hej
Har letat och försökt hitta följande,
typ en led-strip att sätt runt en kabel som kan sitta där och visa om kabeln är spänningsatt, 60, 800, 1000 volt
och om ström för närvarande strömmar, typ under 10 ampere eller över 10 ampere
Tanken är att i elfordon eller installationer var mer säker vid decomissioning mm, slippa strömbågar eller annat.

Tänker ett billigt alternativ att direkt kunna visuellt se om kabel är spänningsatt och om ström rusar.
Finns detta eller är det mycket komplicerat, typ som en FLUKE strömtång?

Det blir komplicerat (närmast omöjligt) om du inte pratar om en enkelledare eftersom det är magnetfälten man känner av och har du 2 ledare eller fler så kommer fälten att samverka på olika sätt, tex i en vanlig sladd så tar de nästan ut varandra eftersom returströmmen går i en nära placerad parallell ledare så att mäta exakta värden på annat än enkelledare blir otroligt svårt om det ens är görbart.
Det är därför man har strömtänger som man låter en ledare passera genom, då vet man vilken ledare man mäter på och det är också mindre chans att fält från närliggande ledare ger en påverkan.
Det går att känna av om det finns ett elektriskt fält men inte mäta med nån större precision på det sätt du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skanepiraten, ja exakt, funktionen är det jag vill ha fast i en relativt prisvärd lösnings om sitter på varje kabel permanent.

MrQaffe, jag fattar, så om man fick till en mycket prisvärd enkel lösning som sluter runt ledaren och drivs av fältet och visar detta via leds, så är jag jättenöjd. Det kanske är detta som är omöjligt eller lika stor kostnad som en FLUKE...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rixrix:

Skanepiraten, ja exakt, funktionen är det jag vill ha fast i en relativt prisvärd lösnings om sitter på varje kabel permanent.

MrQaffe, jag fattar, så om man fick till en mycket prisvärd enkel lösning som sluter runt ledaren och drivs av fältet och visar detta via leds, så är jag jättenöjd. Det kanske är detta som är omöjligt eller lika stor kostnad som en FLUKE...

Det finns billigare mätare än Fluke men det blir ändå en ganska stor och kostsam sak för man måste ju ha en relativt stor magnetkärna som sensor så alla stömtänger har ju en viss minimistorlek för att de ska fungera.
Och att bygga in sånt i/på kablagen blir troligen dyrare än att skaffa mätinstrument, vill man hålla på med el behöver man ändå kunskap och verktyg så jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja ha nått som mer framstår som en rgb prydnad än gör nån nytta om man ska felsöka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som det handlar om säkerhet och då ska du definitivt inte ha något hemmabyggde av ledlister.

Lite inspiration: https://eleshop.eu/test-measure/current-clamps.html