Två datorer som "startar", men inte skickar någon signal till skärmarna
Jag brukar normalt inte ha problem med att felsöka hårdvarurelaterade datorproblem, men nu har jag gått bet.
Min kollega har en dator med följande specifikationer:
MB: Gigabyte X99 Ultra Gaming
CPU: Intel Core i7 5820K
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz Fury Black
PSU: Fractal Design Edison M 750W
1st SSD och 1st HDD
Problemet
När vi trycker på power-knappen ger datorn sken av att starta, dvs. fläktarna börjar snurra (både CPU-fläktar, chassifläktar och GPU-fläktar), men inget annat händer. Skärmen visar "ingen signal" eller motsvarande meddelande.
Felsökt hittills
Jag började med att testa med andra skärmar. Det aktuella grafikkortet har rätt många utgångar och jag har testat både DP, HDMI och DVI med exakt samma resultat.
Grafikkortet testade jag i en annan dator och där fungerar det finfint.
Jag har testat att successivt koppla bort fler och fler komponenter (HDD/SSD, extra USB-portar, fläktar och även minnen) mellan uppstarter, med samma resultat varje gång.
Slutsats
Min gissning var att moderkortet helt enkelt havererat och att det inte går att utesluta att även CPU och minnen kan vara kaputt. Kollegans lösning var att köpa en till begagnad dator för att på så sätt kunna få ihop en fungerande.
Plot twist
Det första vi gjorde med den "nya" datorn var förstås att koppla in och starta den. Det sjuka är dock att denna dator beter sig på exakt samma sätt som den gamla, dvs. den startar fläktar och diverse lysdioder, men ingenting annat händer. Här finns det en HDMI-port på moderkortet, men inte heller denna lämnar någon signal.
Vad skulle ni föreslå som nästa steg? Jag swishar en lunchpeng på 100kr till den som kan komma med ett tips som innebär att vi får liv i åtminstone en dator med de komponenter vi har idag (komponenter från två kompletta datorer).