Något program startar och stänger omedelbart efter strömbortfall

Permalänk
Medlem

Något program startar och stänger omedelbart efter strömbortfall

Hej!
Jag hade hantverkare hemma idag som slog av strömmen utan förvarning. Datorn i sign stod på och jag höll på att rippa en CD med ett program som heter dBpoweramp och surfade med Firefox när datorn tvärt stängdes av pga strömbortfallet.

Efter uppstart ville windows först inte känna igen mitt tangentbord men det löste sig efter en omstart.

Sedan dess ser jag ett programfönster och blinka till i under en sekund åt gången några gånger per minut, men med oregelbundna intervaller, möjligen lite mer sällan om jag inte ger någon input alls med mus och tangentbord. Samtidigt dyker en ruta upp bland ikonerna i programraden men den är bara svart med en grön linje (som markerar aktivt program) i botten. Jag har försökt filma i slow motion med min telefon men inte ens om man går bildruta för bildruta går det att tydligt se vad programmet heter. Jag tror att det kanske kan vara Ex*m***** in progress. Jag är rimligt säker på att det börjar med E och nästan helt säker på att det slutar med in progress, övriga bokstäver inklusive antalet bokstäver är väldigt osäkert. Jag har windows på engelska. Programfönstret är genomskinligt utom namnraden som är ljusgrå i enlighet med mitt windowstema.

Några idéer om vad det kan vara eller hur jag ska gå vidare för att se vad det rör sig om? Blinkandet håller på att göra mig tokig...

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
Alienware AW3225QF 32" 4K 240 Hz QD-OLED | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Fångade en bättre bild, är rätt säker på att det står "Extinction in progress". Något sorts Extinction rebellion-virus? Lyckas inte googla fram något vettigt.

Edit: Fick en ledtråd via google till slut. Lämnar tråden här om någon annan ramlar på samma problem. Det var WinNut som gav meddelandet. Jag hade det installerat för att stänga av datorn när UPS:en tappar nätström, men datorn överbelastar ändå UPS:en vid gaming och är inte längre inkopplad där varför WinNut inte behövs.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
Alienware AW3225QF 32" 4K 240 Hz QD-OLED | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE