Permalänk
Medlem

DVD spelare gett upp redan

Jag har lite strul med min DVD-spelare (jo jag är väl en av få som har en nuförtiden)

Det är så att den vill inte läsa varken DVD eller CD, den står bara och tuggar och kommer som aldrig igång. Hade en tidigare som också hade problem så bytte ut den mot en ny som då fungerade den korta stunden jag använde den men nu verkar även denna gett upp. Börjar fundera på om det kan vara nåt annat, SATA-kabeln månne men det verkar ju lite långsökt. (dock har den hängt med bra många år nu)

Den nuvarande är en ASUS DRW-24D5MT som köptes i Juni 2024.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk

troligen damm på läshuvet.

kan även va att fettet i mekaniken torkat ihop och blivit som cement så den inte längre orkar köra.

men om du köpte den för ett år sen så har den ju garanterat både garanti och reklamationsrätten kvar så bara att att göra ett reklamationsärende och få den utbytt.

men testa den i en annan dator först för att utesluta annat. inge kul att istället för att få en ny få en räkning på 500+:- felsökning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Köp en ny bara. Den kostar 257 kr på Proshop.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3440055&expand=offers&u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen damm på läshuvet.

kan även va att fettet i mekaniken torkat ihop och blivit som cement så den inte längre orkar köra.

men om du köpte den för ett år sen så har den ju garanterat både garanti och reklamationsrätten kvar så bara att att göra ett reklamationsärende och få den utbytt.

men testa den i en annan dator först för att utesluta annat. inge kul att istället för att få en ny få en räkning på 500+:- felsökning.

Känns ju rätt tidigt för att saker ska ha torkat, men det kanske finns något nytt "miljövänligt" budgetmög som håller i två veckor... Min Plextor Premium (iofs CD-RW) fungerade förra sommaren när jag skrämde liv i den. Lite tjurig in/utmatning efter att ha varit still i tio år, men lite motion skrämde liv i den. Den "nyare" (säkert 15 år gammal) LG DVD-brännaren i samma burk hade inga problem alls, även om jag förvisso inte prövade att bränna.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Känns ju rätt tidigt för att saker ska ha torkat, men det kanske finns något nytt "miljövänligt" budgetmög som håller i två veckor... Min Plextor Premium (iofs CD-RW) fungerade förra sommaren när jag skrämde liv i den. Lite tjurig in/utmatning efter att ha varit still i tio år, men lite motion skrämde liv i den. Den "nyare" (säkert 15 år gammal) LG DVD-brännaren i samma burk hade inga problem alls, även om jag förvisso inte prövade att bränna.

fettet blir generellt stelare med tiden och vem vet hur länge den legat som hyllvärmare hos säljaren innan TS köpte den.

tveksamt att dvd enheter bara flygar av hyllorna idag så inte helt uteslutet skulle jag säga.

me nstår fast vid att det är ju både garanti och reklamation på den iom att den är under ett år gammal så bara att starta ett reklamationsärende hos säljaren och få den utbytt.

inet har ju listat den 2016-09-07 17:22 på sin hemsida så kan ju vara så att den legat en stund hos säljaren med tanke på att modellen börjar närma sig 10 år vid detta laget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja det fick bli en beställning på en ny, får hoppas den funkar bättre.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Skrivet av Kilrah:

Ja det fick bli en beställning på en ny, får hoppas den funkar bättre.

Blev det samma modell? Jag slog på stort och köpte mig en extern Blu-ray-brännare så jag kan se mina Blu-ray-filmer på laptopen, som jag kopplat till TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Blev det samma modell? Jag slog på stort och köpte mig en extern Blu-ray-brännare så jag kan se mina Blu-ray-filmer på laptopen, som jag kopplat till TV:n.

Det fick bli samma, jag har tyvärr inga BD skivor så det får räcka med en vanlig.

Visa signatur