Asus ROG Phone 6 utrustas med 165 Hz-skärm och spelestetik

Permalänk
Skrivet av sombrer0:

Jag som trodde att det endast var sonys I-pro som inte utnyttjade hela bildsensorn.
Men när det gäller entums sensorer så finns Sharp Aquos R6 / Leica Leitz phone 1 som redan är släppta (i Japan), samt Sharp Aquos R7 (kanske även som Leitz phone 2?) som kommer nu i sommar.
R7:an tyckte jag var helt perfekt tills jag insåg att den saknade OIS och möjligtvis att jag velat ha 26 mm istället för 24 mm.
Men den har inte 5 olika linser på baksidan, den har hörlursuttag, normala kanter runt skärmen och skapligt batteri.

Det är PR eftersom 1 tum räknas annorlunda.
Leitz luren är också Sony I kameran och Samsung I skärmen. Du har samma problem i den luren. För att få det till att bli en riktig 1 tum sensor så behövs telefonen till att bli som en vanlig kamera. Vilket ej kommer ske på länge. Alla lurar använder Sony så det är lite svårt att komma runt det hela. Samsung är den som är leverantör åt de andra med LTPO skärmen. Senaste Iphone har en Samsung skärm och även den nyaste kan komma att få det igen viss inte BOE och LG klarar av att levera. Det som är Leica braned är själva mjukvaran och linserna. Hadde Leica tillverkat sensorn så hadde telefonen kostat minst dubbelt så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det är PR eftersom 1 tum räknas annorlunda.
Leitz luren är också Sony I kameran och Samsung I skärmen. Du har samma problem i den luren. För att få det till att bli en riktig 1 tum sensor så behövs telefonen till att bli som en vanlig kamera. Vilket ej kommer ske på länge. Alla lurar använder Sony så det är lite svårt att komma runt det hela. Samsung är den som är leverantör åt de andra med LTPO skärmen. Senaste Iphone har en Samsung skärm och även den nyaste kan komma att få det igen viss inte BOE och LG klarar av att levera. Det som är Leica braned är själva mjukvaran och linserna. Hadde Leica tillverkat sensorn så hadde telefonen kostat minst dubbelt så mycket.

Vad menar du med att 1 tum räknas annorlunda?
Sensorn är såklart inte fysiskt 1 tum, utan att det motsvarar sensorstorleken på en sensor som passar i 1-tums CRT-rör, eller hur det nu var man mätte sensorer tidigare.
Så stämmer det inte att 1-tum mobil (ej i-pro) motsvarar storleksmässigt 1-tum kompaktkamera?

Håller såklart med om att ingen av de är 1 tum i verkligheten och det är långt innan det finns på mobiler. Men jag trodde sensorerna gick att jämföra mellan produktgrupperna och det huvudsakligen är optiken som skiljer sig.