Märkligt fel med upphastigheten på nätverk

Permalänk
Medlem

Märkligt fel med upphastigheten på nätverk

Hej,

Jag har väldigt dålig upp-speed med nätverks-kabel. Jag bor i ett radhus med ett teknikskåp som har en mediaomvandlare där fibern går in i. Från mediaomvandlaren går en nätverkskabel in i en router (ASUS RT-N66W) Och från router går det nätverkskablar in uttagen för dom rummen jag har valt. I ett av rummen har jag en ASUS ZenWiFi AX Mini (XD4) som tar hand om Wifi. Wifi är avstängd på routern i teknikskåpet. När jag kör speedtest på Wifi 5G-bandet så kommer jag upp i 500/500 typ. Jag har Banhof 1000/1000. Men när jag testar på datorn med kabel så kommer jag upp i bra nerladdnigshastighet (runt 800 mbit/s) men uppladdningshastigheten ligger strax under 10 mbit/s. Samma hastighet är det på min PS5:a med kabel. Tar jag bort router och sätter kabeln direkt i mediaomvandlaren så kommer jag upp i 900/900. Har även testat mesh-routern i teknikskåpet utan bättre resultat. Båda routrarna fabriksåterställde jag igår utan bättre resultat.

Hur kan jag ha sämre hastighet med kabel än Wifi?
Är det något med router som mediaomvandlaren inte gillar?
Bifogar bild inne i teknikskåpet

Enormt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Din fråga saknar den mest relevanta delen: Hur är datorn kopplad när du får det dåliga resultatet?

Eftersom dator plus en specifik patchkabel får förväntat resultat så kan vi förutsätta att de två delarna är OK. Lägg till en sak i taget. När slutar det fungera?

Edit:
Första steget kommer förstås bli att lägga till två delar. En specifik patchkabel till och routern. Om det inte funkar byter du portar och patchkabel tills det funkar eller alternativen är uttömda. Tejpa på markeringar med id:n på bägge ändarna på kablarna och för anteckningar.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Nu har jag testat att byta alla portar och nätverkskablarkablar utan någon skillnad till det bättre.

Datorn som står en våning upp är kopplad med nätverkskabel till en switch (TP-Link
TL-SG105 5-Port Gigabit Switch) tillsammans med en NAS och en Raspberry Pi.
Switchen går vidare ner till teknikskåpet i port 6 vidare in i router.

Alla portar i fiberomvandlaren funkar bra med alla nätverkskablarna, det är när man kopplar på en router på fiberomvandlaren som det blir låg uppladdning (under 10 mbit/s)

Permalänk
Medlem

Du har testat med alla kablar och det funkar, men kopplar du in routern så fungerar det inte. Verkar ju som det är routern som är problemet. Själv skulle jag byta den routern om jag ägde den. Den verkar inte ha fått några nya säkerhets-uppdateringar sen 2020. Med andra ord kan den vara rätt utsatt för yttre påverkan och andra otrevligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sledmo:

Tack för svar.
Nu har jag testat att byta alla portar och nätverkskablarkablar utan någon skillnad till det bättre.

Datorn som står en våning upp är kopplad med nätverkskabel till en switch (TP-Link
TL-SG105 5-Port Gigabit Switch) tillsammans med en NAS och en Raspberry Pi.
Switchen går vidare ner till teknikskåpet i port 6 vidare in i router.

Alla portar i fiberomvandlaren funkar bra med alla nätverkskablarna, det är när man kopplar på en router på fiberomvandlaren som det blir låg uppladdning (under 10 mbit/s)

Låter ju som det kan vara routern som är problemet då. Har du en annan router eller ev en switch du kan sätta in i stället och prova med?

Permalänk

Låter som att du har ett autonegotiation-problem. Ena änden av 1000 Mbit-länken har autonegotiation påslaget och andra änden avslaget. Då blir upplevelsen 1000/10 (eller 10/1000) Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Du har testat med alla kablar och det funkar, men kopplar du in routern så fungerar det inte. Verkar ju som det är routern som är problemet. Själv skulle jag byta den routern om jag ägde den. Den verkar inte ha fått några nya säkerhets-uppdateringar sen 2020. Med andra ord kan den vara rätt utsatt för yttre påverkan och andra otrevligheter.

Ja det är nog dags att byta den routern till en nyare. Jag har testat 3 olika routrar med liknande resultat. Eller när jag testade Asus Mesh-routern så kom jag bara upp i 100/6 ner och upp. Men dom andra 2 routers kom jag upp i 800/6 ner och upp.

Skrivet av SAFA:

Låter ju som det kan vara routern som är problemet då. Har du en annan router eller ev en switch du kan sätta in i stället och prova med?

Jag testade att ta bort routern och bara koppla in i en switch (TP-Link
TL-SG105 5-Port Gigabit Switch) då fick jag full hastighet både upp & nerladdning.

Skrivet av pekinganka:

Låter som att du har ett autonegotiation-problem. Ena änden av 1000 Mbit-länken har autonegotiation påslaget och andra änden avslaget. Då blir upplevelsen 1000/10 (eller 10/1000) Mbit.

Kan man fixa autonegotiation-problem själv?

Permalänk
Skrivet av Sledmo:

Ja det är nog dags att byta den routern till en nyare. Jag har testat 3 olika routrar med liknande resultat. Eller när jag testade Asus Mesh-routern så kom jag bara upp i 100/6 ner och upp. Men dom andra 2 routers kom jag upp i 800/6 ner och upp.

Jag testade att ta bort routern och bara koppla in i en switch (TP-Link
TL-SG105 5-Port Gigabit Switch) då fick jag full hastighet både upp & nerladdning.

Kan man fixa autonegotiation-problem själv?

Kolla portinställningarna i din router. Står det Manual ändrar du till Auto.

Permalänk
Skrivet av Sledmo:

Ja det är nog dags att byta den routern till en nyare. Jag har testat 3 olika routrar med liknande resultat. Eller när jag testade Asus Mesh-routern så kom jag bara upp i 100/6 ner och upp. Men dom andra 2 routers kom jag upp i 800/6 ner och upp.

Jag testade att ta bort routern och bara koppla in i en switch (TP-Link
TL-SG105 5-Port Gigabit Switch) då fick jag full hastighet både upp & nerladdning.

Kan man fixa autonegotiation-problem själv?

Du kan testa att forcera en 1000Mbit länk i inställningarna för nätverkskortet på din dator för troligen ä det det lokala nätet som har fuffens för sig.

Det som kommer hända är att du om något inte vill gå med på det kommer koppla ner helt. Men iom att du testat några olika routrar så käns de som att det är något annat du även kopplar förbi när du kopplar ur routern.

nu när jag är hemma å kollar din bild så verkar ju inte fiberomvandlaren (raycore CPE) va helt hundra inkopplad annars borde lan 1 eller lan 2 lysa på den.

men du hade kanske precis startat om allt när du tog bilden eftersom routerns alla lampor lyser.

även se över patchkablaget iaf några av den ser ut att ha lite väl skarpa böjar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen har inte XD4:an detta problem, vad får du om du kopplar datorn med nätverkskabel till XD4:an? Vad är skillnaden på denna inkoppling mot din vanliga?

Har du provat att ställa om till full duplex manuellt på datorn? Tror inte det skulle lösa något du då har en switch i mellan och det är mellan switchen och routern problemet sitter om det inte är mellan datorn och switchen.