Laptop för lättare bild- och videoredigering + enklare spel

Permalänk
Medlem

Laptop för lättare bild- och videoredigering + enklare spel

Hej,

Jag köpte en Lenovo LOQ i tron om att jag ville ha en gamingdator och trodde jag skulle bli nöjd.

Dock tyckte jag att den lät och vägde för mycket. Var heller inte alls nöjd med batteritiden. Efter att ha läst på så har jag insett att det nog inte är en gaminglaptop jag behöver och söker efter

Mina behov:

• Windows operativsystem

• Klara av lättare bild- och videoredigering i Photoshop etc. (vill ha bra färgåtergivning)

• Vill ha bra batteritid

• 16-: ram + minst 512gb lagring, 1 tb om det går

• Inte bli för överhettad

• Inte över 1.5kg, helst lite mindre

• Kunna spela lättare spel - League of legends, World of Warcraft, Civilisation. Kan jag spela Hogwarts Legacy är det ett plus

• Bra högtalare då jag kommer titta en del på streamat innehåll

• Får inte kosta mer än 16 000kr

De datorer jag kollat på är:

1. Lenovo Yoga 7 OLED - Kampanj 10 999kr

2. Lenovo Yoga Slim 7 Gen 8 - 13 248kr (ihopbyggt på Lenovo sida, utan operativsystem som jag tänkte köpa på nätet)

3. Asus zenbook 14 OLED - 13 990

Är någon av dessa ett bra alternativ eller har ni någon annan dator att tipsa om?

Uppskattar all hjälp som kan fås!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drizz:

Mina behov:

• Windows operativsystem

Hade du ändrat dig på punkten ovan, så finns det alternativ redan idag.

Annars så vänta till hösten och se vad ARM64 kan erbjuda på Windows-sidan.

Permalänk
Medlem

Hur är det med alternativen jag specificerade? Uppfyller dom inga av kraven?

Och ARM64, är det Copilot+PC du tänker på? Varit en hel del kontroverser kring dom datorerna så är väl inte jättepepp på att införskaffa en sådan data utifrån ett säkerhetsperspektiv 😅

Permalänk
Medlem

Ingen som har input på de föreslagna datorerna? Har jag för höga krav kanske? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drizz:

Ingen som har input på de föreslagna datorerna? Har jag för höga krav kanske? 😅

Jag lyckades beställa en Yoga 7 OLED med 16GB RAM och 1TB disk för 8490:- från Webhallen förra veckan.
Tyvärr verkar det som dom tog slut väldigt snabbt och det står nu utgången vara.
https://www.webhallen.com/se/product/363682-Lenovo-Yoga-7-14-2-8K-OLED-Ryzen-7-7735U-16GB-1TB
Men det kanske kan vara värt att lägga en bevakning på prisjakt (det var så jag hittade den) om det skulle vara andra återförsäljare som vill sälja ut restlagret innan årets modeller kommer. Den jag köpte från Webhallen kom med en Ryzen 7 7735U processor, vilken jag tror är något vassare än den Yoga 7 med i7 som Elgiganten säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade du ändrat dig på punkten ovan, så finns det alternativ redan idag.

Annars så vänta till hösten och se vad ARM64 kan erbjuda på Windows-sidan.

Gissar att man då även måste stryka kravet på pris, om man inte vill börja kompromissa rejält med RAM och SSD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Jag lyckades beställa en Yoga 7 OLED med 16GB RAM och 1TB disk för 8490:- från Webhallen förra veckan.
Tyvärr verkar det som dom tog slut väldigt snabbt och det står nu utgången vara.
https://www.webhallen.com/se/product/363682-Lenovo-Yoga-7-14-2-8K-OLED-Ryzen-7-7735U-16GB-1TB
Men det kanske kan vara värt att lägga en bevakning på prisjakt (det var så jag hittade den) om det skulle vara andra återförsäljare som vill sälja ut restlagret innan årets modeller kommer. Den jag köpte från Webhallen kom med en Ryzen 7 7735U processor, vilken jag tror är något vassare än den Yoga 7 med i7 som Elgiganten säljer.
<Uppladdad bildlänk>

Hur har din upplevelse av datorn varit hittills? Är dunöjd med ditt köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drizz:

Hur har din upplevelse av datorn varit hittills? Är dunöjd med ditt köp?

Hämtade ut den idag så har inte hunnit testa så mycket, men hittils är jag väldigt nöjd. Känns minst lika rapp som min jobbdator som är en Lenovo X1 Carbon som kostade minst det dubbla. Finns en del onödiga program installerade som jag inte vill ha, så kommer installera om Windows nu i kväll. Väldigt smidigt att kunna vända på skärmen i s.k. "tent mode" när man vill kolla på film och spela. Planerar att använda min PS5 kontroller så ska testa några spel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Hämtade ut den idag så har inte hunnit testa så mycket, men hittils är jag väldigt nöjd. Känns minst lika rapp som min jobbdator som är en Lenovo X1 Carbon som kostade minst det dubbla. Finns en del onödiga program installerade som jag inte vill ha, så kommer installera om Windows nu i kväll. Väldigt smidigt att kunna vända på skärmen i s.k. "tent mode" när man vill kolla på film och spela. Planerar att använda min PS5 kontroller så ska testa några spel också.

Kul att höra! Kanske får bli en sån via Lenovo hemsida då. Är det Intel eller AMD man helst vill ha i en dator?

Hur upplever du att batteritiden, ljud från högtalarna samt värme från datorn är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drizz:

Kul att höra! Kanske får bli en sån via Lenovo hemsida då. Är det Intel eller AMD man helst vill ha i en dator?

Hur upplever du att batteritiden, ljud från högtalarna samt värme från datorn är?

AMD brukar väl generellt ge bäst pris/prestanda, men det kanske beror lite på användningsområde.

Batteritiden känns bra det lilla jag hunnit testat. Dock ska OLED skärmarna dra mer batteri än IPS, så det kan vara något att tänka på. Ljudet är klart och låter högt på max volym. Nog det bästa jag hört från en Laptop. Med det sagt så ska man nog inte förvänta sig någon direkt djupbas, men duger helt klart om man vill kolla serier eller film. När det gäller värme så är det också väldigt beroende av vad man gör med datorn. Märker inte att den känns speciellt varm vid filmtittande, men vid krävande spel så blir det så klart varmare.