MacBook Air M1 eller Asus Zenbook 14

Permalänk

MacBook Air M1 eller Asus Zenbook 14

Jag är en windows kille.
Nu ska frun köpa en dator och vill ha en MacBook Air för att "den bara funkar" och att batteritiden är grym.

Själv är jag inte helt med på det utan föreslog denna istället:
https://www.inet.se/produkt/1966637/asus-zenbook-14-um425-pur...

Jag kan tänka mig att MacBook Air är svalare och tystare (bara antaganden från min sida) men mitt problem är att jag inte kan hjälpa henne vid ev fel då jag inte har hantera MacOS förut.

Oroar jag mig för mycket eller bör jag övertyga henne att ta Zenbook istället?

Den är primärt för surfande och vardags användning, men även en hel del enklare bildhantering.

Tanken är att köpa en dator nu och ha den i minst fem år

Permalänk
Medlem

Klart frun ska ha en Macbook Air M1! Väldigt bra byggkvalité överlag och designad för att hålla över tid så länge man inte ger den en alltför omild behandling.

Det kanske största argumentet för en bärbar Apple-dator och det många inte vet som aldrig använt en bärbar Mac är den totalt överlägsna trackpaden. Bäst i klassen med flera mil och tangentbordet är också väldigt bra. Vad mer söker man hos en laptop?

macOS är inte speciellt svårjobbat samt att datorn är garanterad årliga uppdateringar av det i flertalet år framöver.
"Ventura" som släpps i höst stödjer Macbooks tillbaka till 2017 så minst 4-5 års framtid stöd är rimligt att anta.

Det enda som talar lite emot är att uppgraderingsvägarna rent hårdvarumässigt är helt döda, dvs datorn måste konfigureras med det man önskar ha direkt.

8GB RAM/256GB SSD är kanske OK för de allra flesta men värt att tänka på. 8GB i macOS räcker dock långt då det är bra optimerat.

Permalänk
Medlem

Berätta inte för min att jag sagt detta, men ibland är det inte fel att lyssna på frun

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

”Bara funkar” är delvis sant. Apple var tidiga med viss typ av integration mellan enheter osv. Sålänge du gör saker som Apple tänkt på är det otroligt smidigt - exempelvis enklare användningsområden som du beskriver. Deras datorer är heller inte nedlåsta så du är ”fri”, främst iOS du ska hålla dig till det Apple tänkt på.

Du är en windowskille men kan antagligen googla upp vad du ska göra på Mac:en ändå. Det är lite andra menyer men inte nödvändigtvis svårare. När det gäller enklare saker så skulle jag påstå att alla hyfsade datorer ”bara funkar” och att de flesta som suttit lite med datorer kan lösa problemen på båda plattformarna.

Specifikt vad som är mest värt mellan modellerna kan någon annan bättre men troligtvis kommer båda datorerna funka.

Permalänk
Skrivet av edson:

Klart frun ska ha en Macbook Air M1! Väldigt bra byggkvalité överlag och designad för att hålla över tid så länge man inte ger den en alltför omild behandling.

Den kanske största argumentet för en bärbar Apple-dator och det många inte vet som aldrig använt en bärbar Mac är den totalt överlägsna trackpaden. Bäst i klassen med flera mil och tangentbordet är också väldigt bra. Vad mer söker man hos en laptop?

macOS är inte speciellt svårjobbat samt att datorn är garanterad årliga uppdateringar av det i flertalet år framöver.
"Ventura" som släpps i höst stödjer Macbook tillbaka till 2017 så minst 4-5 års framtid stöd är rimligt att anta.

Min "rädsla" är just MacOS. Men man lär sig väl det med

Jag stirrar mig blint på att Asus-en har Ryzen 9 5900HX, men o andra sidan är det inget tungt som ska användas på datorn så kanske lika bra att släppa det och köra på Macbook

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Berätta inte för min att jag sagt detta, men ibland är det inte fel att lyssna på frun

Hehe, Det har du rätt i iofs

Permalänk
Skrivet av Bot - Medium:

”Bara funkar” är delvis sant. Apple var tidiga med viss typ av integration mellan enheter osv. Sålänge du gör saker som Apple tänkt på är det otroligt smidigt - exempelvis enklare användningsområden som du beskriver. Deras datorer är heller inte nedlåsta så du är ”fri”, främst iOS du ska hålla dig till det Apple tänkt på.

Du är en windowskille men kan antagligen googla upp vad du ska göra på Mac:en ändå. Det är lite andra menyer men inte nödvändigtvis svårare. När det gäller enklare saker så skulle jag påstå att alla hyfsade datorer ”bara funkar” och att de flesta som suttit lite med datorer kan lösa problemen på båda plattformarna.

Specifikt vad som är mest värt mellan modellerna kan någon annan bättre men troligtvis kommer båda datorerna funka.

Ja det är klart att , som du skriver, jag kommer kunna lösa ev småproblem som dyker upp.

Jag tror inte hon kommer känna någon skillnad, utan det är snarare för min egen del som jag vill "säkra upp" . Men man får kanske lära sig helt enkelt iOS.

Det som stör mig är att det är varken SD kort läsare eller HDMI/Display port på Air, att allt ska vara en extra dongel som kostar mera pengar. Bra affärsidé förvisso

Permalänk
Medlem

Skulle jag ha användningen av en Mac skulle jag tveklöst skaffa en pga M1.

Lösningar på problem kan du säkert googla dig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av denzeloto:

Det som stör mig är att det är varken SD kort läsare eller HDMI/Display port på Air, att allt ska vara en extra dongel som kostar mera pengar.

Du får en dongel som klarar "allt" för 100 SEK från Amazon.de. Var tvungen att köpa en dongel till min Dell XPS 13 som jag nu använder till min MacBook Air M1.

Tror att du lär bli imponerad av macOS, då det i vissa fall är ljusår bättre än Windows. Även väldigt sällan något behövs felsökas, utan det "bara funkar" som oftast.

Tänk även på att Apple Silicon inte throttlar på samma sätt som en CPU från AMD eller Intel. Inte illa pinkat av Apple att kunna göra en fläktlös dator som kan ligga på nära 100% av prestandan konstant på batteridrift!

Permalänk

Tack alla för svar så här sent på fredagskvällen.

Känns som att det blir en MacBook till frun

Permalänk
Medlem

Jag är uppvuxen med windows men köpte mig för ett år sedan MacBook Air M1 och är galet nöjd. Så nöjd att jag faktiskt sålde min windowsburk då jag inte såg något behov av den längre. (spelar inte så mycket längre, playstationet får duga).

Nu efter ett år har jag fortfarande 100% batterihälsa. Cirka 100 laddcyklar.

Permalänk
Medlem

Fick hem min första MacBook (M1 Air) för knappt 12 timmar sedan, har uteslutande använt Linux sedan tidigare så detta kan påverka min syn på saken.

Måste säga att det gått väldigt smidigt att redan greppa hur det fungerar, tror inte det kommer bli något större problem vare sig för dig eller henne.

Det jag gillar med den mest är:
Lätt och smidig att ha med sig var jag än går.
Skön känsla att hålla i och använda datorn.
Knäpptyst - ingen fläkt eller andra rörliga delar.
Sval, går att sängsurfa på den utan att bli varm.
Responsiv. Allt flyter galant. Tror genom rykten att den har råstyrka också, men har inte hunnit testa det.
De inbyggda högtalarna är utom denna värld, blev överraskad av ljudkvalitén. Ser fram emot filmkvällar/nätter utan headset.
Batteritiden är otrolig, närmre 10 timmar nonstop från full laddning vid surfande och musikspelande.
Användarvänlig. Nu är jag van vid att detaljkonfigurera Linux, men det ska bli intressant att prova en dator som inte behöver konfigureras.

Finns såklart mycket mer att säga men har inte haft tid att prova mer saker.

Summa summarum är att det är en otroligt balanserad/effektiviserad dator. Vanliga datorer brukar ha enstaka drag av det jag nämnt, men denna har allt som jag kunnat önska på en gång. Har hittills inte hittat något negativt som det inte finns någon lösning på, därav avsaknaden av negativa omdömen. Vet inte om det kommer ändra sig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av denzeloto:

Min "rädsla" är just MacOS. Men man lär sig väl det med

Jag stirrar mig blint på att Asus-en har Ryzen 9 5900HX, men o andra sidan är det inget tungt som ska användas på datorn så kanske lika bra att släppa det och köra på Macbook

Är det som är så absurt med M1: prestandamässigt är den snabbare än 5900HX GPU-mässigt, var först med 6000-serien som AMD klev förbi M1 i GPU-prestanda, men man är fortfarande efter M1Pro/Max och M2.

Då frugan kanske inte ska sitta och köra Cinebench kommer M1 vara snabbare även där. Prestanda per kärna är bättre, men 5900HX är något snabbare om alla kärnor jobbar (men är ingen stor vinst).

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av denzeloto:

Tack alla för svar så här sent på fredagskvällen.

Känns som att det blir en MacBook till frun

Jag tror hon blir nöjd med en M1:a.

Som andra redan skrivit så är det viktigt att välja vilken hårdvara som hon vill ha från början.

Min M1:a är min andra Air. Den förra köpte jag på 2010-talet och valde då för lite minne för att det skulle hålla hela livslängden för datorn.
Mot slutet blev den gamla Air:en långsam då den behövde växla ut minne på disk för att allt skulle funka.

Därför valde jag 16GB RAM när jag köpte M1:an. Jag kommer ju ha datorn 7+ år och vill att den ska klara av att leverera även mot slutet av livstiden (som jag äger datorn under).

Kan tipsa om ett program som heter BetterTuchTool som jag använder.
Mycket smidigt att kunna göra egna gester - är egentligen overkill för mig då jag endast använde det regelbundet för en gest i FireFox för att ladda om en sida. Dvs jag vill inte behöva upp i ikon raden för att trycka på refresh ikonen eller att trycka på F5 - utan vill bara kunna göra en gest vartsomhelst för att ladda om sidan.
Så det är väl lathet

En annan sak som jag är glad för (och som har rättad datorn minst en gång redan) är att köpa en annan USB laddkabel där själva kontakten till datorn är tvådelad och sitter ihop med magneter. Dvs det sitter kvar en liten del i datorn alltid och så ansluter du själva kabeln till den när du vill ladda.
Det gör att om någon snubblar över kabeln så åker inte datorn i golvet utan endast att kabeln kopplas loss från datorn.

M2 är väl tillbaka med en MagSafe kontakt så på den modellen så ska ju inte detta vara nödvändigt.

Skriv gärna hur din fru tycker om datorn när du får hem den!

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

M1 Air definitivt. Bästa med den är ju att den inte har någon fläkt, så den är faktiskt tyst.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Lyssna på din fru. En Mac-laptop är så mycket trevligare än valfri pc-laptop. Jag slutade köpa pc-laptop för många år sedan. (Tyvärr behöver jag fortfarande använda pc-laptop på jobbet och när jag hjälper vänner och familj, så vet hur dom känns. jobblaptopen är i prisklass ca 15k.) Men pekplatta och överlag kvaliteten på pc-laptopa är långt sämre än macbooks.
Min förra macbook köptes 2013, den användes fram till för en månad sen. Nu använder min son den istället, fortfarande fullt kapabel och har bättre batteritid än min laptop jag kör på jobbet som är från 2020.
Värt att notera i tider som dessa så drar en pc-laptop mer ström än en macbook air m1 som är extremt strömsnål.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Skulle beställa MacBook air och säljaren slänger in denna som alternativ för "du får mkt mer för pengarna när du ändå ska lägga så mkt"

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Han pratade så gott om denna , så jag fick backa och be om att få komma tillbaks. Får beställa MacBook på annat ställe

Permalänk
Medlem
Skrivet av denzeloto:

Skulle beställa MacBook air och säljaren slänger in denna som alternativ för "du får mkt mer för pengarna när du ändå ska lägga så mkt"

Han pratade så gott om denna , så jag fick backa och be om att få komma tillbaks. Får beställa MacBook på annat ställe

Säljaren har garanterat bättre marginal på den. Säljaren får mycket mer av dina pengar, du får inte mer för dina pengar. Men visst är OLED-skärm trevligt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av denzeloto:

En säljare på valfri elektronikkedja är nog den yrkeskategori jag personligen litar allra minst på, ungefär i linje med mäklare och bilskojare.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Säljaren har garanterat bättre marginal på den. Säljaren får mycket mer av dina pengar, du får inte mer för dina pengar. Men visst är OLED-skärm trevligt.

Oled är trevligt absolut. Skärmen är dock inte det avgörande, då jag tycker att Macbook Air skärm inte är helt fy skam heller .
Det han pratade om var just 16gb ram plus en R7 5800H.

Men det blir en Macbook Air m1 i slutändan ändå (om inte jag råkar hitta en bra begagnad Pro variant då 13 000 ca är maxtaket).

Permalänk
Medlem
Skrivet av denzeloto:

Oled är trevligt absolut. Skärmen är dock inte det avgörande, då jag tycker att Macbook Air skärm inte är helt fy skam heller .
Det han pratade om var just 16gb ram plus en R7 5800H.

Men det blir en Macbook Air m1 i slutändan ändå (om inte jag råkar hitta en bra begagnad Pro variant då 13 000 ca är maxtaket).

Om ni inte verkligen har fastnat för nya designen så är ju M1-varianten av Air några tusen billigare. Fortfarande väldigt bra prestanda (speciellt för det hon planerar). Nya M2 har förstås bättre webbkamera, magsafe och lite sånt, så det beror på vad ni känner. Men det är absolut inget fel på M1-varianten idag.

Den finns ny hos Apple och om ni har en budget på 13 000kr så kan ni ju kanske uppgradera den med mer RAM eller större SSD. Jag själv har en M1 Mac Mini med 8GB RAM och 256GB SSD. Men jag använder en 1TB SN850 SSD som alltid är inkopplad, så jag behöver aldrig bry mig om storleken på utrymmet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Macbook är prisvärda om ens kravspecifikation överensstämmer med den specikation som de just nu har.
Och jag tolkar som din fru önskemål är väldigt nära vad en macbook är.

Så jag hade rekommerat macbooken. Hade din fru däremot viljat ha en 7000kr 15,6",en spellaptop, eller en workstation etc så hade jag sagt en pc.

Ett klassisk problem som finns inom det mesta, datorer, bilar, traktorer, räksallad i kiosken etc är att basvarianten är inte så dyr, men tillverkarna passar på att ta sjukligt mycket betalt för det lilla extra för de kan.