Hjälp! Ny internetleverantör och router

Permalänk
Medlem

Hjälp! Ny internetleverantör och router

Hej!

Har i dagsläget Bahnhof (tidigare bredbandsbolaget) som internetleverantör samt en router av märket technicolor tg799vac som är standardutskicket.

Något större problem med leverantören har jag inte haft (än) men har gått i tankarna att byta till en mer stabilare då jag har hört mestadels negativt gällande Bahnhof.

Har någon här haft eller har Bahnhof som leverantör, hur var/är det för er? Är det dags för mig att byta?

Utöver bytet av leverantör så är prio hos mig en ny stabil router då jag precis renoverat lägenheten och tagit bort gamla kabelledningar och känner att jag vill ha kvar det så och istället satsa på trådlöst.

Jag bor i en lägenhet på ca 80 kvm med en del betongväggar och spelar Online spel för det mesta och behöver därav något stabilt med hög hastighet som inte tappar uppkoppling. Min dator är ca 5 meter ifrån placeringen av routern med bara en dörr som står emellan. Den nuvarande routern har inga problem med att skicka stabil signal till hela lägenheten samt uteplatsen, enda problemet är hastigheten och ping problem när jag väl börjar spela.

Mitt enda krav är att routern måste vara vit och maxpriset ska ligga på 1500:-
Något jag själv har tittat på är https://www.webhallen.com/se/product/328198-TP-Link-Deco-M4-A...

Speedtest med Cat6.
https://www.speedtest.net/sv/result/13500293577.png

Speedtest med Wi-Fi.
https://www.speedtest.net/sv/result/13500393289.png

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom problem ofta beror på det lokala nätet som är detsamma oavsett isp så finns det ingen rationell anledning att byta isp om det fungerar för dig mer än möjligtvis priset och ett byte innebär alltid en ökad risk för strul just vid bytet.

Det var väldigt dumt att riva bort det kablade lanet om du renoverade, man bör ju i stället optimera ett kablenät om man har chansen vid en renovering och du har ju själv postat mätningar som visar varför du vill ha kabel och inte radio för bra prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zecryl:

Något större problem med leverantören har jag inte haft (än) men har gått i tankarna att byta till en mer stabilare då jag har hört mestadels negativt gällande Bahnhof.

Har någon här haft eller har Bahnhof som leverantör, hur var/är det för er? Är det dags för mig att byta?

Nej. Det finns ingen anledning att byta om du inte själv är missnöjd med tjänsten du själv får levererad.

Skrivet av Zecryl:

Utöver bytet av leverantör så är prio hos mig en ny stabil router då jag precis renoverat lägenheten och tagit bort gamla kabelledningar och känner att jag vill ha kvar det så och istället satsa på trådlöst.

Drog du inte nya kablar samtidigt så var det nog något av en björntjänst...

Skrivet av Zecryl:

Jag bor i en lägenhet på ca 80 kvm med en del betongväggar och spelar Online spel för det mesta och behöver därav något stabilt med hög hastighet som inte tappar uppkoppling.

... därför att kabel är i princip alltid stabilare än en trådlös anslutning.

Permalänk
Medlem

Är väl bara att dra en kabel temporärt och testa med det istället (hade ju varit smartare och be om råd innan du river ner ditt fungerande lan dock).

Permalänk
Medlem

Jag kan bara instämma med tidigare kommentarer om att det var väldigt dumt att ta bort kablaget, då det är enda sättet att få en garanterat stabil lösning med hög hastighet och låg latens (ping).

Du skrev att du spelar mycket onlinespel och vill därför ha hög hastighet - hastighet är sällan något problem vid spelande, det brukar inte krävas mer än några KB/s för spel. Latens är dock viktigt och den försämras rejält snabbt med WiFi.

Ingen kan veta helt säkert hur det blir hos dig, så du får nog ta och testa dig fram tills du känner dig nöjd. Testa med den du har länkat och återkom med hur det går.

Ett snabbare och billigare alternativ är Asus ZenWiFi Mini CD6 för 699kr: https://www.dustinhome.se/product/5011210052/zenwifi-ac-mini-...

Jag har flera sådana utställda på vettiga ställen för att täcka en ganska stor tomt med flera hus men alla mina enheter som kräver hög hastighet och låg latens använder nätverkskabel (datorer, PS5, Xbox Series X, Apple TV etc.).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Är du stenhård med att endast köra trådlöst så kan du sänka internet till 500/500 istället och spara en slant.
För ingen Router/AP under 1500kr klarar leverera gigabit stabilt till 80m2.

Skall du kika på trådlöst så är väl Wi-Fi 6 att föredra.
Kör på din existerande router och en Unifi AP (PRO modell) kanske? Går att sätta upp med en mobil utan annan hårdvara.

Men som andra säger så är kabel att föredra, speciellt vid gaming 😃

Permalänk
Medlem

Nätverkskabel är väl bäst på papper, men du kan komma väldigt nära med Wifi när det gäller nedladdningshastighet och låg latens med rätt utrustning och placering. Tänker du köra helt trådlöst så behöver du nog lägga mer än 1500 kr för en router, då den behöver vara väldit stabil och ha bra hårdvara. Du vill också ha en Wifi 6 router och sen köpa Wifi 6 kort/adapter till din dator.

Jag har kabel till min PC för att jag enkelt kan koppla kabel, men jag har provat att köra trådlöst med Wifi 6 och jag märker knappt någon skillnad, oavsett vad jag gör. Jag har låg ping (precis samma som med sladd) när jag spelar olika fps spel online och jag laddar ner i ca 92mb/s via Steam och Torrents.

Med det sagt så kan du klara dig bra med endast Wifi, men då behöver du lägga lite mer pengar på en bra router och en Wifi 6 adapter. Lite jobbigare kan det bli om du har tex PS5/XSX då de har riktigt dåliga Wifi-kort, där kan du inte göra något åt saken.

Permalänk
Medlem

Du kan ju också pröva att be Banhof om en publik ip-adress om du nu inte har det. Har inte Banhof själv (har Bredband2), men en del av mina stabilitetsproblem försvann med publik ip.

Du kan t.ex. säga att du vill ha en Nexcloud-server hemma till dig själv och att du vill hosta en spelserver till dina vänner.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof 100/10 och jag får 97 ner och 14 upp med svarstiden 3.47 trådat och med wifi 5 GHz får jag 94 ner och 12 upp med svarstid på 7 från både ookola och bredbandskollen. Routern är en tilgin, vad har du för laptop ?

Permalänk
Medlem

Jag är väl medveten om skillnaden mellan kabel och Wi-Fi men valde aktivt att ta bort kabellisterna helt då routern ligger dåligt placerat och lägenhetens planering generellt är kasst. Lister gick upp och ned, tvärs över taket, under dörrar, in i en garderob osv, inget jag kunde ändra på.

Jag är mer av en casual spelare och inte kräsen av mig på den nivån att jag behöver det bästa av det bästa och spelar sällan högintensiva spel. Vid behov kommer jag så klart att koppla in nätverkskabeln till datorn vilket jag inte ser som ett större problem eller tidskrävande.

Om jag behöver pumpa i mer pengar till en bättre router så gör jag det utan problem, är mestadels ute efter tips från någon som kör trådlöst och hur dess uppsättning ser ut.

Min uppsättning nedan
AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB
Gigabyte B550 AORUS ELITE - BF20
Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB Gaming OC
Samsung 970 EVO Plus series SSD 1TB M.2 (MZ-V7S1T0BW)
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) Ryzen / 3600MHz / DDR4 / CL18 / CMK16GX4M2Z3600C18
Corsair RM750X 750W v2

Har ännu inte köpt någon ny Wi-Fi adapter då jag fortfarande kör med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zecryl:

Jag är väl medveten om skillnaden mellan kabel och Wi-Fi men valde aktivt att ta bort kabellisterna helt då routern ligger dåligt placerat och lägenhetens planering generellt är kasst. Lister gick upp och ned, tvärs över taket, under dörrar, in i en garderob osv, inget jag kunde ändra på.

Jag är mer av en casual spelare och inte kräsen av mig på den nivån att jag behöver det bästa av det bästa och spelar sällan högintensiva spel. Vid behov kommer jag så klart att koppla in nätverkskabeln till datorn vilket jag inte ser som ett större problem eller tidskrävande.

Om jag behöver pumpa i mer pengar till en bättre router så gör jag det utan problem, är mestadels ute efter tips från någon som kör trådlöst och hur dess uppsättning ser ut.

Min uppsättning nedan
AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB
Gigabyte B550 AORUS ELITE - BF20
Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB Gaming OC
Samsung 970 EVO Plus series SSD 1TB M.2 (MZ-V7S1T0BW)
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) Ryzen / 3600MHz / DDR4 / CL18 / CMK16GX4M2Z3600C18
Corsair RM750X 750W v2

Har ännu inte köpt någon ny Wi-Fi adapter då jag fortfarande kör med kabel.

Prova då den produkt du själv länkade eller den bättre som jag länkade (till lägre pris) och se om du är nöjd. Om inte så lämnar du tillbaka och köper något bättre. Ingen kan veta vad som är "tillräckligt" hemma hos dig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd

Att det är sämre via luften är en sanning.

Jag körde en ping till min router som är ca 20 m från mig. Då har jag en mesh-router som tar mot min signal och skickar den vidare. Detta då det finns grova väggar.

Det hade blivit mycket bättre resultat om jag kört via kabel.

Jag körde en del annat på nätet.

--- 192.168.50.1 ping statistics --- 100 packets transmitted, 100 received, 0% packet loss, time 99136ms rtt min/avg/max/mdev = 1.403/5.568/65.445/10.168 ms

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag aldrig valt att köra trådlöst istället för kabel.
Det enklaste i ditt fall är väl att dra en Cat6 från fiberuttaget till routern och placera denna på ett lämpligare ställe i lägenheten. Kanske vid datorn.

Alternativet är väl att bygga ett mesh-system men det kostar pengar och du behöver ändå dra kablar.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Asus TUF Gaming AX5400 har riktigt snabbt Wi-Fi och kostar 1500. Skulle inte brytt mig om mesh på 80 kvm och ett plan.

https://rdebutik.se/products/se/159/183984/sort/1/filter/0_0_...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zecryl:

För sent nu kanske, men det finns både golvlist och dörrfoder som är gjorda för att dra kabel i. Tillsammans med ett rejält betongborr går det nästan alltid att dölja kabel helt. Det enda problemet är att få till böjar med tillräckligt stor radie.

Det handlar inte nödvändigtvis om allt eller inget för kabel/WiFi, man kan ju gå delar av sträckan med det ena eller andra, till exempel om man köper ett mesh-system som stödjer kabel för backhaul. I ett och samma rum kan det skilja en hel del beroende på hur enheten är placerad. En trådlös konsumentrouter som kan ställas som WiFi-klient+switch kan hjälpa sista sträckan, tillsammans med kabel till datorn.

Med tanke på dina mätningar så skulle jag säga att med endast en enhet så kommer du inte bli nöjd, det finns ingen enskild enhet (placerad på befintlig plats) som kommer förbättra något på ett avsevärt sätt. De fysiska förutsättningarna är för dåliga. Och som påpekats: Att byta leverantör kommer inte göra någon skillnad. Ett mesh-system är nog minimum, men om du blir nöjd med det eller inte kommer bero på dina förväntningar och det faktiska utfallet (som ingen ens kan gissa, eftersom lägenhetslayouten är okänd).