SweSpacers - tråden om rymden

Permalänk
Medlem

Här kommer recap video med timestamp

T+7m är extra spännande

Permalänk
Medlem

Galet. HELT galet. Trodde inte jag skulle bli så imponerad men när jag såg tornet fånga boostern....? Herre! Och om jag fattat lätt ska både Starship b]och[/b] boostern fångas framöver?

Nä nu ska jag tejpa tillbaka min haka. brb.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Fånga boostern och starship landade inom synhåll från deras boj utrustad med kamera, helt underbar syn!
Dock verkar det inte vara helt löst med värmeskyddet runt vingarna.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Fånga boostern och starship landade inom synhåll från deras boj utrustad med kamera, helt underbar syn!
Dock verkar det inte vara helt löst med värmeskyddet runt vingarna.

Visst var det inte perfekt (alltså återanvändbart), men den kom ju ner på rätt ställe och verkade ganska hel med tanke på att den startade motorerna och hamnade ganska rätt

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att se detta. Ett äkta historiskt ögonblick!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen inte fatta att det där ska ha hänt på riktigt

Den där grejen är alltså nästan hög som ett 25-våningshus, och din gif är i realtid… det går bara inte

Permalänk
Medlem

Som gammal sur, cynisk och trasig gubbe är de få saker som imponerar nu för tiden och det mesta man läser/ser antingen hyllas av fanboys eller dissas av deras motsats.

MEN... detta var fan riktigt imponerande! Får villigt erkänna att det faktiskt kändes overkligt att se i vilken "hastighet" det hela gick i också.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Det är science fiction - utan fiction.

Jag minns första gången jag såg roboten Asimo springa, min hjärna kunde inte acceptera det, den ville sätta in en person i roboten, eller att det var en specialeffekt. Kände lite samma för detta.

Permalänk
Medlem

Idag är det en till raket till som ska skjutas upp. Europa Clipper som ska undersöka Jupiters måne Europa. Den kommer fram år 2030.
Everyday Astronaut kommer börja sända 16.30 idag måndag.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Hedersmedlem

Alternativ till Tim som jag själv föredrar.

Permalänk
Medlem

Nya taikonauter åkte upp till Tiangong-rymdstationen med den bemannade flygningen Shenzhou-19.

Livestream:

Nya besättningen träffar den gamla besättningen på rymdstationen

Den nya besättningen pratar med media

Presskonferensen inför det bemannade Shenzhou-19-uppdraget (med engelsk översättning)

För en vecka sedan spelade Shenzhou-18-besättningen in en video som visar livet och arbetet på rymdstationen

Shenzhou-19s medlemmar

Cai Xuzhe (蔡旭哲)
Ålder: 48

• Befälhavare för Shenzhou-19-uppdraget

• Föredetta pilot i Folkets befrielsearmés flygvapen

• Utvald till andra omgången av kinesiska astronauter 2011

• Besättningsmedlem på Shenzhou-14-uppdraget 2022 där han spenderade 182 dagar i rymden

• Hedrad som hjältemodig astronaut

• Gick med i kommunistpartiet i Kina i maj 1998

• Född i Shenzhou, Hebei

Song Lingdong (宋令东)
Ålder: 34

• Föredetta pilot

• Han är för närvarande en astronaut på fjärde nivån i Kinesiska folkets befrielsearmés astronautbrigad

• Utvald till tredje omgången av kinesiska astronauter 2020

• Gick med i kommunistpartiet i Kina i mars 2013

• Född i Heze, Shandong

Wang Haoze (王浩泽)
Ålder: 34

• Kinas första kvinnliga flygingenjör

• Utvald till tredje omgången av kinesiska astronauter 2020

• Föredetta senioringenjör vid det 11:e Akademin för flytande framdrivningsteknik för flyg- och rymdindustrin (11th Institute of Aerospace Propulsion Technology) inom Kinas företag för vetenskap och teknik inom flyg- och rymdindustrin (China Aerospace Science and Technology Corporation) (CASC)

• Flygingenjör i Folkets befrielsearmés astronautkår, klassificerad som en fjärde klassens astronaut med överstelöjtnants rang i armén

• Gick med i kommunistpartiet i Kina i december 2009

• Påbörjade en master i teknisk termofysik innan hon gick med i Kinas företag för vetenskap och teknik inom flyg- och rymdindustrin (CASC)

• Född i Luanping Län, Chengde, Hebei

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

@Goedendag

Intressanta videos. När man ser hur stationen ser ut så är den så mycket bättre planerad och rymlig än vad ISS är, men den är ju mycket nyare också. Fast bilderna av uppskjutningen inte var lite snygga så hade de ju rätt bra kameror ändå så man fick följa uppskjutningen bra.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

I väntan på nästa spännande uppskjutning. Lite intressant video om SpaceX (om man skippar första 20 sek där de pratar musk)

Visa signatur