Permalänk
Medlem

Aldrig mer Webhallen

Jag ska försöka att inte bli så långrandig men i somras fick vår firma in ett litet oväntat jobb som krävde att vi skulle leverera ett visst antal maskiner och annat till flertalet kunder.
Nu brukar vi beställa från Dustin och Inet men dessa modeller fanns inte i lager hos dem så det fick bli Webhallen denna gång.

Eftersom Webhallen inte accepterar Amex (längre) som kort med företagsköp så fick jag lägga alla beställningar som privatperson. Det är inte hela världen men lite jobbigt. Totalt uppe i drygt 90kkr i beställningar sedan juli denna sommar.

Förutom vissa småbekymmer gick allt bra, tills dess att jag la en ny beställning den 4 oktober på bla. en iMac 24".

Dagen efter fick jag besked att leverans har lämnat Webhallen och några dagar senare, den 9e oktober, hämtade jag ut paketen som bestod av en tidigare order samt denna nya order. Problemet var att iMac 24" inte fanns med i leveransen. Jag tog direkt bild på fraktsedlar samt paket hos mitt utlämningsställe och åkte hem och kollade Mina Sidor där det stod del-leverans.

Jag ringde till Webhallen som bekräftade att iMac inte skickats iväg ännu men skulle göras så fort som möjligt.
Den 14 oktober ringer jag till Webhallen och frågar när denna iMac kan tänkas skickas från deras butik Hötorget Sveavägen och fick besked att det skulle ske så fort som möjligt osv. Detta har man ju minst sagt hört förrut men tänkte ge dem en chans igen.
Kl 17:41 ändrades det till skickat på Mina Sidor. Problemet var att kollinumret var det gamla på den första del-leveransen.

Den 15 oktober chattade jag med dem samt ringde där de påstår att kollinummer stämmer men jag ställer frågan hur det kan stämma när jag redan hämtat ut den första leveransen den 9 oktober. Får sedan, efter mycket om och men, svar per mail att kollinummer stämmer. Butiken har redan skickat den och jag har hämtat ut.

Jag bifogar flera bilder på hur stora paketen är och det är orimligt att en 24" iMac kan ens få plats i dessa paket.

(censurerat för er men ni ser ju måtten)

Nu pågår en "utredning" internt hos Webhallen med "vad som kan ha hänt". Besked om när jag får min vara har de inte, inte heller ens en ursäkt till mig för att de anklagat mig för stöld men sedan blivit motbevisade. Jag har flertalet gånger bett dem om att få prata med någon som kan ta beslut hos dem. Jag har även sagt att jag kan mer än gärna få en annan iMac så länge det skickas en iMac till oss men även där måste utredningen bli klar. En utredning som tydligen kan ta hur lång tid som helst...

Trist på ett företag som en gång i tiden var bra men som nu är i samma nivå som CDON eller Outl1.

TLDR; Webhallen skickar inte en vara som är värderat till 18 000 kr. Webhallen anklagar mig för stöld, de blir motbevisade men skickar ändå inte varan och är nu de som stjäl pengar från mig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

"Kl 17:41 ändrades det till skickat på Mina Sidor. Problemet var att kollinumret var det gamla på den första del-leveransen."

Det går troligen att skriva ut samma etikett igen och klistra på godset, alltså skicka på samma sändningsnummer. Antingen är det medvetet eller så är det misstag.
Det tar tid för att ingen har riktig tid att kolla genom alla och matcha sändningsnummer på en gång så fort, det ska gå flera led.

Får se om Webhallen svarar här.

Permalänk
Medlem

Ja dom är riktigt struliga när nåt sånt här händer, detta bör dom lösa snabbt en imac kostar ju lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

"Kl 17:41 ändrades det till skickat på Mina Sidor. Problemet var att kollinumret var det gamla på den första del-leveransen."

Det går troligen att skriva ut samma etikett igen och klistra på godset, alltså skicka på samma sändningsnummer. Antingen är det medvetet eller så är det misstag.
Det tar tid för att ingen har riktig tid att kolla genom alla och matcha sändningsnummer på en gång så fort, det ska gå flera led.

Får se om Webhallen svarar här.

Njae, för den kommer vara "död" i tex postnords system.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kan inte Webhallens nya VD som gjorde så fin reklam för sig själv här på Sweclockers se till att det finns en aktiv formrepresentant som kan svara i så gott som alla trådar där problem med Webhallen avhandlas.

Jag har själv fått hjälp av en annan butiks forumrepresentant när en 40"-skärm slarvats bort på vägen och de vanliga kontaktkanalerna inte fungerade.

Permalänk
Medlem

@Webhallen kanske kan svara

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Är väl tyvärr bara naturligt. Webhallen var alltid min go-to eftersom de var så galet smidiga att ha att göra med när nåt strulade. De i butiken bara litade på att man felsökt ordentligt, har varit med om att lämna tillbaka grejer och de inte ens kollat att det låg något i lådan utan de bara tog in den och gav mig ny. När de blev uppköpta av Komplett och skulle bli mer storbolag fattade man ju att den familjära feelingen kommer dö och så verkar det ju vara.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem

Det finns ingen kontrollvägning som du kan hänvisa till? Tänker att vikten bör skilja sig rätt markant beroende på om varan finns med eller inte.

Permalänk
Medlem

Så jäkla dåligt av Webhallen att inte vara mer tillmötesgående och hjälpsamma. Som sagt är det en rätt dyr produkt det handlar om och man förväntar sig att om något problem med leverans uppstår inte skall ta evigheter att reda ut. Visst, jag förstår såklart att dom måste kolla på saken ordentligt så att dom själva inte blir lurade, men i detta fall verkar det ju som att dom redan från början tänker att dom inte gjort något fel och att det är du som är boven. Tråkigt som fan eftersom Webhallen har tidigare ju varit riktigt bra på alla vis.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och att det inte tar allt för lång tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Det finns ingen kontrollvägning som du kan hänvisa till? Tänker att vikten bör skilja sig rätt markant beroende på om varan finns med eller inte.

Volymen bör väl täcka denna aspekt redan om produkten omöjligen ryms in i volymen som Webhallen påstår sig ha skickat.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Jag har också haft dåliga erfarenheter med online-beställningar och kundtjänsten online. Svar som påminner om "goddag yxskaft" med en ganska otrevlig och ohjälpsam ton. Jag slutade handla online på Webhallen 2021.

Med det sagt har jag haft bättre upplevelser i butik med både bemötande och kundservice, så jag har fortsatt handla småsaker fysiskt vid enstaka tillfällen.

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att jag kommer fortsätta vara trogen kund hos Webhallen. Har verkligen gått utför de senaste 3-4 åren.

Handlar mycket hellre hos Inet och Dustin numera. Både billigare och bättre service/support.

@aakerlind: Hoppas det löser sig för dig!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av oobum:

Njae, för den kommer vara "död" i tex postnords system.

Död som inte finnas eller kunna användas? Nja, den kan skannas igen och dyka upp i systemet, högst troligen.
Jag har nämligen gjort så

Permalänk
Medlem

Ledsen för sen återkoppling men haft mycket att stå i med företaget sedan sist.

Jag bestämde mig för att åka närmare 20 mil enkel väg till Webhallen Hötorget förra fredagen för nu var tålamodet slut och förtroendet hos Webhallen förbrukat. Med mig hade jag kartongerna från utlämningen.

Jag frågade personen i närmsta kassa hur det är tänkt att en 24" iMac ska få plats i någon av dem varpå svaret var att det var ju "så klart" omöjligt samt att det möjligtvis kanske skulle fått plats en ipad men långt från en iMac. Lustigt när det är vad de påstått hela tiden i kundservice.

Personen i kassan försökte på sitt sätt få tag i ansvariga men efter att jag varit där 2 timmar meddelade de att jag inte "kan" hämta ut en annan iMac. Butikschefen gömde sig självfallet. Efter dessa två timmar var jag hyfsat leds. Hade spenderat säkerligen 8 timmar med kundservice de senaste två veckorna, åkt 20 mil enkel väg och nu har jag alltså stått där och väntat och väntat och upplevt att allt är så fruktansvärt fyrkantigt.

• Jag har nu fått vänta nästan två veckor på en leverans som de hade i lager vid beställningstillfälle

• Det är jag som har fått ligga på och tjata på kundservice

• Webhallen har anklagat mig för stöld där jag flertalet gånger motbevisat dem

• Webhallen är de som tagit mina pengar och håller på både dem och varan

Fick jag lämna Webhallen med någon form av lösning där de ansträngt sig för att göra rätt? Nej
Har jag under denna period ens fått en tillstymmelse till ursäkt eller förlåt? Nej

Och det är väl där som skon klämmer mest. Uppenbarligen har Webhallen fuckat ur och gjort fel. Men istället för att erkänna det, försöka hitta en lösning på problemet så lägger de ALLT ansvar på kunden. En kund som de sedan misstror.

Jag fick till slut göra ett återköp på det (har dock ännu inte fått pengarna återbetalda när detta skrivs) och personen i kassan sa att någon chef som heter Andreas eller Anders skulle ringa upp och prata med mig och förklara situationen.
Har detta hänt? Haha, nej.

Aldrig. Mer. Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

På det "lilla" paketet står det 11,3 kg eller liknande och "Parcel 1/1" så det finns inget mer kolli att hämta ut. I båda paketen jag visade bild på här så var det varsin Mac Mini i dem och det får inte plats så mycket mer än så. Så vikten skiljer sig mot fraktsedel och verkligheten.

Någon har fuckat up när de skulle packa. Om det är en person som är klåfingrig på deras lager eller om det är ett systemfel är omöjligt för mig att veta men Webhallen har tydligen kameror överallt så de borde kunna se.

Permalänk
Medlem

Och alla detta p.g.a. att du måste ha amex på företaget. ett kort som knappt accepteras nånstans i sverige,..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Och alla detta p.g.a. att du måste ha amex på företaget. ett kort som knappt accepteras nånstans i sverige,..

Jag menar, varför välja Visa eller Mastercard som fungerar överallt?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jo, då. Fungerar lite överallt faktiskt och ger bra bonus. När man reser väldigt mycket med flyg så är tillgång till deras lounger en räddare ibland. Webhallen hade Amex för företagsköp tidigare men gör tydligen om systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Jag menar, varför välja Visa eller Mastercard som fungerar överallt?

Hade TS använt ett kreditkort eller köpt på faktura så hade det såklart varit enklare då man inte behöver ligga ute med pengarna. Om sedan använder Amex, Visa, Mastercard eller faktura är inte så viktigt kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Amex fungerar ju i de flesta butiker - vet ej vad du yrar. Kör nästan alltid Amex i vardagen och i de få fall där Amex inte fungerar använder jag MC.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakerlind:

Ledsen för sen återkoppling men haft mycket att stå i med företaget sedan sist.

Jag bestämde mig för att åka närmare 20 mil enkel väg till Webhallen Hötorget förra fredagen för nu var tålamodet slut och förtroendet hos Webhallen förbrukat. Med mig hade jag kartongerna från utlämningen.

Jag frågade personen i närmsta kassa hur det är tänkt att en 24" iMac ska få plats i någon av dem varpå svaret var att det var ju "så klart" omöjligt samt att det möjligtvis kanske skulle fått plats en ipad men långt från en iMac. Lustigt när det är vad de påstått hela tiden i kundservice.

Personen i kassan försökte på sitt sätt få tag i ansvariga men efter att jag varit där 2 timmar meddelade de att jag inte "kan" hämta ut en annan iMac. Butikschefen gömde sig självfallet. Efter dessa två timmar var jag hyfsat leds. Hade spenderat säkerligen 8 timmar med kundservice de senaste två veckorna, åkt 20 mil enkel väg och nu har jag alltså stått där och väntat och väntat och upplevt att allt är så fruktansvärt fyrkantigt.

• Jag har nu fått vänta nästan två veckor på en leverans som de hade i lager vid beställningstillfälle

• Det är jag som har fått ligga på och tjata på kundservice

• Webhallen har anklagat mig för stöld där jag flertalet gånger motbevisat dem

• Webhallen är de som tagit mina pengar och håller på både dem och varan

Fick jag lämna Webhallen med någon form av lösning där de ansträngt sig för att göra rätt? Nej
Har jag under denna period ens fått en tillstymmelse till ursäkt eller förlåt? Nej

Och det är väl där som skon klämmer mest. Uppenbarligen har Webhallen fuckat ur och gjort fel. Men istället för att erkänna det, försöka hitta en lösning på problemet så lägger de ALLT ansvar på kunden. En kund som de sedan misstror.

Jag fick till slut göra ett återköp på det (har dock ännu inte fått pengarna återbetalda när detta skrivs) och personen i kassan sa att någon chef som heter Andreas eller Anders skulle ringa upp och prata med mig och förklara situationen.
Har detta hänt? Haha, nej.

Aldrig. Mer. Webhallen.

Lider med dig. Detta ärende har ju hanterats riktigt dåligt. Fattar dom inte att det är sånna saker som gör att kunder väljer andra butiker istället?!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Död som inte finnas eller kunna användas? Nja, den kan skannas igen och dyka upp i systemet, högst troligen.
Jag har nämligen gjort så

I normalfallet kan du definitivt inte köra en ny etikett med samma kollinummer och skicka in i samma post-system. Hela vitsen med spårbara försändelser faller ju om det finns flera paket med samma id i systemet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Blomman90:

I normalfallet kan du definitivt inte köra en ny etikett med samma kollinummer och skicka in i samma post-system. Hela vitsen med spårbara försändelser faller ju om det finns flera paket med samma id i systemet.

Lite beroende på hur systemet är byggt och hur allt sköts så går det absolut bra att göra så.
Om en etikett skrivs ut, klistras på gods, läses in och sedan går sönder av en anledning kan det vara värt att kunna skriva ut en ny "semi/manuellt" Då får den kartongen samma kollinummer & sändningsnummer, ska ett nytt kollinummer läsas in kanske den får två kollin under samma sändningsnummer. Men allt beror på systemet

Permalänk

Detta är en anledning till varför jag alltid filmar när jag öppnar paket jag har fått hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnaGGelMan:

Detta är en anledning till varför jag alltid filmar när jag öppnar paket jag har fått hem.

För sent. Du vill egentligen ha oberoende vittnen, så bara att filma mottagande och öppnande i butiken eller med budet... Och glöm bara bud som lämnar vid dörren, instabox, och dylikt.

Dvs, det är helt möjligt för någon att öppna och återförsluta paket och sedan filma andra öppnandet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Är väl tyvärr bara naturligt. Webhallen var alltid min go-to eftersom de var så galet smidiga att ha att göra med när nåt strulade. De i butiken bara litade på att man felsökt ordentligt, har varit med om att lämna tillbaka grejer och de inte ens kollat att det låg något i lådan utan de bara tog in den och gav mig ny. När de blev uppköpta av Komplett och skulle bli mer storbolag fattade man ju att den familjära feelingen kommer dö och så verkar det ju vara.

Har haft samma erfarenhet. Dom bara bytte direkt utan tjafs eller koll. Fick till och med byta in en skärm som inte hade öppet köp.
Var ett tag sedan något sådant hände med när de köptes upp av komplett så misstänkte man att det nog skulle kunna bli såhär.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Skickat många paket i mina dagar och man kan alltid ta ut kopior. Företaget jag jobbade på var kopplade till postens system så man fick ut etiketter direkt. Ibland kunde det bli fel när man skulle klistra på 50+ etiketter och någon försvann/gick sönder.
Blir säkert en del fel i systemet som du säger men det går att göra, iallafall om man är kopplade till postens system.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Lite beroende på hur systemet är byggt och hur allt sköts så går det absolut bra att göra så.
Om en etikett skrivs ut, klistras på gods, läses in och sedan går sönder av en anledning kan det vara värt att kunna skriva ut en ny "semi/manuellt" Då får den kartongen samma kollinummer & sändningsnummer, ska ett nytt kollinummer läsas in kanske den får två kollin under samma sändningsnummer. Men allt beror på systemet

Ja, absolut. Det är klart att det går att ta ut en kopia, och det är fullt rimligt att ersätta en trasig etikett med en identiskt ny. Men detta fall handlar ju om att de ska ha skickat ett paket redan, och sedan påstår de att de använt samma kollinummer igen, fast nu på ett nytt paket. Det accepterar ingen transportör som jag känner till.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Skickat många paket i mina dagar och man kan alltid ta ut kopior. Företaget jag jobbade på var kopplade till postens system så man fick ut etiketter direkt. Ibland kunde det bli fel när man skulle klistra på 50+ etiketter och någon försvann/gick sönder.
Blir säkert en del fel i systemet som du säger men det går att göra, iallafall om man är kopplade till postens system.

Går och går, det är klart det går att skriva ut en kopia, och det är klart det går att sätta kopian på ett nytt paket. Men det är absolut inte rätt, för transportörens system kommer sparka bakut när samma kollinummer skannas igen på en terminal på ort X, fastän paketet redan har hämtats ut på utlämningsställe på ort Y.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ja, absolut. Det är klart att det går att ta ut en kopia, och det är fullt rimligt att ersätta en trasig etikett med en identiskt ny. Men detta fall handlar ju om att de ska ha skickat ett paket redan, och sedan påstår de att de använt samma kollinummer igen, fast nu på ett nytt paket. Det accepterar ingen transportör som jag känner till.

Går och går, det är klart det går att skriva ut en kopia, och det är klart det går att sätta kopian på ett nytt paket. Men det är absolut inte rätt, för transportörens system kommer sparka bakut när samma kollinummer skannas igen på en terminal på ort X, fastän paketet redan har hämtats ut på utlämningsställe på ort Y.

Ja det är fel och kommer bli fel men det blir det kan jag säga, rätt ofta men paketen brukar hitta fram ändå. Finns ju någon som korrigerar sådana misstag som jag själv gjort. Är det mycket kan dom även höra av sig.

i detta fall så låter det som att dom ljuger eller helt enkelt inte vet vad som hänt.

Visa signatur

Permalänk

Webhallens kundtjänst är så pass dysfunktionell att den för någon med lite självbevarelsedrift är i det närmaste obrukbar. Fick nyligen en summa återbetald efter beslut från ARN i ett ärende.

Kontrasten mot den ofta trevliga och professionella butikspersonalen är slående.