Använda jobbtelefon privat - Separera privata foton från jobbfoton

Permalänk

Använda jobbtelefon privat - Separera privata foton från jobbfoton

Hej

Jag har precis börjat på ett jobb där jag får jobbtelefon (Android). Min första tanke var att separera jobb och privatliv genom att helt enkelt ha två telefoner, men inser att det blir jobbigt att bära runt på två enheter.

Mitt största dilemma med att använda jobbtelefonen även privat (med två simkort) är att jag kommer blanda privata foton med foton från jobbet. Mitt jobb kommer innebära att ta mycket foton i tjänst.

Jag undrar kort och gott om någon har någon smart lösning på att automatiskt separera foton i jobbet från privata foton. Min första tanke var att hitta en separat kamera-app som enbart används i jobbet, där bilder sparas i en separat mapp. Jag kan sedan välja att synka dessa mappar till olika molntjänster. Jag har dock inte hittat någon bra kamera-app som löser detta och undrar om någon har tips?

Annars söker jag alternativa lösningar för att hantera detta. I övrigt tror jag att jag kommer kunna separera det mesta då vi jobbar i Onedrive på jobb och jag använder Google privat.

Permalänk
Medlem

Viss jag inte minns helt fel, så går det att ha två profiler som använder ett simkort på varje profil på en dual sim telefon.

Kolla denna instruktionen och se om det funkar för dig:
https://mashtips.com/multiple-users-and-work-profile-on-andro...

(när det är sagd, skulle jag aldrig använda en jobbtelefon privat, det kan vara ni är goda vänner nu - men en dag så kan det vara du kommer i en situation vart du ska lämna din telefon tillbaka till jobbet, och det är inte alltid familjefotos ses på samma sätt på jobbet om du har otur).

Permalänk
Avstängd

Olika kamera-appar är min första tanke med, sen får man ställa in så att Onedrive inte synkar mappen med privata grejer.

Men jag håller med föregående om att du borde fundera på om du verkligen vill göra på det sättet. Jag satsade på det för ett par år sedan. Min privata telefon gick sönder och jobbtelefonen var så gammal att jag kunde få en ny utan gnäll, så jag tog ett löneavdrag på typ 1500 för att gå upp från basmodellen (en iphone av något äldre modell) till en Samsung S10 med dual sim.

Men telefonen var ju inte min på riktigt, företaget hade låst ner den ganska kraftigt så jag kunde inte exempelvis installera appar "från sidan", eller ställa in så att skärmlåset inte aktiverades automatiskt efter ett par minuter. Jag kunde heller inte använda en "osäker" låsning utan var hänvisad till (den rätt kassa) fingeravtrycksläsaren eller en lång pinkod. Jag var också tvungen att ge långtgående rättigheter till företaget så att de kunde granska olika saker som installerade appar, och förstås radera allt utan förvarning. Hur mycket de kunde se av min platshistorik, mina samtal och meddelanden och liknande vet jag inte men jag fick känslan av att de hade mer möjligheter till sånt än de medgav. Dessutom var jag tvungen att installera ett antal appar som gav dem mer kontroll över enheten, företagsportal och vad det nu var. Sen var den nerlåst på andra sätt så att jag exempelvis inte kunde kopiera saker mellan företagsappar och vanliga, så jag kunde inte klistra in en bild från den vanliga kameran i teams exempelvis, eller kopiera en länk från ett jobbmail och använda i den vanliga browsern, eller klicka på en spotify-länk i teams och få den att öppnas i Spotify.

Så för mig tog det bara några månader innan jag köpte en egen telefon och separerade på det igen. Förutom att slippa allt ovan så var det skönt att kunna lämna jobbet hemma liksom. Ska jag ta en bärs eller göra något kul med sonen på helgen så är det fint att inte vara nåbar eller övervakad, även om det i praktiken sällan var något problem så fanns ändå känslan där, en oro som gnagde lite liksom.

Permalänk

Jag är ganska säker på att jag inte kommer bli övervakad av arbetet men köper ändå det ni säger. Jag har en helt olåst direkt telefon direkt från butik, så det enda som egentligen gör det till en jobbtelefon är simkortet med jobbnumret i. De flesta av mina kollegor använder jobbtelefon privat men dom verkar inte bry sig om att foton mixas.

Ska kolla på länken ovan och fortsätta fundera lite.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma dilemma och valde sen att ha en telefon för jobbet och en egen privat.

Jag vet inte hur mycket du använder telefonen i jobbet men för mig så handlar det bara om att kunna logga in på VPN, teams, olika tjänster och se mailen.
Det blir ett meck att stänga av olika notiser så att man inte blir störd när någon jobbar sent och skickar mötesbokningar, teams meddelanden mm sent på kvällen eller på helgen.
Märkte också att jag själv inte kunde släppa jobbet riktigt när jag körde med bara jobb telefonen utan gick in och kollade jobb mail en lördag/söndag ibland...

Så mitt tips är släpp tanken på en enda telefon och kör med två olika, men du får ju kanske känna efter först hur det är med bara en.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2