Vit lampa lyser ibland på moderkortet

Permalänk
Medlem

Ibland när jag startar min dator så lyser en vit lampa på moderkortet. Har kollat på ASUS hemsida och sett att det har att göra med GPU, intern eller extern. Detta gäller oftast när jag startar min dator. Vid dessa tillfällen så är ofta min skärm mörk och jag kan få trycka på skärmens strömbrytare några gånger då vaknar skärmen. När väl den är på fungerar allt som det ska förutom att den vita lampan på moderkortet lyser. Om jag startar om datorn när vit lampa lyser så bootar den ”förbi” vit lampa och grön lampa tänds och slocknar. ( allt fungerar helt normalt).

Vad kan detta bero på?
Mobo: ASUS strix z590-f gaming wifi
Processor: Intel core i9 11900
Primär disk: Kingston Renegade 1 TB
Minne: Kingston Fury 3600 MHz 4x16 Gb
Gpu: MSI RX 6900 XT 16 Gb Dislayport
PSU: Corsair HX1000i
Skärm: Samsung G5 34”

Visa signatur

OS:Windows 11 23H2 Pro for Workstations 64-bit Build 22631.5116|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| 2 st Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe4|1 st Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

På ditt moderkort så verkar det ju i alla fall som att gpu varningen fungerar och du får ej bild när den lyser.
Har själv ett asus WS C246 PRO som är mer åt server hållet som denna lampa lyser hela tiden på när jag ej har ett grafikkort istoppat.
Trots att cpu´n har inbyggd gpu som fungerar helt felfritt (testat med windows) så låser den jäveln hela tiden och har provat med tre olika bios.

Och då det är en Unraid server som inte har någon skärm alls så vill jag ju inte ha en extra gpu istoppad som enbart drar massa ström o genererar värme.
Men mest smått irriterande för att man vet att den lyser än att jag ser den!

Men till ditt problem!
Det kan vara många saker som felar tyvärr.
Tex så kan det vara att en heller flera pinnar i cpu sockeln är lite böjda, heller varit böjda och sen böjda tillbaks och därmed inte ger tillräckligt bra tryck till cpu'n vilket leder till sämre kontakt och inte funkar alla gånger.

Kan vara en skadad pciexpress slot som ger dålig kontakt på en/flera kontakter.
Kan fixxas genom att använda en annan pcie slot.
Heller att du försöker hänga upp grafikkortet med buntband/etc så att det inte hänger ned lite i ena änden (vilket större/längre kort gör).
Alternativt nåt under från golvet i chassit som lyfter upp kortet så det blir rakt.
Och givetvis kolla så det sitter i ordentligt.

Det kan vara grafikkortet som har problem.
Finns ju alltid en möjlighet att det kanske är en dålig kontakt/kabel till hdmi/displayport (vad du nu använder) och det rapporteras till moderkortet som att gpu ej finns ibland???
Fix är ju att prova annan kabel/annan ingång på skärm annan utgång på gpu, kanske prova hdmi istället för displayport eller tvärtom.

Kanske är skärmen så prova en annan?

Allt övre är inget som du alltid behöver göra utan tillfälligt prova för att kanske hitta vad det är som gör det.
Och du bör nog försöka hitta felet då det finns risk att det blir värre med tiden i alla fall om det handlar om dålig kontakt nånstans då det finns en risk att det kommer bli värre med tiden.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det löste sig efter en ny genomgång i Bios och ominstallation av Windows 11. Det var inte alltid moderkortet fastnade på vit lampa, utan ofta när datorn väcktes upp från ”sovläge”. Men det är som sagt löst nu. Tack för uttömmande svar!

Visa signatur

OS:Windows 11 23H2 Pro for Workstations 64-bit Build 22631.5116|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| 2 st Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe4|1 st Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow