Lämpligt smörjmedel till fixerings rullen på en laserskrivare?

Permalänk

Lämpligt smörjmedel till fixerings rullen på en laserskrivare?

Hej!

Har en Samsung skrivare som inte gått speciellt mycket.

Började tugga papper i fixeringsenheten, så köpte ny rulle då den gamla blivit skadad med.

Funderar på att byta lagren med, som består av enkel plast mot aluminium rullen, men var hittar jag lämpligt fett eller smörjmedel till plastlagren?

Skall tåla hög temperatur, men inte flyta ut över rullen.

Säkert någon skrivarexpert som vet

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

HmmmmMMmmm - fixeringsrullen på en laserskrivare lär komma upp i temperaturer över 200 o C.

Dom flesta "högtemperaturfett" har som maxtemperatur 175 o C, och vid den temperaturen ofta flytande.

Tror fortfarande på något specialsmet, detta då valsen eller rullen har silikonbeläggning pga dom höga temperaturerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Propp_Orvar:

HmmmmMMmmm - fixeringsrullen på en laserskrivare lär komma upp i temperaturer över 200 o C.

Dom flesta "högtemperaturfett" har som maxtemperatur 175 o C, och vid den temperaturen ofta flytande.

Tror fortfarande på något specialsmet, detta då valsen eller rullen har silikonbeläggning pga dom höga temperaturerna.

Silkonolja är det enda vi stöter på..
ibland med fancy namn som Fuser Oil, men det är bara silikonolja..

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Silkonolja är det enda vi stöter på..
ibland med fancy namn som Fuser Oil, men det är bara silikonolja..

Tack för svaret, välkommen in i tråden!

Men borde inte silikon sprida sig inne i printern?

Silikonpest lär fenomenet kallas på Volvos lackavdelning.

Första gången jag gett mig in i en laserprinter, och förundrad över lager i mjukt plastmaterial för heta valsar.

Permalänk
Medlem

Man kan nog anta att lagret inte blir 200 grader? Eller är det en jättestor skrivare? Vissa plasttyper så som PTFE mycket höga temperaturer. Blev rätt förvånad när korgen till min Airfryer visade sig vara i plast...

Kör den nuvarande i ugnen o se hur nuvarande fett regerar.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Man kan nog anta att lagret inte blir 200 grader? Eller är det en jättestor skrivare? Vissa plasttyper så som PTFE mycket höga temperaturer. Blev rätt förvånad när korgen till min Airfryer visade sig vara i plast...

Kör den nuvarande i ugnen o se hur nuvarande fett regerar.

Min bild är helt urkass, egentligen.

Är en liten Samsung CLP-325, länk till servicemanualen: https://laserpros.com/img/manuals/samsung-manuals/samsung-clp...

Den svarta saken är ett av två lager eller rättare sagt plastbussningar, som håller fixeringsrullen någorlunda på plats i fixeringsenheten.

Den smutsiga cylindern är den ihåliga fixeringsrullen, den silvriga delen sitter plastbussningen på, den orange delen antar jag är silikon, som då upphettas av en lång glödlampa som sitter inne i håligheten.

Så ja rullen och lagret måste upphettas till runt 200 o C för att pulvret skall smälta fast i pappret.

Fått förslaget silikonolja, eller silikonfett - verkar vara det enda som håller för temperaturen.

Säljs av bland annat Biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bromssystem/br...

Eller CRC: http://www.crceurope.com/crc/CRCproductdetail.csp?division=au...

Samt då en förklaring till vad Fuser Oil är: https://www.answers.com/Q/What_is_fuser_oil - tydligen då https://en.wikipedia.org/wiki/Polydimethylsiloxane

Hur klurigt och allmänbildande som helst detta, väldigt mycket elektronik, kemi, fysik och teknologi i en liten plastlåda.

Kan prova silikonfett, men sprider sig det inne i printern antar jag att det kan bli problem

Permalänk
Medlem

Krytox som vi använder till mekaniska brytare borde fungera ypperligt.

Permalänk
Medlem

Jag hade använt sparsamt med silikonfett till smörjning av nylondetaljer i en skrivare.

Tycker den stora fördelen gentemot konventionella fetter (litiumbaserade dito etc) är att det är mycket mer åldringsbeständigt, det torkar inte ut, svettas, etc. Man behöver inte gegga på större mängder för att det ska hålla i längden, och det blir därmed inte samma dammfälla.

Rent generellt är fett så gott som alltid att föredra när det som ska smörjas inte ligger nedsänkt i smörjan, eller behöver trycksättas för att uppnå önskade egenskaper hos smörjfilmen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Silikonolja är bara ett generellt namn som inte anger exakt sammasättning.
T.ex. Nycolube NL25681 klarar 400 C som smörjmedel och 760 C som anti-seize. Ett segt fett för långsamma rörelser som på delar till jetmotorer.

Glömde det viktigaste - det är baserat på molybdendisulfid utöver silikonoljan.

glömde detalj
Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Krytox som vi använder till mekaniska brytare borde fungera ypperligt.

Krytox verkar vara ett antal olika smörjmedel, svårt att veta vilket som är lämpligt i just detta specifika ändamålet.

Skrivet av kaput:

Jag hade använt sparsamt med silikonfett till smörjning av nylondetaljer i en skrivare.

Tycker den stora fördelen gentemot konventionella fetter (litiumbaserade dito etc) är att det är mycket mer åldringsbeständigt, det torkar inte ut, svettas, etc. Man behöver inte gegga på större mängder för att det ska hålla i längden, och det blir därmed inte samma dammfälla.

Rent generellt är fett så gott som alltid att föredra när det som ska smörjas inte ligger nedsänkt i smörjan, eller behöver trycksättas för att uppnå önskade egenskaper hos smörjfilmen.

Var det jag använder nu, kör med CRC Silikonfett, är en produkt lämplig för temperaturer upp till 200 o C, fixeringsenheten på en laserskrivare lär hålla runt 200 o C, hittar specifikationer på 175 - 215 o C från Xerox.

Får se om det håller, är en skrivare av den enklaste billigaste sorten, plastlager på fixeringsrullen låter sådär i tillförlitlighet.

Skrivet av Kaffekopf:

Silikonolja är bara ett generellt namn som inte anger exakt sammasättning.
T.ex. Nycolube NL25681 klarar 400 C som smörjmedel och 760 C som anti-seize. Ett segt fett för långsamma rörelser som på delar till jetmotorer.

Glömde det viktigaste - det är baserat på molybdendisulfid utöver silikonoljan.

Verkar väldigt spännande, hittar dock enbart förpackningar i storleken 1 Kg dessutom priset "ask for a quote", lite overkill för en stackars liten laserskrivare.

Permalänk
Avstängd

Hittade en kasserad burk vid nedläggning av ett företag (flygnära). Fettet sedimenterar efter något år, den fasta beståndsdelen är mycket tung. Bara att röra om igen, står om det i produktspecen. Annars är det Nato, flygvapnet eller Airbus serviceanläggningar som använder. Motsvarande smörjmedel med molybdendisulfid (för civilt bruk) används som drivknutsfett och vid motorrenoveringar. Man kletar in allt runt kamaxlar, lyftare och liknande för att få bra smörja vid första startögonblicket. Molycote är ett handelsnamn. Om de är baserade på silikonolja(fett) vet jag inte. Det går att separera Molycote och liknande med att blanda i lösningsmedel och vänta och vänta... Ta sedimentet och blanda med silikonfett som tål värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Propp_Orvar:

Var det jag använder nu, kör med CRC Silikonfett, är en produkt lämplig för temperaturer upp till 200 o C, fixeringsenheten på en laserskrivare lär hålla runt 200 o C, hittar specifikationer på 175 - 215 o C från Xerox.

Får se om det håller, är en skrivare av den enklaste billigaste sorten, plastlager på fixeringsrullen låter sådär i tillförlitlighet.

Då är du hemma med den här grejen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffekopf:

Hittade en kasserad burk vid nedläggning av ett företag (flygnära). Fettet sedimenterar efter något år, den fasta beståndsdelen är mycket tung. Bara att röra om igen, står om det i produktspecen. Annars är det Nato, flygvapnet eller Airbus serviceanläggningar som använder. Motsvarande smörjmedel med molybdendisulfid (för civilt bruk) används som drivknutsfett och vid motorrenoveringar. Man kletar in allt runt kamaxlar, lyftare och liknande för att få bra smörja vid första startögonblicket. Molycote är ett handelsnamn. Om de är baserade på silikonolja(fett) vet jag inte. Det går att separera Molycote och liknande med att blanda i lösningsmedel och vänta och vänta... Ta sedimentet och blanda med silikonfett som tål värme.

Molybdendisulfidbaserade smörjmedel är väl främst lämpliga när man har metall mot metall-kontakt, låga hastigheter, och trycken/krafterna är stora. Bra att gegga på skruvförband, leder/lager i hydraulik, drev, gejdrar, etc. Hade inte använt det i en skrivares plastlager annat än om det var det enda jag hade hemma typ

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.mekster.se/crc-silikonfett-721465.html?gclid=CjwK...

borde fungera

teflonspray borde funka med, det använder vi på plastdetaljer på jobbet för att minska slitage.

https://www.mekster.se/promeister-ptfe-teflonspray-724185.htm...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Propp_Orvar:

Krytox verkar vara ett antal olika smörjmedel, svårt att veta vilket som är lämpligt i just detta specifika ändamålet.

Verkar väldigt spännande, hittar dock enbart förpackningar i storleken 1 Kg dessutom priset "ask for a quote", lite overkill för en stackars liten laserskrivare.

203g0 till 207g2 (fett)
GPL103 till GPL107 (olja)
Skulle fungera iallafall.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Då är du hemma med den här grejen

Hoppas det IAF

Litet problem var att fixeringsrullen jag köpte via Amazon förvisso hade exakt rätt externa och interna dimensioner.

Men i en Samsung CLP-325 är rullen försedd med två utskärningar för drivkugghjulet, den jag fick hade bara ett, och den utskärning som fanns hade något mindre dimensioner.

Så fick skära in ett exakt nytt hack i aluminiumrullen för att få in kuggdrevet + göra det hacket i rullen som redan fanns någon mm större, så passade det

Belöningen var när provutskriften svischade ut ur skrivaren utan minsta tendenser att fastna, samt då att kolpulvret var perfekt fixerad och fastvärmd på pappret.

Skrivet av Oliver91:

https://www.mekster.se/crc-silikonfett-721465.html?gclid=CjwK...

borde fungera

teflonspray borde funka med, det använder vi på plastdetaljer på jobbet för att minska slitage.

https://www.mekster.se/promeister-ptfe-teflonspray-724185.htm...

Jepp, exakt CRC Silikonfettet jag försöker med.

Lite tunnflytande och inte superklistrigt för ändamålet, hoppas det håller, får leta efter en reservdelsmaskin att plocka delar från annars.

Skrivet av StuntmanMike:

203g0 till 207g2 (fett)
GPL103 till GPL107 (olja)
Skulle fungera iallafall.

Stort tack!

Läser på och ser om det kan vara en lösning!