Netflix ska få bukt med kontodelning – breda insatser efter årsskiftet

Permalänk
Melding Plague

Netflix ska få bukt med kontodelning – breda insatser efter årsskiftet

Efter en testrunda i Latinamerika förbereder streamingjätten insatser mot kontodelning med hjälp av underkonton och profilöverföring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir det månntro detta som kommer att få "fildelningen" att börja öka igen??

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Snacka om att skjuta sig i benet om de tänker införa detta utan att minska de befintliga kostnaderna, om de inte tror att de kommer tjäna in det de tappar på folk som säger upp tjänsten på den minskade belastningen?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Dom borde få bukt på sina överdrivna priser istället som bara fortsätter att öka och öka medan utbudet bara blir sämre och sämre

Permalänk

Prissättning på filmtjänster är ett megaproblem som skapar en oblans.
Jag vet flera som har löner långt över 40 000kr/månaden som har konto som de delar med över 5 personer, samtidigt ungdomar studiebidrag som har samma konto själv och då får betala 5 gånger så mycket.

Och det är en helt rättvis kostnadsfördelning om jag tolkar internetfolket på forum korrekt. Ju fler vänner man har som man litar på, ju mindre ska man behöva betala för internettjänster.

Jag själv tycker de borde fördela kostnaden mer rättvist, men det är komplicerat. Liksom folk använder olika enheter som har olika IP och folk vill ej dela ut bankid eller liknande varje gång de ska starta en film.

Filmbolag är i sin tur bara ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt och skiter fullständigt i att fördela kostnaden rättviss, dock försöker de på olika sätt göra åtgärder som de tror att fler kommer betala för tjänsten istället för att dela den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vet flera som har löner långt över 40 000kr/månaden som har konto som de delar med över 5 personer, samtidigt ungdomar studiebidrag som har samma konto själv och då får betala 5 gånger så mycket.

Och det är en helt rättvis kostnadsfördelning om jag tolkar internetfolket på forum korrekt. Ju fler vänner man har som man litar på, ju mindre ska man behöva betala för internettjänster.

Jag själv tycker de borde fördela kostnaden mer rättvist, men det är komplicerat. Liksom folk använder olika enheter som har olika IP och folk vill ej dela ut bankid eller liknande varje gång de ska starta en film.

Filmbolag är i sin tur bara ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt och skiter fullständigt i att fördela kostnaden rättviss, dock försöker de på olika sätt göra åtgärder som de tror att fler kommer betala för tjänsten istället för att dela den.

Kommunism har testats och det har inte funkat så bra i verkligheten (tyvärr).

Permalänk
Medlem

tänkte fråga hur dom resonerar, men hittade på:
https://help.netflix.com/sv/node/123277
Dela Netflix med någon som du inte bor med:
Personer som inte bor i ditt hushåll behöver använda sitt eget konto för att titta på Netflix.

Det är enkelt att registrera sig för Netflix och vi erbjuder flera olika abonnemang. Medlemmar kan som alltid ändra abonnemang eller avsluta när som helst.

När en enhet utanför ditt hushåll loggar in på ditt konto, eller om ett konto används flitigt, kan vi be dig att verifiera enheten innan det går att använda den för att titta på Netflix. Du kan även välja att ändra ditt Netflix-hushåll. Vi gör det för att bekräfta att enheten har rätt att använda kontot. Se ”Verifiera en enhet” nedan för information.

Netflix kommer inte att debitera dig automatiskt om du delar ditt konto med någon utanför ditt hushåll.

samt:

Hur Netflix känner av enheter i ett hushåll:
Vi använder information som IP-adresser, enhetsnummer och kontoaktivitet från enheter som är inloggade på Netflix-kontot.

vilket är ganska löjligt då jag med premium betalar för 4 simultana strömmar, samma trafik för dom oavsett min fru i samma hus eller far i samma stad

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Dom borde få bukt på sina överdrivna priser istället som bara fortsätter att öka och öka medan utbudet bara blir sämre och sämre

Utbudet är en grej men jag tycker inte priserna är överdrivna, sett till vad konkurrenterna kostar och sett till vad t.ex. tablåtv går lös på så känns ändå deras priser ok.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Kommunism är snarare att att staten skulle betala för det. Idag är det en väldigt konstigt ekonomisk fördelning på filmtjänster. Ju fler vänner som man litar på och ju mer man vågar bryta emot villkoren, ju billigare kostnad för tjänsten får man då man delar den med ens vänner.

Liksom är man modig och går ihop 10 personer och delar på en filmtjänst, ja då behöver man bara betala en tiondel av priset. Det är lite som förr i tiden dela med sig av inträdesbiljetter till ställe till hela ens bekantskapskrets så att bara en behöver betala för sig. Den som tycker detta är fel, ja den är kommunist.

*edit*
Att kopiera en biljett och sprida till alla man litar på, ser jag väldigt snarlik att dela ut inloggningsuppgifter till en tjänst som är personlig. Effekterna blir exakt detsamma. Och ofta förbrukar de nya "olagliga" användarna resurser som bandbredd eller utrymme.

Men problemet är skitsvårt att lösa när det gäller filmtjänster och de jobbar på att minska problemet, då "alla" kontroller främst leder till sämre och krångligare tjänster.
Som sagt, tvinga t.ex. bankid för att starta en ny film. Ja, de kan lika väl lägga ner filmtjänsten direkt. Likaså att folk idag kollar på så många olika enheter med olika enheter så att en sådan kontroll heller ej fungerar bra.

Permalänk
Medlem

kommer slå sjukt bra för barnfamiljer när barnen inte kan verifiera själva

Permalänk
Medlem

Netflix är inte värt 30kr/mån så nej tack.

Ska bli intressant att se om netflix rapporterar hur många subkonton som skapas i förhållande till fulla konton. De skulle kunna slå ihop det till en pott för att försöka sätta en positiv ton.
Vinsten per kvartal blir också intressant. Funkar detta så kommer ju andra streamingtjänster att följa efter.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Netflix är inte värt 30kr/mån så nej tack.

Ska bli intressant att se om netflix rapporterar hur många subkonton som skapas i förhållande till fulla konton. De skulle kunna slå ihop det till en pott för att försöka sätta en positiv ton.
Vinsten per kvartal blir också intressant. Funkar detta så kommer ju andra streamingtjänster att följa efter.

Jag ser det som komplicerat. Jag själv har ibland ett eget vanligt konto. Om det blir fult lagligt med ett subkonto, så blir jag istället intresserad av att skaffa ett sådant. Vad är poängen med att betala fullpris i onödan?

Jag själv ser en obalans i hur vissa kopierar inträdesbiljetter/konton till att besöka visa ställen. Jag ser dock ingen lösning på problemet som idag är bra, mer än att begränsa antalet samtidiga visningar etc. -Har man 10 000st inloggningar som samtidigt kollar på film i sitt konto, så kan det vara en användare som har ett megarum med 10 000st tv-apparater, eller så kan man misstänka att personen delar kontot med sin "närmsta bekantskapskrets".

Det andra aktörer kan göra är att på olika sätt försöka minska skadan. Subkonto är ett sätt, men det kan som i mitt fall få motsatt effekt. Att en vanlig prenumerant skaffar detta istället.

Permalänk
Medlem

Dom satsar på kundflykt efter årsskiftet alltså! Lika bra när deras senaste ändringar tagits emot så bra, då kan man lika gärna fortsätta åt samma håll

Permalänk
Medlem

Står för 3st bredbandsabonemang vilka då är skrivna på min adress alla 3 använder sig av mitt Netflix undrar hur det kommer att fungera då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

What?

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

tänkte fråga hur dom resonerar, men hittade på:
https://help.netflix.com/sv/node/123277
Dela Netflix med någon som du inte bor med:
Personer som inte bor i ditt hushåll behöver använda sitt eget konto för att titta på Netflix.

Det är enkelt att registrera sig för Netflix och vi erbjuder flera olika abonnemang. Medlemmar kan som alltid ändra abonnemang eller avsluta när som helst.

När en enhet utanför ditt hushåll loggar in på ditt konto, eller om ett konto används flitigt, kan vi be dig att verifiera enheten innan det går att använda den för att titta på Netflix. Du kan även välja att ändra ditt Netflix-hushåll. Vi gör det för att bekräfta att enheten har rätt att använda kontot. Se ”Verifiera en enhet” nedan för information.

Netflix kommer inte att debitera dig automatiskt om du delar ditt konto med någon utanför ditt hushåll.

samt:

Hur Netflix känner av enheter i ett hushåll:
Vi använder information som IP-adresser, enhetsnummer och kontoaktivitet från enheter som är inloggade på Netflix-kontot.

vilket är ganska löjligt då jag med premium betalar för 4 simultana strömmar, samma trafik för dom oavsett min fru i samma hus eller far i samma stad

Det låter helt rimligt att utgå ifrån hushåll. Jag kan inte se något att bli upprörd över.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det låter helt rimligt att utgå ifrån hushåll. Jag kan inte se något att bli upprörd över.

Vad är ett hushåll då? Enligt Netflix alltså.
Min dotter är skriven hemma, men är mer och mer sällan hemma. Tillhör hon hushållet?
Jag är själv skild och tittar mycket på Netflix hemma hos min flickvän. Är det ok?
Både dottern och sonen använder Netflix på sina mobiler var de än är. Olika IP-adresser hela tiden. Tillhör de hushållet då?

Det är sin sak om det är bundet till enheter. Det är ofta samma enheter som använder Netflix, men Netflix breddar begreppet till att tex även titta på IPnr, och det kan vara lite vad som.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Snarare att man går till bra tjänster som är billigare och har högre bitrate - dvs alla andra tjänster

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Haha ja, enda anledningen att jag har dissney är att det delas med mig, enda anledningen att jag har netflix är för att det delas tillbaka.

Finns lösningar som är ganska smidiga om jag skulle behöva betala mer när det börjar bli lågkonjuktur osv, ahoy.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Jag minns när folk skaffade kabel-TV för typ 500 kr per månad för 20 år sedan å då tjänade folk betydligt sämre! Överdrivna priser? Kostar ju som en pizza för fan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om du är student kan du ta mig fan titta på SVT som vi andra TVINGAS betala skatt för. Har du inte råd får du snällt vara utan och faktiskt lägga din tid på att STUDERA OCH SKAFFA DIG ETT JOBB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Jag minns när folk skaffade kabel-TV för typ 500 kr per månad för 20 år sedan å då tjänade folk betydligt sämre! Överdrivna priser? Kostar ju som en pizza för fan.

Inte pizzorna jag köper iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det har redan börjat öka igen, enda sen alla började öppna sin egen streamingtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Om du är student kan du ta mig fan titta på SVT som vi andra TVINGAS betala skatt för. Har du inte råd får du snällt vara utan och faktiskt lägga din tid på att STUDERA OCH SKAFFA DIG ETT JOBB!

Bra sakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Min dotter är skriven hemma, men är mer och mer sällan hemma. Tillhör hon hushållet?
Jag är själv skild och tittar mycket på Netflix hemma hos min flickvän. Är det ok?
Både dottern och sonen använder Netflix på sina mobiler var de än är. Olika IP-adresser hela tiden. Tillhör de hushållet då?

Det är sin sak om det är bundet till enheter. Det är ofta samma enheter som använder Netflix, men Netflix breddar begreppet till att tex även titta på IPnr, och det kan vara lite vad som.

Det är väl knappast en svår fråga. Dottern och sonen hör till ditt hushåll, medan du och flickvännen har separata hushåll. Mobila enheter kopplas till respektive hushåll.

Permalänk
Medlem

Enklast för Netflix är att enbart erbjuda abonnemang med en ström i taget. Ingen begränsning på antal enheter, eller var de befinner sig. Varför ska folk som bor tillsammans subventioneras av ensamhushåll?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Inte pizzorna jag köper iaf.

Kostar dom 1000 kr där du bor eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vill inte vara den men är ganska enkelt, dom som tillhör hushållet är dom som bor i samma bostad. Dvs dom man i en ansökan till fk, soc osv kan ange som som boende hos en utan att fuska så tillhör dom hushållet. Sen om dom är mycket hos vänner, reser i jobbet osv är inte direkt relevant.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Kanske, oavsett kostnad så är det ju en kostnad. Att ladda ned nåt fritt tillgängligt är ju kostnadsfritt, och smidigare också.

Permalänk
Skrivet av Matvraket:

Trams. För det första har jag ej varit student på över 20år.
Men jag behöver inte vara egoist för det.

Och jag kan ta ett liknande exempel. Jag får all datorhårdvara och mjukvara jag har från mitt jobb. De som klagar på dyr datorhårdvara nu idag kan som mig skaffa sig ett vettigt arbete.
Likaså gäller det många andra saker som gymkort etc som mitt jobb betalar.

Förklara istället hur stor får ens närmsta bekantskapskretsvara som man delar personliga inträdeskort till olika ställen får vara? Att dela inloggning för att besöka gymmet är i princip samma sak som att dela inloggning för att kolla på filmer, de både utnyttjar resurser(bandbredd, plats) med deras besök. Ska man få dela ens gymkort med 20st personer?

Det finns en megastor skillnad och det är att gymkort går genom olika metoder kontrollera missbruk (slumpmässig id kontroll), kontrollera filmtjänster finns det ingen bra metod att kontrollera det på mer än att begränsa extrem delning.