Är en ReadyNAS RN10200 ok?

Permalänk
Medlem

Är en ReadyNAS RN10200 ok?

Tjo. Hade under semestern en lite större rockad i lägenheten där lite nya möbler införskaffades och gamla åkte ut. Då råkade jag snubbla över lite gamla datorprylar jag helt missat att jag fortfarande hade. Bland dessa fann jag en ReadyNAS RN10200. Har ingen nas just nu men har funderat på att skaffa en sedan en tid tillbaka. Och nu visade det ju sig att jag har en

Så min fundering här. Kommer denna fortfarande vara är ok att köra på med. Den är "End of life" enligt Netgears hemsida vilket jag inte är så förvånad över. Finns en uppdatering att ladda ner men misstänker det är den sista. Men det kanske inte är hela världen om den för övrigt skulle vara ok.

Kommer köra två 3.0 TB WD Red som jag har liggandes sedan något tidigare bygge. De har rullat max 500 timmar. Så borde kunna funka att starta upp med.

Saknar adaptern till denna så innan jag köper en ny vill jag veta om den är värd att satsa på eller om den ska få åka upp på vinden

Länk till produkt: https://www.dustinhome.se/product/5010675025/netgear-readynas...
Köptes på Dustin Home 2013

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går säkert utmärkt, men skulle inte exponera den mot internet.
Utan uppdateringar så vet man inte om det finns säkerhetsbrister, skulle iof inte exponera en nas direkt mot internet oavsett.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte googlat upp din modell men det kan även bli problem att ansluta nya enheter mot den om den inte stödjer nyare versioner av smb. Sen innehåller den troligen sårbarheter som gör den känslig för ransomware attacker om nån i ditt nätverk skulle vara lite frisk med att klicka på alla länkar som fås i ens inkorg. Även enheter som eol iot kan vara en ingång för att leta efter smb shares att kryptera.

Jag skulle väl avråda dig från att använda den, men beror på hur du ser på säkerhet, vad du ska lagra på den och hur din backup strategi ser ut.

Dåligt råd av mig, se min kommentar längre ner

jag hade fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Nu har jag inte googlat upp din modell men det kan även bli problem att ansluta nya enheter mot den om den inte stödjer nyare versioner av smb. Sen innehåller den troligen sårbarheter som gör den känslig för ransomware attacker om nån i ditt nätverk skulle vara lite frisk med att klicka på alla länkar som fås i ens inkorg. Även enheter som eol iot kan vara en ingång för att leta efter smb shares att kryptera.

Jag skulle väl avråda dig från att använda den, men beror på hur du ser på säkerhet, vad du ska lagra på den och hur din backup strategi ser ut.

Snabb tanke, spelar väl ingen roll vilken smb version?
datorn är ju troligen upplagd som nätverksdisk därmed har direkt access oavsett överförings protokoll.
Klart det även kan finnas flera datorer i nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Snabb tanke, spelar väl ingen roll vilken smb version?
datorn är ju troligen upplagd som nätverksdisk därmed har direkt access oavsett överförings protokoll.
Klart det även kan finnas flera datorer i nätverket.

Jag förstår inte din kommentar. Det jag mena var att nasen kanske bara stödjer smb 1 vilket Windows 10/11 inte har stöd för längre pga säkerhetsbrister. Och då kan du inte ansluta till den.

Permalänk
Skrivet av varget:

Jag förstår inte din kommentar. Det jag mena var att nasen kanske bara stödjer smb 1 vilket Windows 10/11 inte har stöd för längre pga säkerhetsbrister. Och då kan du inte ansluta till den.

Bara för att förtydliga ovanstående:
Det går att manuellt slå på stöd för SMB1 i Windows. Låt bli det. Detta protokoll behöver dö och begravas med en påle genom hjärtat och vitlök i munnen och med kors på alla kistans ytor.
https://learn.microsoft.com/en-us/security-updates/SecurityBu...

Permalänk
Medlem

En väg att förlänga livet på en gammal NAS som lagringsplats för filer (vilket är dess ursprungliga roll med benämningen NAS - Network Attached Storage) är att använda sig av NFS istället för SMB1 - jag har inte själv provat men enligt sökning har win10 (och förmodligen också win11) installerad NFS-klient redan från början (precis som SSH numera - vilket med open-SSH nycklar på rätt ställe ger en väg för att göra pull-backupper som system/admin (så nära 'root'-rollen som möjligt i windows) initierade av en server utifrån) men kan behöva aktiveras - vilket man läser om i hur man gör hos MS själva.

NFS är i regel något snabbare än SMB/SAMBA (typ 5-10%) pga. mindre overhead men är default inte speciellt skyddad för avlyssning eller hanterar någon krypterad inloggning etc. - men inom LAN hemma är det för det mesta inte så viktigt.

Men det viktiga är att NFS inte gör som SMB1 att den kortsluter hela säkerheten i windows så fort SMB1 aktiveras...

Att säkra upp NFS så att den tål publik Internet-anslutning med kerboros-servrar och allt möjligt till är tämligen knepigt, så i 99% av fallen nöjer man sig med att ha denna protokoll inom LAN.

---

edit:

Denna modell skall klara SMB 2 och 3 och om jag mins rätt har den också BTRFS som filsystem (jag har nog dess storebror med 4 slottar) - det skall fortfarande finnas firmware-uppdateringar på denna och ett råd är att uppdatera denna (i en eller flera steg beroende när det gjordes sist - om alls sedan köpet) innan du skapar volymer som är större än 16 TB - då det var lite buggigt i början för att det är 32-bits OS (32-bits OS har alltid haft lite problem med när volymerna går över 8 eller 16 TB volymstorlek och gamla buggar blir som nya igen...) - man skall komma ihåg att 64-bits OS på Arm-proppar har kommit först senaste 1-2 åren och då var nog Rasperry-Pi bland som första med det.

Det var en tid när diskstorlekarna ökade fort från 4 till 6 och sedan 8 TB i kort tid och de olika OS i olika NAS:ar hängde inte alltid med då kort innan var 16 TB så mycket att ingen trodde det skulle bli aktuellt i privatpersoners 4-slots NAS och helt plötsligt började folk peta in 8TB-diskar i sina 4-slots NAS:ar...

Permalänk
Medlem

@xxargs du har helt rätt. Jag hade fel

https://www.netgear.com/support/product/RN10200.aspx#download säger "This product/software is end-of-life." men likväl så har det släppts mjukvara i September i år till den. Så @Perrablerra så den kan nog ses som användbar och ett bra köp, sällan dessa produkter håller mjukvara i 9år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

@xxargs du har helt rätt. Jag hade fel

https://www.netgear.com/support/product/RN10200.aspx#download säger "This product/software is end-of-life." men likväl så har det släppts mjukvara i September i år till den. Så @Perrablerra så den kan nog ses som användbar och ett bra köp, sällan dessa produkter håller mjukvara i 9år.

Det låter ju kalas. Då återstår att köpa en ny adapter. Enligt manualen ska den ha 12V 5A och någon sådan har jag inte. Dock finns en som ger 3A som går till en massageapparat jag bara använder sporadiskt. Såg i dess specifikation att den drar 31,7 som mest. 3A = 36 watt. Då kanske den skulle kunna fungera. Misstänker den större med fyra diskar har samma adapter och den drar 47 watt. https://www.downloads.netgear.com/files/GDC/datasheet/en/RN10... Provar med denna för att uppdatera mjukvaran och kanske ett litet test.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm. Underbart är som vanligt kort. Fick igång nasen igår och fixade en raid-1 med mina diskar. När det var klart tänkte jag uppdatera mjukvaran och laddade (självklart) ner den senaste versionen (6.10.8) och klickade på installera. Fick sedan inte upp enheten men tänkte att den kanske behövde lite tid så lät den stå under natten. Nu när jag kollade så var den fortfarande borta. Den startar men inget mer. Läste då lite mer noggrant och såg att tydligen ska den uppgraderas i flera steg. Så nu sitter jag med en liten burk som surrar men inget mer. Någon som har koll om det finns något man kan göra eller är det kört?

Visa signatur