Var köpa Windows Vista Ultimate 32/64 Retail, med Service Pack?

Permalänk

Var köpa Windows Vista Ultimate 32/64 Retail, med Service Pack?

…och var det verkligen så dåligt mot slutet, med Service Pack 2?

Jag skulle vilja testa men var köper jag detta, som rubriken lyder? eBay är dyrt med tullkostnad från uk/us, finns ej hos tradera.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Vista är hemskt.. men gillar du trycka på"ok" på hundra pop upp rutor.. så kanske det e ok

Permalänk
Medlem

Windows 7 är ju vista 2.0, så det är väl inte vidare märkvärdigt egentligen..
All bra med vista kom i win7 och det som var dåligt "var bättre" när win7 släptes då datorerna kommit ikapp.

Vistas största problem var att det kom på datorer med specifikationer som knappt var okej för Windows XP. 256 ram tex.

Permalänk
Medlem

Ladda hem det direkt från Microsoft kanske?
https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=1315...
Det är verkligen galet dock, windows 10 är så pass optimerat att det rullar bättre på allt typ av hårdvara.
Skillnaderna på versionerna, du känner ett starkt behov av just ultimate?
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista_editions

Vista är allt annat än Ultimate tyvärr :/

Permalänk
Medlem

Om du absolut vill köpa det är det svårt då officiellt så har ms slutat sälja det,
Nog enklare att hitta en ISO av något slag på nätet går att köra minst 90 dagar utan nyckel med diverse cmd komandon för att aktivera det temporärt.

Permalänk
Medlem

Fördelen med Vista var ju att man kunde ta hem en massa patchar och ändra inställningar osv så det liknade XP mer. Windows 7 är bättre, men jag tycker nog ändå inte att Vista var en total katastrof. Som andra nämnt, det kördes ofta på för klen hårdvara.

Jag har nån idé om att i VMWare installera alla Windows från åtminstone NT4 (med låg SP och SP6) och framåt, men har aldrig kommit mig för. Kan vara kul att prova på ibland. Lycka till med Vista, TS, det är inte så illa om man får det att köra på lite nyare hårdvara än då det begav sig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av zogez:

Vista är hemskt.. men gillar du trycka på"ok" på hundra pop upp rutor.. så kanske det e ok

Det är ju första user account control? Som 7, 10 och 11?

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Ladda hem det direkt från Microsoft kanske?
https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=1315...
Det är verkligen galet dock, windows 10 är så pass optimerat att det rullar bättre på allt typ av hårdvara.
Skillnaderna på versionerna, du känner ett starkt behov av just ultimate?
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista_editions

Vista är allt annat än Ultimate tyvärr :/

Klarar mig med Home Premium men Ultimate känns… mer fulländat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jlufanatic2000:

Det är ju första user account control? Som 7, 10 och 11?

Jo. Mycket av problemet var ju just att Vista var först ut med detta och väldigt många program hade inte anpassat sig efter denna säkerhetsfunktion så de krävde admin för att bara köras och då fick man en massa UAC-popups hela tiden. Så Vista idag med lite nyare versioner av programmen borde vara mindre jobbigt ur denna aspekt.

Annars tycker jag Vista funkade rätt bra. Min dator då var kraftig nog att hantera det utan problem och jag körde det från beta-versionen fram tills betan av sjuan kom. Utseendet var ju ett stort lyft från XPs barnsliga tema även om det förstås kändes gammalt väldigt fort när sjuan hade kommit. UAC var jobbigt i början men jag stängde av det ganska snabbt och körde på admin rakt av, vilket jag inte hade gjort idag men då var ju allt mer osäkert så det kändes inte som någon större kompromiss.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo. Mycket av problemet var ju just att Vista var först ut med detta och väldigt många program hade inte anpassat sig efter denna säkerhetsfunktion så de krävde admin för att bara köras och då fick man en massa UAC-popups hela tiden. Så Vista idag med lite nyare versioner av programmen borde vara mindre jobbigt ur denna aspekt.

Annars tycker jag Vista funkade rätt bra. Min dator då var kraftig nog att hantera det utan problem och jag körde det från beta-versionen fram tills betan av sjuan kom. Utseendet var ju ett stort lyft från XPs barnsliga tema även om det förstås kändes gammalt väldigt fort när sjuan hade kommit. UAC var jobbigt i början men jag stängde av det ganska snabbt och körde på admin rakt av, vilket jag inte hade gjort idag men då var ju allt mer osäkert så det kändes inte som någon större kompromiss.

Hittade ett Vista vs 7-test hos Toms Hardware och sjuan är lite bättre i uppstarter tex. Installerade sjuan på min gamla hp probook 640 g1 nyligen och vid boot efter POST hinner inte ”flaggan” visas innan jag är inne i Windows! Windows 10 på samma dator tar låång tid. Känner mig mer och mer ”bitter” över 10/11. ”Det var bättre förr”.

Det är nästan så jag vill installera Windows 7 i min primära HP 14s laptop med Ryzen 5500u, 8GB DDR4, nåt AMD Vega-chip samt SSD, men jag vet inte…drivrutiner?
…och säkerhet men är knappt online på denna. Malwarebytes har varit väldigt bra.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Kul där med XP! Brukade också höra att det ”såg barnsligt ut”, gillade dock silvertemat som fanns, i kontrast till det blå.

Permalänk
Medlem

Kul där med XP! Brukade också höra att det ”såg barnsligt ut”, gillade dock silvertemat som fanns, i kontrast till det blå.

De flesta "power-users" ställde väl dock in classic theme i XP? Då skilde det sig inte mycket i utseende från tidigare versioner.

User access control har väl Microsoft mer eller mindre erkänt att den designades för att vara irriterande för att knuffa program-utvecklare framför sig och skriva bättre program. Man får komma ihåg hela säkerhetsdiskussionen på den tiden, Windows hade börjat bli ett stort problem i och med att Internet-användandet växte något enormt, folk satt och körde som admins på sina XP-maskiner.

Förutom UAC-grejen var ju hela lanseringen en soppa med för klena datorer med Vista-sticker på, en hel uppsjö med versioner och drivrutinsproblem eftersom det ändå var ett helt annat OS än XP. Installerar man en sen version är det nog inte så farligt, men som någon påpekade är Windows 7 i princip samma OS men efter att de löst de största problemen. Vista hade väl fått så dåligt rykte att de kände att det var bäst med en rebranding.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd

Hittade ett Vista vs 7-test hos Toms Hardware och sjuan är lite bättre i uppstarter tex. Installerade sjuan på min gamla hp probook 640 g1 nyligen och vid boot efter POST hinner inte ”flaggan” visas innan jag är inne i Windows! Windows 10 på samma dator tar låång tid. Känner mig mer och mer ”bitter” över 10/11. ”Det var bättre förr”.

Det är nästan så jag vill installera Windows 7 i min primära HP 14s laptop med Ryzen 5500u, 8GB DDR4, nåt AMD Vega-chip samt SSD, men jag vet inte…drivrutiner?
…och säkerhet men är knappt online på denna. Malwarebytes har varit väldigt bra.

Jo säkerhet och drivrutiner är väl de främsta orsakerna att uppdatera till något modernare. Samtidigt har väl "uppstartstid" som benchmark i viss mån förlorat sitt värde när det oavsett handlar om några sekunder liksom. På hemdatorer alltså, på företagsmaskiner är det ett stort problem fortfarande, även om det också blivit bättre med SSD:er och så, men det har ju att göra med all skit de lägger in.

Jo det var ju kul med möjligheterna att ändra tema där, som sedan dess försvunnit. Det var något tema som bara kom med MCE har jag för mig som jag gillade mycket bättre än det vanliga, grå/silver någonting typ, men Vista gjorde ju att de kändes rätt gammaldags och sen när sjuan kom så kändes allt med både XP och Vista väldigt föråldrat, för mig i alla fall.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo säkerhet och drivrutiner är väl de främsta orsakerna att uppdatera till något modernare. Samtidigt har väl "uppstartstid" som benchmark i viss mån förlorat sitt värde när det oavsett handlar om några sekunder liksom. På hemdatorer alltså, på företagsmaskiner är det ett stort problem fortfarande, även om det också blivit bättre med SSD:er och så, men det har ju att göra med all skit de lägger in.
Jo det var ju kul med möjligheterna att ändra tema där, som sedan dess försvunnit. Det var något tema som bara kom med MCE har jag för mig som jag gillade mycket bättre än det vanliga, grå/silver någonting typ, men Vista gjorde ju att de kändes rätt gammaldags och sen när sjuan kom så kändes allt med både XP och Vista väldigt föråldrat, för mig i alla fall.

Mediacenter Edition 2005 med en glossy blå färg, ny bliss-bakgrund/Zune orange/svart tema. Trevliga tider!