Windows 11 drivrutiner

Permalänk
Medlem

Windows 11 drivrutiner

Hej! Tänkte uppgradera mig och köpa windows 11 till ett nytt bygge, har ej installerat nytt windows sedan windows 7.
Behöver jag fortfarande ha drivrutiner på en sticka eller laddas sånt ner automatiskt i 11?
Är det andra saker jag ska tänka på vid installation? Tänker bios inställningar eller dyligt.

Tack!

Mvh

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

De mästa kommer med Windows nu. Du kan dock kanske behöva bocka i någon ruta som tillåter uppdateringar från andra än Windows.

Grafik hämtar du bäst hos nvidia, amd eller intel vad du nu har valt.

Bios och lite speciella drivrutiner/program om de behövs hittar du hos moderkorts tillverkares supportsida för drivrutiner.

De ska gå att ladda ner från internet direkt på datorn. Om det dock inte är så att datorn vägrar att starta utan någon speciell bios som tillåter kanske en senare cpu än kortet först byggdes förr.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

99% av drivrutinerna kommer automagiskt laddas ner vid installationen om än kanske inte absolut senaste versionen såvida den inte använder någon obskyr drivrutin men de flesta realtek/intel nätverkschip installeras automatiskt och är väl vad de flesta moderkort har som on board chip så du kommer kunna ladda ner drivarna manuellt efter installationen till det som saknas direkt från moderkortstillverkaren, grafikkortstilverkaren osv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Generellt får man med allt med Windows numera. Undantag är förstås saker som kommit efter den release av Windows du installerar, men om du har uppkoppling under installationen så löser ju det sig också. Jag brukar, för att minimera risken för strul, ladda ner drivrutiner till nätverkskortet, trådade nätverkskort brukar inte vara något problem alls men med WiFi kan stödet vara mer varierande, så bättre att ta det säkra före det osäkra. Dessa brukar jag bara lägga på samma USB-minne som Windows-installationen.

Sist jag byggde en stationär tog jag också ner drivrutiner för moderkortet, chipset och så, då det kan vara bra att ha de senaste där och det kändes onödigt att först installera de inbyggda och sen uppdatera. Men om det gjorde någon skillnad är svårt att säga förstås. Det fanns drivrutiner även till mitt vid tidpunkten väldigt nya moderkort inkluderat.