Permalänk
Medlem

2mm kort drivrem i bil

Hejsan!

Jag ska om en tid göra byte på kam- och drivrem på bilen, och då jag är lite lätt patriotisk skulle jag vilja använda delar från SKF (trots att bilen inte är svensk! :S).

De har alla komponenter som är rätt för min bil, förutom just drivremmen. Den drivrem de säljer som skulle passa mina komponenter är 1343mm lång, istället för 1345mm som specifieras av bilen. Jag har personligen svårt att tro att dessa 2mm har någon större betydelse, men då jag inte vet tycker jag det är bättre att jag frågar.

Jag frågade min lokala mekaniker om detta, men han svarade inte riktigt på själva frågan i sig. Han svarade på att "om det inte passar och bilen blir stående så får du betala mera" samt "det är viktigt att remmen är rätt längd, annars fungerar inte spännhjulet korrekt". Båda svar som jag egentligen redan visste.

Så nu vänder jag mig till er på Sweclockers. Skulle det bli problem med SKFs drivrem, eller är det jag som är nojig för inget?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog inte valt ett speciellt märke om det fanns ett annat som matchade bilens specifikationer bättre bara för att jag var patriotisk.

Permalänk
Medlem

Jag skall ärligt säga att jag faktiskt inte har en aning. Men jag killgissar att ~0,01% diff som det är i detta fall ligger inom marginalen för fabrikationsvarians, slitage med tiden etc. Min bestämda (men helt okunniga) uppfattning är att det inte är några problem.

Permalänk

Skiljer det bara 2mm så är det med största sannolikhet inga problem.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Hejsan!

Jag ska om en tid göra byte på kam- och drivrem på bilen, och då jag är lite lätt patriotisk skulle jag vilja använda delar från SKF (trots att bilen inte är svensk! :S).

De har alla komponenter som är rätt för min bil, förutom just drivremmen. Den drivrem de säljer som skulle passa mina komponenter är 1343mm lång, istället för 1345mm som specifieras av bilen. Jag har personligen svårt att tro att dessa 2mm har någon större betydelse, men då jag inte vet tycker jag det är bättre att jag frågar.

Jag frågade min lokala mekaniker om detta, men han svarade inte riktigt på själva frågan i sig. Han svarade på att "om det inte passar och bilen blir stående så får du betala mera" samt "det är viktigt att remmen är rätt längd, annars fungerar inte spännhjulet korrekt". Båda svar som jag egentligen redan visste.

Så nu vänder jag mig till er på Sweclockers. Skulle det bli problem med SKFs drivrem, eller är det jag som är nojig för inget?

Är det en drivrem är det inte problem alls, skulle dock vara försiktigare om det är en kuggrem. Det som sker är att den slits ut i förtid och/eller skapar oljud pga extra belastningen. (Mer spänd)

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Ju längre rem desto mindre kommer det spela roll om den är lite för kort.
Och om jag får gissa så kan nog dom flesta remmar från i stort sett alla tillverkare skilja några mm i längd när det handlar om 1m+ långa remmar då det troligen sparar in pengar vid tillverkning/kontroller.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

En tandrem kan bara skilja på antal hela tänder i längd om delningen är samma.

En kilrem blir bara 1 mm längre mellan hjulen om omkretsen ökar med 2 mm. Finns det en fjäderbelastad spännarm så gör den millimetern ingen skillnad, remspänningen bestäms av fjädern. Bara att kolla hur mycket spännarmen kan röra sig.

Permalänk
Medlem

Som jag tror att många misstänkt är en skårrem vi talar om, och inte en kuggrem. Om det vore en sådan skulle jag nog inte chansat, då det blir mekaniskt bökigare (om inte omöjligt?).

Jag tycker att de flesta har samma uppfattning som mig, och dessa 2mm borde inte ha någon större inverkan, om någon. När det blir dags för bytet ger jag min mekaniker remmen från SKF och ser glad ut, helt enkelt.

Tack alla!