LG röjer årets TV-apparater

Permalänk
Medlem

Förespråkar också Google TV men skaffade nyligen en LG-tv med WebOS och jag blev positivt överraskad. Snabba menyer och alla appar jag ville ha fanns och fungerar väldigt kvickt. Uppskattar särskilt muspekaren när man ska skriva in sökord. Det enda jag saknar är inbyggd chromecast, men det går fortfarande att casta från Youtube-appen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Alla kör väll en nvida shield eller apple tv i alla fall?

Nope,
kör den inbyggda på CX55,
har alla appar jag vill ha och har aldrig krånglat. Förstår inte riktigt varför man skulle köra något annat.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir 2000kr att lägga ut på något som fungerar i princip samma. -Jag äger som sagt båda.
Jag hade förväntat mig högre kvalite med AppleTv än den inbyggda, men inget jag märker av.

Jag vill skaffa mig en Apple TV till min Samsung. Reklam och sälja min data är kräks i munnen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ljusstyrka i all ära, men det är ju färgvolym vi vill ha! Det är ju där QD-OLED har övertaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av superapan:

Jag vill skaffa mig en Apple TV till min Samsung. Reklam och sälja min data är kräks i munnen.

Jag grejar inte så mycket med Tizen som samsung har. Men mitt råd är vänta några år, då blir situvationen att du kanske har en 5år gammal smarttv och kan uppgradera den med en sprillans ny AppleTv och skillnaden borde bli större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Köpte min första smart 4k TV förra året då bakgrunndsbelysningen dog i min förra 1080p TV. Är starkt besviken på hur jäkla lång tid det tar att starta den. Jag hade gjärna tagit en icke smart 4k TV så att den hade varit riktigt snabb. Mina krav på smart TV är dessutom för dyra för tillfället, så kan lika väl leva utan det. Har inte äns nätverkssladden inkopplad i TV:n...

Aa det är hopplöst... Man vill ju få nått som fungerar i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag är 50+ numera och tycker inte det är smidigt att nå varken sifferknapparna eller något under "joysticken" om man håller kontrollen så att man når program och volymknapparna smidigt.
Kanske minska knappstorlekarna så att man får plats med fler på mindre yta kunde fungera. Kan ta längre tid att lära sig, men snabbare i längden?

Bättre att skaffa en TV som alltid vet vad man vill göra och ännu bättre en TV som själv kan titta på filmerna så att jag slipper

Känns som att om man gör dem ännu mindre så börjar det bli svårt att pricka rätt?

Jag når alla knappar på hela fjärrkontrollen utan röra mer än tummen.

LGs kontroller är redan små och kompakta.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande på min runt 10 år gamla Panasonic Plasma. Under årets Black Friday började jag kolla runt på ny teve, men ärligt talat så blir jag mest besviken på att utvecklingen inte alltid går åt rätt håll. Hade hört och läst en hel del bra om LGs OLED C2 modell, men väl i butik så blev jag allt annat än köpsugen. Menysystemet på LG var så otroligt långsamt att min gamla Panasonic känns snabb. Testade att köra YouTube och det kändes som att hela teven måste boota om sig när den startar en ny app. Även bilden var inte alls som jag hade tänkt mig. Gissar att affärerna kör apparaterna i ett särskilt säljläge för allt var på max, färg ljus allt. Ändå var bilden dålig. Förinspelade videos var så kompimerat och fullt med artifakter att det var helt omöjligt att avgöra tevens verkliga bildkvalité. Så det blev ingen ny teve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Känns som att om man gör dem ännu mindre så börjar det bli svårt att pricka rätt?

Jag når alla knappar på hela fjärrkontrollen utan röra mer än tummen.

LGs kontroller är redan små och kompakta.
https://i.imgur.com/dxCms4Z.jpg

LGs fjärris är iofs en redig klump, men jag är glad att jag enbart måste använda den när jag slår igång/av teven o när jag byter mellan Shielden o datorn.
För annars så rockar jag en Fire Stick fjärris till min Shield, ganska så lagom size o vikt på den imo o utan massa plotterknappar man aldrig använder

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Kör fortfarande på min runt 10 år gamla Panasonic Plasma. Under årets Black Friday började jag kolla runt på ny teve, men ärligt talat så blir jag mest besviken på att utvecklingen inte alltid går åt rätt håll. Hade hört och läst en hel del bra om LGs OLED C2 modell, men väl i butik så blev jag allt annat än köpsugen. Menysystemet på LG var så otroligt långsamt att min gamla Panasonic känns snabb. Testade att köra YouTube och det kändes som att hela teven måste boota om sig när den startar en ny app. Även bilden var inte alls som jag hade tänkt mig. Gissar att affärerna kör apparaterna i ett särskilt säljläge för allt var på max, färg ljus allt. Ändå var bilden dålig. Förinspelade videos var så kompimerat och fullt med artifakter att det var helt omöjligt att avgöra tevens verkliga bildkvalité. Så det blev ingen ny teve.

Plasma och det där härliga fosforljuset har sin charm. Men det har hänt enormt mycket. Jag vågar nästan lova att hade du burit hem den där C2:an, fått se något bra med HDR och fått leka i lugn och ro så hade du uppskattat det rejält.

Permalänk
Medlem

Borde kanske vara ny panel i G3an om man lyckats höja ljusstyrkan med 70%?
Borde bli en 1500-1600 nits peak om den gamla låg på 900.

Om två-tre år finns liknande panel i B eller C modellen till vettig peng

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Ljusstyrka i all ära, men det är ju färgvolym vi vill ha! Det är ju där QD-OLED har övertaget.

Ja jag tänkte en del på det iom LTTs video på ämnet förra året. När man vrider upp ljusstyrkan på woled över halvvägs så blir väl det mesta blekt/urvattnat? Hur ser färgkorrektheten ut mellan olika paneler vid 200, 500, 800, 1500 nits @laxpudding? Känns som att LGs paneler bara gör saker rätt en bit upp på en sån skala

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja jag tänkte en del på det iom LTTs video på ämnet förra året. När man vrider upp ljusstyrkan på woled över halvvägs så blir väl det mesta blekt/urvattnat? Hur ser färgkorrektheten ut mellan olika paneler vid 200, 500, 800, 1500 nits @laxpudding? Känns som att LGs paneler bara gör saker rätt en bit upp på en sån skala

Samtidigt kan man ju fundera på hur ofta det är mycket svärta i väldigt ljusstarka HDR scener där det störs lite att det blir lite gråare svart än när det inte är så ljusstarkt? Vet inte själv, har bara en vanlig HDR 4k Samsung S8005 eller vad den nu hette - typ 5-6 år på nacken och såklart hade det varit trevligt med oled snart.. Känns som att det har mognat till sig ganska bra snart och att det kanske går att hitta nån billigare året äldre modeller lagom till att man slutar plugga om ett par år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nope,
har alla appar jag vill ha och har aldrig krånglat. Förstår inte riktigt varför man skulle köra något annat.

Du kan ej köra DTS-X/TrueHD via TV apparna, krävs ljudsystem/mediaspelare som klarar det.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Samtidigt kan man ju fundera på hur ofta det är mycket svärta i väldigt ljusstarka HDR scener där det störs lite att det blir lite gråare svart än när det inte är så ljusstarkt? Vet inte själv, har bara en vanlig HDR 4k Samsung S8005 eller vad den nu hette - typ 5-6 år på nacken och såklart hade det varit trevligt med oled snart.. Känns som att det har mognat till sig ganska bra snart och att det kanske går att hitta nån billigare året äldre modeller lagom till att man slutar plugga om ett par år

Det var denna jag tänkte på QD vs. W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Varför? Google TV funkar utmärkt på min Sony oled, alla appar jag vill ha finns.

Har Sony äntligen uppgraderat från 100 Mb/s port?

Förövrigt, eloge till LG som håller fast i ett hyfsat enkelt namnschema.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Ledsen och säga de, men mycket har hänt sedan din plasma. Nej de är inget ”säljläge” i butikerna.
Men de ju standard att de ska finnas en plasmapurist i varje inlägg om nya tv apparater

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ledsen och säga de, men mycket har hänt sedan din plasma. Nej de är inget ”säljläge” i butikerna.
Men de ju standard att de ska finnas en plasmapurist i varje inlägg om nya tv apparater

Man kan aktivera ett Store Mode på LG C1 iaf. Ligger under Devices, sen TV Management.
Där kan du växla mellan Home och Store.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Köpte min första smart 4k TV förra året då bakgrunndsbelysningen dog i min förra 1080p TV. Är starkt besviken på hur jäkla lång tid det tar att starta den. Jag hade gjärna tagit en icke smart 4k TV så att den hade varit riktigt snabb. Mina krav på smart TV är dessutom för dyra för tillfället, så kan lika väl leva utan det. Har inte äns nätverkssladden inkopplad i TV:n...

Låter klokt. Bättre att ha något fint längre fram än att sitta och gnissla tänderna nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Man kan aktivera ett Store Mode på LG C1 iaf. Ligger under Devices, sen TV Management.
Där kan du växla mellan Home och Store.

https://i.imgur.com/D3Lg9GP.jpg

Jo jag har jobbat på tvavdelningen på mediamarkt, de HDR material som är laddade och går i loop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Du kan ej köra DTS-X/TrueHD via TV apparna, krävs ljudsystem/mediaspelare som klarar det.

Då förstår jag, något för audiofiler att bry sig om

Fungerar utmärkt för oss med "bara" vanliga soundbars som inte tänker på dts:X osv.

Fast; varför i hela friden går det inte att köra DTS:X via TV-apparna? LG har väl ändå en massa soundbars som är licensierade för det?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

I min uppfattning så köper man väl appletv/shield/googletv när tv:n väl blir trött och icke-smart?

Köpte en LG-tv 2019, och i början saknades en hel del appar i WebOS vilket gjorde mig missnöjd. Nu finns alla där! Och så kan du använda magicremoten som är ganska nice.

Förstår inte varför man skulle vilja ha extra box, sladdar och dosor när man inte behöver. Vi har en gammal chromecast där bak men använder aldrig. Vi kör streamingtjänster via apparna, eller plex. TVn har webbläsare i värsta fall. Nu börjar han bli lite trött, så därav kanske det blir dags - men en ny TV är ju inte slö!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag gick ju i butiken och slog av och på alla apparater som jag var intresserad av när det var dags för tv senast. Att valet blev LG berodde på två saker. Den startar snabbt och den har en smart fjärrkontroll.
Webos var jag skeptisk till först men kommer inte att rekommendera något annat, speciellt inte sen jag vart frustrerad över idiot samsungen som vi hade på jobbet. Det känns som om Samsung är minst 10 år efter LG när det kommer till UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

"Ändå var bilden dålig"...Ehh, ja den är ofta det när allt är ställt på max.

Ofta man ser kommentarer om att det är dåligt inställt i butik. Och ja, så har det varit sen Hedenhös men och? Ställ in tvn då.

Sen köper man väl inte en tv för menysystemet. När väl tvn är rätt inställd så hänger man ju inte där så mkt.

Ang smart-gojset så spelar det ju ingen roll, går alltid att fixa bättre grejer men det är garanterat så att LGs är 100 ggr bättre än vad som finns i 10 år gamla Panasonic iaf.

Men efter en dålig demo drar du alltså slutsatsen att utvecklingen går åt fel håll? Inte utan att man undrar vilken utvecklingen du pratar om egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Alla kör väll en nvida shield eller apple tv i alla fall?

Eh? Varför skulle man göra det?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Ej intressant så länge de kör sitt egna OS istället för AndroidTV.

Fullkomligt älskar Web OS. Det var det första och än så länge ända smart-TV interfacet jag tål.

Skrivet av BMac:

Hur ser det ut på fjärrkontrollsfronten? Jag har ännu inte sett en endaste fjärrkontroll till en TV som har vettig knapplacering så att man slipper leka "handgymnast" för att styra och ställa.

Jag har både den som visats på flera bilder här i tråden och en nyare variant som medföljde vår nya C2:a.
Tycker dock att den äldre är bättre då den har dedikerade start /paus-knappar. Överlag tycker jag att kontrollerna är både kompakta, välbyggda och gillar verkligen pekaren. Att slippa trycka fyra gånger åt vänster, en gång nedåt och en gång åt höger för att utföra något ger mig tarmvred.

Skrivet av Extremaz:

"Högre ljusstyrka " lol

Finns det någon positivt med detta?
Själv kör jag alla skärmar nästan i botten, datorskärmarna är nere på 0% ljusstyrka samt nattläge på i windows.

Hade gärna sett att det gick att sänka ljusstyrkan ännu mer :/

Det är ett enkelt begrepp att marknadsföra. "Siffran är högre än fjolårets eller modeller i andra klasser".
Sen kan jag tänka mig att en högre ljusstyrka hjälper en del mot black crush samt i scener med mycket ljus.

Jag själv har dock dragit ned en hel del både på kontrast, OLED-ljus och ljusstyrka överlag för jag gillar en naturlig bild mer än en konstlad, översaturerad sådan. Men i vissa filmer eller spel är HDR riktigt nice. Typ Rings of Power och några spel på PS5, där kommer HDR-lägena till sin rätt.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Nope,

Segt UI, konstant spammade av reklam, inhämtning av data, inga uppdateringar efter 1-2 år för att nämna några. Skulle aldrig få för mig att INTE använda Apple TV oavsett TV!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Segt UI, konstant spammade av reklam, inhämtning av data, inga uppdateringar efter 1-2 år för att nämna några. Skulle aldrig få för mig att INTE använda Apple TV oavsett TV!

Min över två år gamla CX får fortfarande uppdateringar, både för OS:et och apparna. Jag vill också påstå att interfacet är riktigt snabbt och nästintill helt utan fördröjningar. Det går att oupta ut ifrån insamling av data, sen om det innebär allt ska jag inte säga då det troligen inte är så.

CX:en har noll reklam. Däremot visas lite reklam som standard på C2:ans huvudbild, detta har jag dock stängt av så det är inget problem och tog några sekunder att göra. Det som stör mig mest med C2:ans Web OS är att det är mindre clean och tydligt än den äldre versionen på CX:en. Jag vill inte se förslag på serier eller filmer över huvud taget, vill jag titta på något så löser jag det själv.
Det är en punkt som blivit sämre.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Eh? Varför skulle man göra det?

hardware decoding?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skrivet av Releaces:

Problemet med dagens WRGB OLEDs är just "W" dvs den vita subpixeln som är ljusstarkare än de röda, gröna och blå.

När ljusstyrkan i en HDR-scen blir tillräckligt stark kommer den vita subpixeln att köra i från de övriga och vilket får till följd att färgerna blir urvattnade. Det är dock först vid ljusstarka scener detta blir ett problem, säg 300-400nits beroende på modell och panel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H