Permalänk
Medlem

Lite Chassi/Fläkt funderingar

Jag är lite rostig eftersom jag inte har byggt en dator på snart 7 år, så jag har en del funderingar här som jag hoppas att få svar på. Är inne på att skaffa ett Fractal Design Meshify 2 Compact. Och då har jag lite funderingar kring bl.a. chassifläktar.

Det verkar vara 3-pin fläktar som följer med chassit, kan nån som har detta chassit bekräfta det? Hur är det, dom går väl inte att styra via moderkortet, eller? Har ni bytt ut fläktarna i så fall? Vad skulle ni rekommendera i så fall (helst inte rgb)? Vill helst komma undan så billigt som möjligt, utan att tumma för mycket på kvalitén och ljudnivån. Jag har sett att t.ex. Arctic säljer flerpack av sina fläktar. Finns det nån mer som gör det som ni kan rekommendera?

Är det overkill med 4st 140mm fläktar och 2st 120mm fläktar? Burken kommer bl.a. att ha en 5800X3D och ett RX6800XT i sig.

Och så lite funderingar kring användning av splitters. Jag har bl.a. tittat på ett GIGABYTE B550 AORUS Elite V2 moderkort och det kortet har bara 3 chassifläkt-kontakter enligt manualen. Fungerar det bra med t.ex. två fläktar på varje kontakt, det är inga problem med det? Med splitters som t.ex. denna, är det nåt annat man måste tänka på förutom att det är 4-pin PWM för att styrningen ska funka via moderkortet?
https://www.inet.se/produkt/8906900/inet-4-pin-pwm-flaktsplit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Det verkar vara 3-pin fläktar som följer med chassit, kan nån som har detta chassit bekräfta det? Hur är det, dom går väl inte att styra via moderkortet, eller?

De flesta moderkort kan styra 3-pinnars fläktar också, men inte lika noggrannt eller inte lika bra styrning i låga hastigheter vad jag har förstått. 3-pinnars styrs genom att moderkortet ändrar spänningen till fläkten och 4-pinnars har en separat styrsignal som gör det exaktare.

Dubbelkolla moderkortsmanualen för säkerhets skull eller kolla inställningar i BIOS. Oftast kan fläktkontakterna ställas i olika lägen för 3-pin / Voltstyrning, 4-pin PWM eller "auto" ... där automatiken inte alltid fungerar så man får själv ställa om till rätt modell för din fläkt ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

De flesta moderkort kan styra 3-pinnars fläktar också, men inte lika noggrannt eller inte lika bra styrning i låga hastigheter vad jag har förstått. 3-pinnars styrs genom att moderkortet ändrar spänningen till fläkten och 4-pinnars har en separat styrsignal som gör det exaktare.

Dubbelkolla moderkortsmanualen för säkerhets skull eller kolla inställningar i BIOS. Oftast kan fläktkontakterna ställas i olika lägen för 3-pin / Voltstyrning, 4-pin PWM eller "auto" ... där automatiken inte alltid fungerar så man får själv ställa om till rätt modell för din fläkt ibland.

Okej, bra att veta. Vad skulle du själv välja eller rekommendera, behålla dom 3-pin fläktar som följer med chassit och komplettera med fler av samma typ eller byta till 4 pin i så fall?

Ja, det verkar som att det finns en inbyggd manuell kontroll (med kurva) av iallafall 4-pin pwm, vet inte om det fungerar med andra fläkttyper. I övrigt så finns det flera lägen beroende på vilken fläkttyp man har (Auto, Voltage, PWM).

Permalänk
Medlem

I ditt läge för ett par år sen bytte jag alla Fractal fläktar mot många dyra fina fläktar från Noctua. Det funkar excellent.

Samtidigt känns det lite som slöseri och jag har nu en låda full av Fractal-fläktar som bara samlar damm. Det skär i en smålännings själ.

I nästa bygge ( som är på gång i ett Fractal Focus 2 ) börjar jag med de som kommer med och byter eller kompletterar först om jag märker att det medskickade inte blir bra att nog.

Permalänk
Medlem

Du frågade också om splitters. Så länge båda fläktarna är av samma typ borde det funka utmärkt med både 3-pin och 4-pin. Tror jag. Har inte provat 3-pin själv så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

I ditt läge för ett par år sen bytte jag alla Fractal fläktar mot många dyra fina fläktar från Noctua. Det funkar excellent.

Samtidigt känns det lite som slöseri och jag har nu en låda full av Fractal-fläktar som bara samlar damm. Det skär i en smålännings själ.

I nästa bygge ( som är på gång i ett Fractal Focus 2 ) börjar jag med de som kommer med och byter eller kompletterar först om jag märker att det medskickade inte blir bra att nog.

Ja, Noctua är ju definitivt i det lite dyrare segmentet (men erkänt bra), så jag tror inte det blir såna iallafall. Proshop säljer t.ex. 5-pack av Arctic P14 PMW för 384kr, så det blir ju billigare än att köpa löst (även om det blir en fläkt för mycket), om det nu blir av att byta ut fläktarna d.v.s. Har även tittat lite på en del av Be Quiet!'s fläktar, men dom verkar inte säljas i flerpack, vad jag kan hitta iallafall.

Ja, det känns ju aldrig bra när saker man köper inte blir använda. Men å andra sidan så kan man ju se det som att man har reservdelar om nåt skulle hända.

Du är inte intresserad av nya chassit North från dom? Själv är jag lite splittrad kring det. Det är ett grymt snyggt stilrent chassi (det svarta med nätsidan), men samtidigt vet jag inte om jag gillar att hela sidan i princip är öppen, och glassida vill jag helst inte ha så det alternativet går bort. Sen så dröjer det ju innan det kommer in i lager igen, jag tror inte att jag vill vänta så länge (som framåt april).

Permalänk
Medlem

Jag tycker North är underbart snygg och skulle gärna ha en, men dels är de dyra, dels fanns de inte i lager när jag köpte och ... tja, dels står min dator undanskuffad så jag knappt ser den. Får nog uppgradera mitt hem om jag köper en North, det går ju inte att ha bara en snygg pryl, jag måste ju ha matchande arbetsrum i alla fall.

Focus-chassit jag köpte är till en andradator för lite Linux-experiment med annan hårdvara jag hade liggande så jag trålade runt lite under helgerna och fann ett exemplar till vettigt pris. Det får duga med ett lite enklare chassie, och Focus 2 verkar ju ha bra luftflöde. Jag hoppas här får den ljudlös utan att byta fläktar. Nu ska jag bara få hem den där fyndvaran till CPU-kylare som leverantören inte lyckats leverera än...