Trådlöst ljud för tv/dator-stream, finns det av kvalité ?

Permalänk

Trådlöst ljud för tv/dator-stream, finns det av kvalité ?

Har nu gjort mig av med trotjänarna Dynavoice Magic F-6 EX då jag flyttar från villan till lägenhet på 55-ish kvadrat och hade denna gång önskat mig ett bra ljud som är betydligt mindre till storleken och trådlöst(230v löser jag till allt), men går det ? Jag har inte brytt mig om ljudmarknaden på många år så mycket har hänt, det vet jag.

Hela setupen kommer att köpas nytt (alltså TV/sub/satelliter/etc) och användas till film som jag streamar från datorn(hdmi/etc mellan TV-dator). Utöver det så är det väl lite bilspel (även det från datorn) och kanske någon melodi från spotify/youtube.

Jag är inte intresserad av system som är fördelaktiga pga högtalare från andra rum som går att synka ihop eller styras med appar från telefon etc, bara ett bra ljud tack.
Prislappen är jag obrydd om, kostar det 30k att få bra ljud så kostar det 30k, men kostar lika bra ljud för mina önskemål 15k betalar jag naturligtvis hellre det.

Tänker mig en setup bestående av TV/bas/2st sat/+ front (vet att man inte längre måste ha 2st frontar + center utan att det finns "Soundbar" men har inga erfarenheter om/kring det...)

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk

KEF LS50W II plus KEF KF92

Tror inte finska Genelec har trådlöst. Om du kan leva med en hyfsad bra DAC/Pre så är de i en liga för sig med sina större modeller.

Permalänk
Medlem

Soundbar med sub och satelliter finns i alla kvalitets och prisnivåer, måste det vara det allra bästa kolla på Nakamichi Dragon. Har du någon fix idé om att det absolut inte får vara en soundbar kolla på Sony HT-A9.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

KEF LS60W
KEF LS50W II
Cabasse Pearl
System Audio Legend
ELAC Narvis
Devialet Phantom

Soundbar
Sonus Faber Omnia
Tomtem Tribe Trio
Naim Mu-so
T+A Caruso all-in-one
Loewe Klang bar5 mr/sub5
Devialet Dione
Canton
Cabasse

Har du äckligt mycket floss så kan Avantgarde Acoustics trådlösa hornhögtalarelösning vara något. Då börjar prislappen på 260k och uppåt.

Permalänk

Okej okej, jag tackar för era åsikter, men prislappar på över 100k är väl till att ta i för mitt eget användande i en mindre lägenhet ^^

Som sagt, jag är brydd om storleken, vill inte ha några monster till satelliter.

Att googla fram vad den icke-audiofiliska marknaden tycker är bra så får jag upp system som Sonos Arc, Sony HT-A7000, Samsung Q-series HW-Q995B och så vidare...

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Okej okej, jag tackar för era åsikter, men prislappar på över 100k är väl till att ta i för mitt eget användande i en mindre lägenhet ^^

Som sagt, jag är brydd om storleken, vill inte ha några monster till satelliter.

Att googla fram vad den icke-audiofiliska marknaden tycker är bra så får jag upp system som Sonos Arc, Sony HT-A7000, Samsung Q-series HW-Q995B och så vidare...

Jag testade Samungs q995B... fantastiskt bra när den matas med bra ljud, riktigt dålig när den matas med sämre ljud, t ex stereo, tv och youtube t ex. Då gjorde ett par audio pro t-14 ett bättre jobb, vilket inte är godkänt i den prisklassen enligt mig.

Vill du ha helt trådlösa satelliter kan du provlyssna/kika på JBL Bar 1000, där tar du av satelliterna från huvudenheten när du vill använda dem och placerar dem där de skall vara. Sedan kopplar du på dem igen på Baren när de skall laddas. Det är en uppdaterad version av deras JBL 9.1.

Men mitt råd är att provlyssna en Soundbar först och då med material som inte är optimalt för att se hur de klarar av det. Jag är fortfarande "bitter" över hur j**la kass Q995B var när den inte matades med bra ljud. Burkigt, Ihåligt, Tunt...

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av robin_nerf:

Skall inte vara den. Om du verkligen vill ha bra ljud och har budget så skippa de billigaste soundbars. De är inte dåliga utan har man råd så gå då på en lite bättre soundbar från ett hifi märke och inte någon budget variant från Samsung. Nu menar jag inte att Samsung är dåligt utan kör något seriöst när du väl säger att du vill unna dig något bra.
Till exempel en Sonus Faber Omnia.

Eller ett par små aktiva med en bra streamer/pre/dac enhet.

Finns många lösningar som är små då blir det inte trådlöst.

Säg för 20k - Ett förslag
ifi Audio Neo iDSD - DAC med preamp
Genelec G One, brukas säljas per styck
Lite snice enklare kablar

Permalänk
Avstängd

För 8-10K får du ett par Klipsch The Fives som ger bra ljud för musik och rätt bra för film och TV, men inga multikanalsgrejer förstås. Rätt snygga i mina ögon också.