Följ Black Week på SweClockers

Ljudinställningar när det kommer till spel på PS5

Permalänk
Medlem

Ljudinställningar när det kommer till spel på PS5

Hallå alla,

Har en fråga gällande val av ljudinställningar när man spelar spel på PS5 eller konsol. Jag har ett ljudsystem av märket Samsung modell HW-Q810A med baslåda och två bakre högtalare som köps separat och kopplas trådlöst till soundbaren. Länk till produkterna finner ni här nedan så att ni kan få en överblick av hur allt är kopplat. Soundbarens kanaler står som 3.1.2 och när man kollar på de separata bakre högtalarna så står kanalerna som 2.0.2.

https://www.samsung.com/se/audio-devices/soundbar/q800a-black...

https://www.samsung.com/se/audio-accessories/9500s-wireless-r...

Det jag undrar är vilken inställning jag ska ha när jag spelar? De flesta spelen låter en välja mellan olika inställningar, men de som är av intresse för mig är ju de som brukar kallas för "Home Theatre" och då antingen 5.1 eller 7.1. Är det 5.1 jag ska välja eller 7.1? Det känns som att det är 5.1 jag ska ha men är osäker ifall 7.1 är det bästa när man har soundbar och bakre högtalare. Är kanalerna för uppsättningen jag har 3.1.2 som då blir 5.1?

När man hade hemmabio längesen då hade de flesta oftast centerhögtalare, två främre högtalare och två bakre, samt en baslåda. Det var ganska enkelt då att förstå att man ska ha 5.1 när man väljer olika ljudinställningar, men numera med soundbar och alla olika funktioner dessa kommer så är jag osäker vad som är bäst att välja.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Är det 5.1 jag ska välja eller 7.1?

Har du inte fyra bakre satelliter ska du inte köra 7.1. System med soundbar har i regel bara två (även om det säkert finns något undantag med stöd för fler).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

@SittingDuck99

På PS5 an så fins faktiskt också ett alternativ för just ljudlimpa.
Det finns ju TV, Reciver och ljudström (tror jag den heter) men det är en dålig svensk översättning av soundbar.

Men tror inte de gör någon skillnad mot Reciver ändå så.

Men ja 5.1 är det du har.
Baren har 3 (höger, center, vänster) .1 (bas) .2 ("atmos").
De bakre. 2 (höger, vänster) .0 (bas) .2 ("atmos").

PS5 har inte stöd för de sista "atmos" högtalarna i spel, och det är ljudet för spel du just nu ändrar i.

För film på skiva (blu ray) så kan du få Atmos högtalarna att fungera om du vill, men då behöver baren har minst en hdmi in eller din tv har stöd för atmos. Vill du ha hjälp med det så bara hojta till.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Har du inte fyra bakre satelliter ska du inte köra 7.1. System med soundbar har i regel bara två (även om det säkert finns något undantag med stöd för fler).

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0081/2967/5360/t/6/assets/pf-e2f8ec2f--51vs712.PNG?v=1611749278

Skrivet av Mega-Dark:

@SittingDuck99

På PS5 an så fins faktiskt också ett alternativ för just ljudlimpa.
Det finns ju TV, Reciver och ljudström (tror jag den heter) men det är en dålig svensk översättning av soundbar.
https://oyster.ignimgs.com/mediawiki/apis.ign.com/playstation-5/e/eb/Dtnxorr4.jpg?width=1280

Men tror inte de gör någon skillnad mot Reciver ändå så.

Men ja 5.1 är det du har.
Baren har 3 (höger, center, vänster) .1 (bas) .2 ("atmos").
De bakre. 2 (höger, vänster) .0 (bas) .2 ("atmos").

PS5 har inte stöd för de sista "atmos" högtalarna i spel, och det är ljudet för spel du just nu ändrar i.

För film på skiva (blu ray) så kan du få Atmos högtalarna att fungera om du vill, men då behöver baren har minst en hdmi in eller din tv har stöd för atmos. Vill du ha hjälp med det så bara hojta till.

Tack båda för era svar! Då är det 5.1 jag ska välja när det alternativet finns i spel.

@Mega-Dark Tack dör utförlig förklaring och för erbjuden hjälp! Så att Atmos ljud brukar ej stödjas i spel, så då är det vanlig 5.1 som gäller. Kör inte så mycket Blu-Ray men däremot erbjuder ju streamingtjänster som Netflix Atmos ljud och tror att det kickar igång av sig självt då jag har kopplat soundbaren (ljudlimpan) med HDMI via eArc till teven. Själva limpan brukar få en rullande text där det står Atmos på när jag väljer media via t.ex Netflix.

Teven är en Samsung QLED från 2021 som då stödjer Dolby Atmos, men så besviken jag är att Samsungs nyare apparater inte stödjer t.ex DTS och några andra ljudformat. Ljudsystemet från Samsung stödjer det men inte teven så vissa filer i MKV format med DTS ljud kan ej spelas upp med ljud då teven säger ”Enheten stödjer inte detta ljudformat”. LGs apparater kan spela upp typ alla ljudformat på marknaden och deras mediaspelare är smart där t.ex om man har en NAS så kan man spela upp filmer och serier och återuppta där man pausade innan. Samsungs är en löjlig mediaspelare som inte stödjer alla format, video och ljud, och som inte kan komma ihåg vart man stoppade det man spelade upp. Så man sitter där och spolar fram som att det vore en videobandspelare för att återuppta filmen man stängde ner kvällen innan. Ångrar att jag köpte en Samsung TV istället för LG.

Hade en mid-range Samsung innan från 2017 som hade samma problem med ljudformat och mediaspelare utan minne, men tänkte att en 2021 Samsung QLED av dyrare modellen lär ha fixat dessa problemen som inte ens borde vara problem under 2020-talet, men så fel jag hade. Samsung verkar koncentrera sig mer på Bixby än att leverera en dyr TV utan begränsningar. Trodde att ljudsystemet kan lösa detta med att DTS ljud ej stöds, men visar sig att om man använder tevens egna mediaspelare (det är smidigast så då jag ej pallar med Plex eller vad som) så kan man inte göra den där pass-through grejen så ljudet blir kompatibelt med ens TV för det funkar bara om man typ kopplar en BluRay spelare via HDMI utgångarna. Blir så irriterad när Samsung marknadsför ljudsystemet med DTS:X och grejer, men de informerar inte att deras TV-apparater saknar rättigheter för några av de största ljudformaten. De borde ta pengarna de lägger på Bixby och istället köpa Dolby Vision för sina TV-apparater och DTS ljudcodec.

Permalänk
Medlem

Så att Atmos ljud brukar ej stödjas i spel, så då är det vanlig 5.1 som gäller. Kör inte så mycket Blu-Ray men däremot erbjuder ju streamingtjänster som Netflix Atmos ljud och tror att det kickar igång av sig självt då jag har kopplat soundbaren (ljudlimpan) med HDMI via eArc till teven. Själva limpan brukar få en rullande text där det står Atmos på när jag väljer media via t.ex Netflix.

Mig veterligen så kan PS5 endast spela Dolby Atmos direkt från BluRay, ej i spel eller streamingappar.

Teven är en Samsung QLED från 2021 som då stödjer Dolby Atmos, men så besviken jag är att Samsungs nyare apparater inte stödjer t.ex DTS och några andra ljudformat. Ljudsystemet från Samsung stödjer det men inte teven så vissa filer i MKV format med DTS ljud kan ej spelas upp med ljud då teven säger ”Enheten stödjer inte detta ljudformat”. LGs apparater kan spela upp typ alla ljudformat på marknaden och deras mediaspelare är smart där t.ex om man har en NAS så kan man spela upp filmer och serier och återuppta där man pausade innan. Samsungs är en löjlig mediaspelare som inte stödjer alla format, video och ljud, och som inte kan komma ihåg vart man stoppade det man spelade upp. Så man sitter där och spolar fram som att det vore en videobandspelare för att återuppta filmen man stängde ner kvällen innan. Ångrar att jag köpte en Samsung TV istället för LG.

LG har inte heller stöd för DTS passthrough. Åtminstone inte i dagens modell, dock vaga minne att man på CES nyss utannonserade att stöd skulle komma från och med årets nya modeller men det kan ha varit ett annat märke också…

Dock har ju din soundbar en HDMI ingång enligt manualen? Vill du få ut DTS från någon enhet, koppla då denna direkt genom soundbaren istället och byt till TVns ingång med ARC där baren är kopplad för att få bilden.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Mig veterligen så kan PS5 endast spela Dolby Atmos direkt från BluRay, ej i spel eller streamingappar.

LG har inte heller stöd för DTS passthrough. Åtminstone inte i dagens modell, dock vaga minne att man på CES nyss utannonserade att stöd skulle komma från och med årets nya modeller men det kan ha varit ett annat märke också…

Dock har ju din soundbar en HDMI ingång enligt manualen? Vill du få ut DTS från någon enhet, koppla då denna direkt genom soundbaren istället och byt till TVns ingång med ARC där baren är kopplad för att få bilden.

Tack för infon!

Jag kör Netflix och sånt via tevens appar och inte PS5, så där är det inte nödvändigt med Atmos via konsolen när man kollar film då jag får Atmos direkt via teven. Det jag kollar på ibland är MKV filer av filmer som ligger på en NAS och där är kan det vara DTS som ljudformat på vissa filmer. Dessa MKV spelar jag upp via tevens app för filmer och bilder som är en smidig app som spelar det mesta förutom då bl.a DTS som inte Samsung stödjer i sina TV-apparater. Så med ditt förslag att koppla en enhet via HDMI till soundbaren och sen soundbaren till TV via eArc är en bra lösning om man t.ex kollar BluRay filmer på sin PS5 eller BluRay spelare, eller någon annan extern enhet. Jag försöker då kolla filmen direkt via teven som är kopplad till en NAS hårddisk och den vägen fungerar inte passthrough funktionen då den är enbart för enheter kopplade via HDMI.

Så tråkigt att LG inte stödjer DTS längre :/ Men nice att de ska börja igen! Har en LG i sovrummet från 2018/2019 och den spelar nämligen upp filmer med DTS ljudformat utan problem. Har inte hemmabio i sovrummet utan menar då att teven klarar av att koda om DTS ljudformat så att teven kan spela upp det. Googlade nu och de verkar ha tagit väck stödet för DTS på LGs TV-apparater 2020.

Permalänk
Medlem

Tack båda för era svar! Då är det 5.1 jag ska välja när det alternativet finns i spel.

@Mega-Dark Tack dör utförlig förklaring och för erbjuden hjälp! Så att Atmos ljud brukar ej stödjas i spel, så då är det vanlig 5.1 som gäller. Kör inte så mycket Blu-Ray men däremot erbjuder ju streamingtjänster som Netflix Atmos ljud och tror att det kickar igång av sig självt då jag har kopplat soundbaren (ljudlimpan) med HDMI via eArc till teven. Själva limpan brukar få en rullande text där det står Atmos på när jag väljer media via t.ex Netflix.

Hade en mid-range Samsung innan från 2017 som hade samma problem med ljudformat och mediaspelare utan minne, men tänkte att en 2021 Samsung QLED av dyrare modellen lär ha fixat dessa problemen som inte ens borde vara problem under 2020-talet, men så fel jag hade. Samsung verkar koncentrera sig mer på Bixby än att leverera en dyr TV utan begränsningar. Trodde att ljudsystemet kan lösa detta med att DTS ljud ej stöds, men visar sig att om man använder tevens egna mediaspelare (det är smidigast så då jag ej pallar med Plex eller vad som) så kan man inte göra den där pass-through grejen så ljudet blir kompatibelt med ens TV för det funkar bara om man typ kopplar en BluRay spelare via HDMI utgångarna. Blir så irriterad när Samsung marknadsför ljudsystemet med DTS:X och grejer, men de informerar inte att deras TV-apparater saknar rättigheter för några av de största ljudformaten. De borde ta pengarna de lägger på Bixby och istället köpa Dolby Vision för sina TV-apparater och DTS ljudcodec.

Skrivet av Mayhem SWE:

Tack för infon!

Jag kör Netflix och sånt via tevens appar och inte PS5, så där är det inte nödvändigt med Atmos via konsolen när man kollar film då jag får Atmos direkt via teven. Det jag kollar på ibland är MKV filer av filmer som ligger på en NAS och där är kan det vara DTS som ljudformat på vissa filmer. Dessa MKV spelar jag upp via tevens app för filmer och bilder som är en smidig app som spelar det mesta förutom då bl.a DTS som inte Samsung stödjer i sina TV-apparater. Så med ditt förslag att koppla en enhet via HDMI till soundbaren och sen soundbaren till TV via eArc är en bra lösning om man t.ex kollar BluRay filmer på sin PS5 eller BluRay spelare, eller någon annan extern enhet. Jag försöker då kolla filmen direkt via teven som är kopplad till en NAS hårddisk och den vägen fungerar inte passthrough funktionen då den är enbart för enheter kopplade via HDMI.

Så tråkigt att LG inte stödjer DTS längre :/ Men nice att de ska börja igen! Har en LG i sovrummet från 2018/2019 och den spelar nämligen upp filmer med DTS ljudformat utan problem. Har inte hemmabio i sovrummet utan menar då att teven klarar av att koda om DTS ljudformat så att teven kan spela upp det. Googlade nu och de verkar ha tagit väck stödet för DTS på LGs TV-apparater 2020.

Ja ni har alla rätt och jag håller fullständigt med att det är jäkligt surt att Samsung och LG ska snåla på DTS och Dolby Vision (i Samsungs fall) okså... 😮‍💨

Bara en tanke, har inte testat detta skälv på PS5 (har en Scheld pro med kodi som mediaspelare mot min NAS) men hur är PS5ans inbyggda mediaspelare med/mot en NAS? tänker att den kanske ändå kan fixa de DTS filmerna som finns i alla fall om den kan koppla mot en NAS 🤔

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Ja ni har alla rätt och jag håller fullständigt med att det är jäkligt surt att Samsung och LG ska snåla på DTS och Dolby Vision (i Samsungs fall) okså... 😮‍💨

Bara en tanke, har inte testat detta skälv på PS5 (har en Scheld pro med kodi som mediaspelare mot min NAS) men hur är PS5ans inbyggda mediaspelare med/mot en NAS? tänker att den kanske ändå kan fixa de DTS filmerna som finns i alla fall om den kan koppla mot en NAS 🤔

Det är det som är löjligt, PS5 har ingen mediaspelare ännu! Har kunnat spela upp på min Xbox Series S filmer med DTS via Kodi, men bilden tappar kvalité märker jag.

Var så nice innan när PS3 och PS4 agerade som mediaserver så man kunde komma åt sin NAS utan större problem. Nu på PS5 så är Media fliken full av streamingtjänster och eventuellt DVD/BluRay uppspelning om man har den modellen. För mig är tevens egna mediaspelare en bra spelare om den klarat av DTS.

Men tack för förklaringen kring det med min soundbar och att jag ska välja 5.1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Tänkte på en sak när du nu nämnde det med att soundbaren har en HDMI utgång. Jag kör just nu HDMI sladd från PS5 till enda uttaget på teven som stödjer 120Hz och VRR. Om jag kopplar PS5 till soundbaren med HDMI och sen soundbar till eArc som du sa, får jag någon fördel då? Är rädd att jag tappar 120Hz funktionen då. Det flummiga är att går jag in på PS5 ljudinställningar så har den automatiskt valt 7.1 och kan ej byta det :/ Kanske för att jag har 3D ljudfunktionen på. Märkte att om jag ändrade HDMI typ för att välja TV, sound bar, eller ”AV Amplifier” till sound bar från TV typen så tappade man 3D ljudfunktionen. Är det för att PS5 inte är direkt kopplad till sound baren?

Permalänk
Medlem

Tänkte på en sak när du nu nämnde det med att soundbaren har en HDMI utgång. Jag kör just nu HDMI sladd från PS5 till enda uttaget på teven som stödjer 120Hz och VRR. Om jag kopplar PS5 till soundbaren med HDMI och sen soundbar till eArc som du sa, får jag någon fördel då? Är rädd att jag tappar 120Hz funktionen då.

Hittar ingen spec vad det är för HDMI-version på soundbaren. Modellen är från 2021 så man kan tycka att den borde stödja HDMI 2.1, men svårt att veta. Stödjer den inte det kommer inte 120 Hz och/eller VRR fungera. Om du inte har problem med läppsync (eftersläpande ljud) så får du nog ingen direkt fördel annat än att du kan köra DTS från PS5 direkt till din soundbar utan att passera TVn.

Det flummiga är att går jag in på PS5 ljudinställningar så har den automatiskt valt 7.1 och kan ej byta det :/ Kanske för att jag har 3D ljudfunktionen på. Märkte att om jag ändrade HDMI typ för att välja TV, sound bar, eller ”AV Amplifier” till sound bar från TV typen så tappade man 3D ljudfunktionen. Är det för att PS5 inte är direkt kopplad till sound baren?

Ljudinställningarna på PS5 är väldigt otydliga. Enligt foruminlägg typ Reddit så sägs det att soundbar-läget alltid ger 2.1 dvs stereo plus sub, därför är resten av inställningarna inte tillgängliga och du kommer alltså inte få 7.1 oavsett vad den säger. Soundbar-läget är alltså endast till för om du bara har en soundbar, om du även har satelliter är det bättre att använda receiver-läget och ställa in korrekt antal högtalare. Men om det är korrekt eller inte har jag ingen aning om då jag inte sett någon officiell manual från Sony som förklarar inställningarna.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Tänkte på en sak när du nu nämnde det med att soundbaren har en HDMI utgång. Jag kör just nu HDMI sladd från PS5 till enda uttaget på teven som stödjer 120Hz och VRR. Om jag kopplar PS5 till soundbaren med HDMI och sen soundbar till eArc som du sa, får jag någon fördel då? Är rädd att jag tappar 120Hz funktionen då. Det flummiga är att går jag in på PS5 ljudinställningar så har den automatiskt valt 7.1 och kan ej byta det :/ Kanske för att jag har 3D ljudfunktionen på. Märkte att om jag ändrade HDMI typ för att välja TV, sound bar, eller ”AV Amplifier” till sound bar från TV typen så tappade man 3D ljudfunktionen. Är det för att PS5 inte är direkt kopplad till sound baren?

3D ljud funktionen (Tempest Audio, Sonys egna på hit för de kände inte föra att betala lesens för Atmos/DTS-X på ps5 😑) fungerar bara för 2.0 Tv högtalare och i hörlurar. Är inte helt påläst hur det fungerar men tror att det är något i stil med en mjukvara som kan få ljudet att låta som om det kommer från fler ställen än det gör typ.

Men är du osäker på allt det här, så kan du välja bitström/pasthrue ( Dolby/ DTS) längst ner i stället för PCM.
Då spelar ju inställningarna i PS5 an mindre roll.

Testa och se vad du föredrar 🙂

Visa signatur