Permalänk
Medlem

Är detta ett bra bygge?

Har suttit och kollat runt på diverse trådar här och har kommit fram till detta bygge:

Tanken är att det ska räcka för att spela krävande spel på hög grafik och FPS i 1920x1080 lösning/1080p 144 hz. Den ska även vara future proof.
Funkar detta bygge för det? Hade ni ändrat något? Kan jag få samma höga prestanda för ett lägre pris?
Kan inget om datorer så tar tacksamt emot tips och råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Har suttit och kollat runt på diverse trådar här och har kommit fram till detta bygge:

https://komponentkoll.se/bild/yfJwL.png

Tanken är att det ska räcka för att spela krävande spel på hög grafik och FPS i 1920x1080 lösning/1080p 144 hz. Den ska även vara future proof.
Funkar detta bygge för det? Hade ni ändrat något? Kan jag få samma höga prestanda för ett lägre pris?
Kan inget om datorer så tar tacksamt emot tips och råd!

Det ser bra ut men om du går ner till 16GB RAM kan du nog få in ett RX6700.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.

AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Du lär få ut mer prestanda med ett AM4-bygge då 6800 XT ryms då. 6800 XT var nästan 75 % snabbare än 3060 i 1080p i SweClockers speltest.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

+1 @scarabeo

Du hittar inte ett bättre bygge än det som är länkat. Ett 6800XT sopar mattan med ett 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Du lär få ut mer prestanda med ett AM4-bygge då 6800 XT ryms då. 6800 XT var nästan 75 % snabbare än 3060 i 1080p i SweClockers speltest.

https://komponentkoll.se/bild/tpcfN.png

Okej, det är ju en markant skillnad. Men går jag miste om mljligheten till raytracing om jag byter från 3060? Har inte koll på beteckningarna för grafikkort som inte är nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det ser bra ut men om du går ner till 16GB RAM kan du nog få in ett RX6700.

Utgår från att RX6700 är ett grafikkort? Sorry, är som sagt inte super insatt i PC komponenter.

Scarabeo föreslog RX 6800. Om jag har läst och förstått korrekt med var siffrorna står för så är RX 6800 en generation nyare än RX6700 och därmed bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Du lär få ut mer prestanda med ett AM4-bygge då 6800 XT ryms då. 6800 XT var nästan 75 % snabbare än 3060 i 1080p i SweClockers speltest.

https://komponentkoll.se/bild/tpcfN.png

AM4 är bara en annan typ av CPU om jag har läst rätt på diverse sidor? Är det värt att gå ner från en nyare CPU för att få med 6800 XT?

Sedan läste jag om att AMD ska släppa nya CPU i april och när jag kollade prisklasserna på dessa så ligger dom runt 450USD. Är det värt att invänta släppet av dessa och då bygga en dator utifrån dom?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Okej, det är ju en markant skillnad. Men går jag miste om mljligheten till raytracing om jag byter från 3060? Har inte koll på beteckningarna för grafikkort som inte är nvidia.

Du hade inte fått någon Ray Tracing med ett 3060, om du inte vill spela med 10fps.

Ett 6800XT ger dig nog en större chans till det iaf, och betydligt mer rå prestanda.

Skrivet av zpixely:

Utgår från att RX6700 är ett grafikkort? Sorry, är som sagt inte super insatt i PC komponenter.

Scarabeo föreslog RX 6800. Om jag har läst och förstått korrekt med var siffrorna står för så är RX 6800 en generation nyare än RX6700 och därmed bättre?

Han föreslog ett 6800 XT. Viktigt med XT då det finns en vanlig 6800 som är sämre.

6700 och 6700 XT är en sämre modell bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Du hade inte fått någon Ray Tracing med ett 3060, om du inte vill spela med 10fps.

Ett 6800XT ger dig nog en större chans till det iaf, och betydligt mer rå prestanda.

Han föreslog ett 6800 XT. Viktigt med XT då det finns en vanlig 6800 som är sämre.

6700 och 6700 XT är en sämre modell bara.

Okej. Raytracing är inte super viktigt, men om det endast rör sig om en liten högre budget för att säkra det så kan jag lägga till dom pengarna.

Men 6800 XT är då bättre än 6700 XT?

Vad tror du jag kan få ut för prestanda ur en dator med Ryzen 5 5600 + 6800 XT? Har du tips på någon/några sidor som man kan benchmarka eller se tidigare benchmarks av komponenter på diverse spel?

Vill försöka lära mig så mycket som möjligt om datorbyggande och komponenter, känns som bra kunskap att ha med!

Tack för svaren förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Utgår från att RX6700 är ett grafikkort? Sorry, är som sagt inte super insatt i PC komponenter.

Scarabeo föreslog RX 6800. Om jag har läst och förstått korrekt med var siffrorna står för så är RX 6800 en generation nyare än RX6700 och därmed bättre?

Ja, det är grafikkort, hela 6-tusenserien är samma generation grafikkort (RDNA2 baserade), och mycket riktigt är RX6800XT ett bättre grafikkort än RX6700, enligt ett test 36% bättre.

Här är en list på grafikkort och lägsta priserna jag kunde hitta:

Absolut mest prisvärt är ett RX 6650XT. (RX6700 som jag föreslog kommer på andra fjärde plats) (Edit:RX6600 &6500XT klämmer in sig emellan)
I @Scarabeo's bygge hade jag nog valt ett RX6800 (utan XT) för 6671:-. (det är cirka 12% sämre men välbalanserat mot processorn)
Nackdelen med det bygget är dock uppgraderingsvägar, medans prestandan just nu är kanon.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.

AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, det är grafikkort, hela 6-tusenserien är samma generation grafikkort (RDNA2 baserade), och mycket riktigt är RX6800XT ett bättre grafikkort än RX6700, enligt ett test 36% bättre.

Här är en list på grafikkort och lägsta priserna jag kunde hitta:
<Uppladdad bildlänk>

Absolut mest prisvärt är ett RX 6650XT. (RX6700 som jag föreslog kommer på andra fjärde plats) (Edit:RX6600 &6500XT klämmer in sig emellan)
I @Scarabeo's bygge hade jag nog valt ett RX6800 (utan XT) för 6671:-. (det är cirka 12% sämre men välbalanserat mot processorn)
Nackdelen med det bygget är dock uppgraderingsvägar, medans prestandan just nu är kanon.

Okej.

Varför blir det färre uppgraderingsvägar? Är det för att det är en AM4?
Ser gärna att datorn är future proof och klarar att prestera bra på hög grafik i kommande spel + att jag i värsta fall enkelt kan uppgradera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Okej. Raytracing är inte super viktigt, men om det endast rör sig om en liten högre budget för att säkra det så kan jag lägga till dom pengarna.

Men 6800 XT är då bättre än 6700 XT?

Vad tror du jag kan få ut för prestanda ur en dator med Ryzen 5 5600 + 6800 XT? Har du tips på någon/några sidor som man kan benchmarka eller se tidigare benchmarks av komponenter på diverse spel?

Vill försöka lära mig så mycket som möjligt om datorbyggande och komponenter, känns som bra kunskap att ha med!

Tack för svaren förresten!

Idag kör jag ett 5600 och 6800XT i 1440p och kör alla spel på maxinställningar utan problem.

Du kan alltid kolla youtube och söka på 6800XT och sen vilket spel så server vad du kan förvänta dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Idag kör jag ett 5600 och 6800XT i 1440p och kör alla spel på maxinställningar utan problem.

Du kan alltid kolla youtube och söka på 6800XT och sen vilket spel så server vad du kan förvänta dig.

Tack för tipset!
Vad kör du för spel och vad brukar du ligga på för FPS?
Tror du att en 5600 och 6800XT skulle kunna klara AAA spel de kommande åren på åtmistone medium grafik? Eller kommer det vara för mycket?

Lägger hellre ett par tusenlappar till och bygger en dator som kommer klara minst 5 år av krävande spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Tack för tipset!
Vad kör du för spel och vad brukar du ligga på för FPS?
Tror du att en 5600 och 6800XT skulle kunna klara AAA spel de kommande åren på åtmistone medium grafik? Eller kommer det vara för mycket?

Lägger hellre ett par tusenlappar till och bygger en dator som kommer klara minst 5 år av krävande spel

Jadu, har ej låst in mig på vad för FPS spelen har men har du något spel du är extra sugen på så skriv ner så kan jag testa och återkomma, om jag har spelet vill säga

Du behöver inte oroa dig för att ej klara spelen. För dom pengarna får du ett monster till maskin klarar dig nog i fem år utan uppgradering.

Orkar du vänta och lägga en tusenlapp till så får du detta istället.
https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator....

Här ser du. Detta är alltså inte FPS utan prestandaindex. Kika på ditt första förslag, 3060. Jämför sedan med ett 6700 XT, 6800XT och 6950XT. Kolla även i den spalten som är intressant för dig, alltså vilken upplösning du tänker spela på.

https://www.sweclockers.com/test/34253-radeon-rx-6950-xt-och-....

Permalänk
Medlem

Vill tillägga att om du vill lägga in mer krut i burken så rekommenderar jag dp kortet från Komplett. 8800kr för ett 6950XT är ett kap i dagens marknad.

Och vill du ha mer prestanda så uppgradera 5600 till 5800X3D. Då kan du sitta lugn i båten i några år utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jadu, har ej låst in mig på vad för FPS spelen har men har du något spel du är extra sugen på så skriv ner så kan jag testa och återkomma, om jag har spelet vill säga

Du behöver inte oroa dig för att ej klara spelen. För dom pengarna får du ett monster till maskin klarar dig nog i fem år utan uppgradering.

Orkar du vänta och lägga en tusenlapp till så får du detta istället.
https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator....

Här ser du. Detta är alltså inte FPS utan prestandaindex. Kika på ditt första förslag, 3060. Jämför sedan med ett 6700 XT, 6800XT och 6950XT. Kolla även i den spalten som är intressant för dig, alltså vilken upplösning du tänker spela på.

https://www.sweclockers.com/test/34253-radeon-rx-6950-xt-och-....

Just nu är det nog Hogwartz:Legacys och det kommande släppet av Last of Us på PC som är det mest krävande jag kommer spela på den nya PC:n.

Haha, hela min tanke kring Nvidia har ändrat sig efter att ha spanat in deras prestandaindex.

Du syftar fortfarande på bygget som Scarabeo föreslog eller hur?
Kollade på hur 6800XT höll sig i högre upplösningar och det verkar vara bra. Om jag någon dag skulle få för mig att skaffa en 1444p skärm eller till och med en 4k skärm, hur väl tror du att det bygget hade hanterat det? Eller ska jag i så fall redan nu satsa på en bättre CPU och GPU för framtida skärm uppgraderingar?

Tack så hemskt mycket igen för att du hjälper mig, underlättar något enormt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vill tillägga att om du vill lägga in mer krut i burken så rekommenderar jag dp kortet från Komplett. 8800kr för ett 6950XT är ett kap i dagens marknad.

Och vill du ha mer prestanda så uppgradera 5600 till 5800X3D. Då kan du sitta lugn i båten i några år utan problem.

Är det värt att vänta på 7800X3D som kommer i april istället? Den verkar komma att ligga runt samma pris som 5800X3D, kanske några hundralappar dyrare.

Hade 7800X3D + det lite dyrare grafikkortet du föreslog varit en bra kombo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, det är grafikkort, hela 6-tusenserien är samma generation grafikkort (RDNA2 baserade), och mycket riktigt är RX6800XT ett bättre grafikkort än RX6700, enligt ett test 36% bättre.

Här är en list på grafikkort och lägsta priserna jag kunde hitta:
<Uppladdad bildlänk>

Absolut mest prisvärt är ett RX 6650XT. (RX6700 som jag föreslog kommer på andra fjärde plats) (Edit:RX6600 &6500XT klämmer in sig emellan)
I @Scarabeo's bygge hade jag nog valt ett RX6800 (utan XT) för 6671:-. (det är cirka 12% sämre men välbalanserat mot processorn)
Nackdelen med det bygget är dock uppgraderingsvägar, medans prestandan just nu är kanon.

Den där listan var ju lite häftig. Finns den publikt eller är det en egen du gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vill tillägga att om du vill lägga in mer krut i burken så rekommenderar jag dp kortet från Komplett. 8800kr för ett 6950XT är ett kap i dagens marknad.

Och vill du ha mer prestanda så uppgradera 5600 till 5800X3D. Då kan du sitta lugn i båten i några år utan problem.

Vad tycker du om detta? Hade det levererat bra prestande på max settings och en 1444p skärm eller 4k skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Just nu är det nog Hogwartz:Legacys och det kommande släppet av Last of Us på PC som är det mest krävande jag kommer spela på den nya PC:n.

Haha, hela min tanke kring Nvidia har ändrat sig efter att ha spanat in deras prestandaindex.

Du syftar fortfarande på bygget som Scarabeo föreslog eller hur?
Kollade på hur 6800XT höll sig i högre upplösningar och det verkar vara bra. Om jag någon dag skulle få för mig att skaffa en 1444p skärm eller till och med en 4k skärm, hur väl tror du att det bygget hade hanterat det? Eller ska jag i så fall redan nu satsa på en bättre CPU och GPU för framtida skärm uppgraderingar?

Tack så hemskt mycket igen för att du hjälper mig, underlättar något enormt!

Hogwartz spelar jag på konsol och Last of Us har jag ej, men du ska inte ha några problem alls att spela dessa. Ska tilläggas att dagens problem med spel oftast inte är att korten inte klarar av det, utan att de är så himla dåligt optimerade.

Scarabeo byggde en dator åt dig med den prisklassen du gav, det är ett AM4 bygge. Alltså generationen som gick i mål nu i slutet på 2022. Ett 5800X3D är den senaste och snabbaste spelCPUn i den generationen, kan jämföras med AM5 7700X.

Jag brukar alltid fråga folket vad för storlek på skärmen de ska köra. Om du tänkt köra dina spel på en 27” så ser jag verkligen inte poängen med 4K. Då tycker jag 1440p är alldeles utmärkt och du får mycket mer prestanda på spelen pga lägre pixeltäthet och kan ofta köra allt på maxinställningar. Men om det är 32-34” så kan du överväga 4K. Men jag tycker ej det hoppet är värt, med tanke på priset.

För 1440p kommer dessa delar hålla mycket bra. Speciellt om du kör ett 5800X3D.

Skrivet av zpixely:

Är det värt att vänta på 7800X3D som kommer i april istället? Den verkar komma att ligga runt samma pris som 5800X3D, kanske några hundralappar dyrare.

Hade 7800X3D + det lite dyrare grafikkortet du föreslog varit en bra kombo?

Här kommer det svåra då. Vi vet inte priset för 7800X3D men du får nog räkna med 6000kr. Sedan är hela AM5 riktigt dyrt idag. Du får räkna med cirka 3000kr för ett bra moderkort och cirka 2000kr för 32GB ram.

Så ett AM5 bygge av moderkort + 7800X3D + 32GB är cirka 10-11k

Ett AM4 bygge är moderkort (1700kr)+ 5800X3D + 32GB cirka 6500kr.

Och kör du ett AM4 bygge med det senaste så håller det till AM6 och då kan du uppgradera igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Hogwartz spelar jag på konsol och Last of Us har jag ej, men du ska inte ha några problem alls att spela dessa. Ska tilläggas att dagens problem med spel oftast inte är att korten inte klarar av det, utan att de är så himla dåligt optimerade.

Scarabeo byggde en dator åt dig med den prisklassen du gav, det är ett AM4 bygge. Alltså generationen som gick i mål nu i slutet på 2022. Ett 5800X3D är den senaste och snabbaste spelCPUn i den generationen, kan jämföras med AM5 7700X.

Jag brukar alltid fråga folket vad för storlek på skärmen de ska köra. Om du tänkt köra dina spel på en 27” så ser jag verkligen inte poängen med 4K. Då tycker jag 1440p är alldeles utmärkt och du får mycket mer prestanda på spelen pga lägre pixeltäthet och kan ofta köra allt på maxinställningar. Men om det är 32-34” så kan du överväga 4K. Men jag tycker ej det hoppet är värt, med tanke på priset.

För 1440p kommer dessa delar hålla mycket bra. Speciellt om du kör ett 5800X3D.

Här kommer det svåra då. Vi vet inte priset för 7800X3D men du får nog räkna med 6000kr. Sedan är hela AM5 riktigt dyrt idag. Du får räkna med cirka 3000kr för ett bra moderkort och cirka 2000kr för 32GB ram.

Så ett AM5 bygge av moderkort + 7800X3D + 32GB är cirka 10-11k

Ett AM4 bygge är moderkort (1700kr)+ 5800X3D + 32GB cirka 6500kr.

Och kör du ett AM4 bygge med det senaste så håller det till AM6 och då kan du uppgradera igen.

Tack för detta utförliga svaret. Känns som poletten äntligen trillade ner.
Så bara för att klargöra innan jag beställer något: det bygget som Scarabeo föreslog håller gott och väl till AM6 och lär inte vara några problem att köra kommande spel på high settings och 1440p skärm? Eller hade du rekommenderat att jag byter ut 5600 till en 5800X3D istället i bygget? Är det då också bättre att köra på det grafikkortet du rekommenderade från komplett?

Något sånt här:

La til lbild
Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Tack för detta utförliga svaret. Känns som poletten äntligen trillade ner.
Så bara för att klargöra innan jag beställer något: det bygget som Scarabeo föreslog håller gott och väl till AM6 och lär inte vara några problem att köra kommande spel på high settings och 1440p skärm?

Enligt mig, ja. Men vill du se mer prestanda och högre FPS i majoriteten av spelen så måste jag ändå rekommendera ett 5800X3D och 6950XT.

Det blir en skillnad på cirka 2300kr för CPU
Och en 1000kr för GPU.

Så för cirka 3500kr får du mer.

Men sedan måste du ta hänsyn till nätaggregatet också. Men 750w bör räcka men här kan du framtidssäkra lite och köpa på dig ett 850W.

Saker du kan ta med dig till nästa bygge brukar vara chassi, nätaggregat och luftburna CPU kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Enligt mig, ja. Men vill du se mer prestanda och högre FPS i majoriteten av spelen så måste jag ändå rekommendera ett 5800X3D och 6950XT.

Det blir en skillnad på cirka 2300kr för CPU
Och en 1000kr för GPU.

Så för cirka 3500kr får du mer.

Men sedan måste du ta hänsyn till nätaggregatet också. Men 750w bör räcka men här kan du framtidssäkra lite och köpa på dig ett 850W.

Saker du kan ta med dig till nästa bygge brukar vara chassi, nätaggregat och luftburna CPU kylare.

Hann nog redigera mitt inlägg efter att du började svara, men så detta bygget borde då ge mig mer prestanda? Slängde in ett 850W aggregat som du sa. Hade det även behövts extra CPU kylare eller klarar den utan det?

En sista fråga, haha: hur mycket mer prestanda tror du att detta bygget har att erbjuda? Snackar vi om endast en minimal skillnad så lär jag köra på bygget Scarabeo föreslog, men är det en betydligt stor skillnad i FPS och grafik så tycker jag att det är värt 3500 kr extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Hann nog redigera mitt inlägg efter att du började svara, men så detta bygget borde då ge mig mer prestanda? Slängde in ett 850W aggregat som du sa. Hade det även behövts extra CPU kylare eller klarar den utan det?

https://komponentkoll.se/bild/XpazP.png

En sista fråga, haha: hur mycket mer prestanda tror du att detta bygget har att erbjuda? Snackar vi om endast en minimal skillnad så lär jag köra på bygget Scarabeo föreslog, men är det en betydligt stor skillnad i FPS och grafik så tycker jag att det är värt 3500 kr extra.

Aa du behöver en kylare till den. Du kan finna några bra för 500kr ungefär.

Rekommenderar dig starkt att kolla ett Youtube-klipp där de jämför 6700XT, 6800XT och 6950XT. Där får du en bättre bild av det är min text hehe.

Rent CPU mässigt så klarar du dig med ett 5600. Men med ett 5800X3D får du mer prestanda, stabilare prestanda och mindre frame drops. Här kan du också se på youtube i spel som kräver CPU. Bara att söka på 5600 vs 5800X3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Aa du behöver en kylare till den. Du kan finna några bra för 500kr ungefär.

Rekommenderar dig starkt att kolla ett Youtube-klipp där de jämför 6700XT, 6800XT och 6950XT. Där får du en bättre bild av det är min text hehe.

Rent CPU mässigt så klarar du dig med ett 5600. Men med ett 5800X3D får du mer prestanda, stabilare prestanda och mindre frame drops. Här kan du också se på youtube i spel som kräver CPU. Bara att söka på 5600 vs 5800X3D.

Kollade på lite videos, bland annat:
https://www.youtube.com/watch?v=stZowqmEe3Q
och
https://www.youtube.com/watch?v=81kAorV30Vc

Känns klart värt att gå upp i grafikkortet till det du rekommenderade, men hur tycker du att jag bör göra med CPUn?
Verkar som att dom här utgår ifrån en Ryzen 5 5600X istället för bara en 5600 i sina tester.
Vad tror du om detta bygge?

Eller kan borde jag köra på en 5800X istället? är ca 600kr mer, är det värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Okej.

Varför blir det färre uppgraderingsvägar? Är det för att det är en AM4?
Ser gärna att datorn är future proof och klarar att prestera bra på hög grafik i kommande spel + att jag i värsta fall enkelt kan uppgradera den.

Ja, precis AM4 är vid vägs ände med DDR4 RAM och Zen3 processorer.
Tyvärr får du nog välja om du vill ha fler uppgraderingsvägar eller bättre prestanda per krona, just nu.

(En 7600(x) + B650 + DDR5(16GB) kostar i runda slängar 6000:- medans 5600 + B550 + DDR4 (32GB) kostar 4000:-, 7600 är cirka 15% bättre, men du kan para den med ett 30% bättre grafikkort som 6950XT istället för ett 6800 som kostar 8799:- resp 6671:-, då är summan cirka 15k mot 11k, vilket är ungefär 36% dyrare. Sedan får du kanske ut mer av Zen4's kraft i 1080p, medans grafikkortet kan ta det lugnare)

Det går att väga fram och tillbaka en hel del.

Skrivet av Litany:

Den där listan var ju lite häftig. Finns den publikt eller är det en egen du gjort?

Hemmabygge i Excel, tog en kvart att mata in de nya priserna idag. Prestandan är baserad på techpowerup's data och priserna i regel från komponentkoll.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.

AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Kollade på lite videos, bland annat:
https://www.youtube.com/watch?v=stZowqmEe3Q
och
https://www.youtube.com/watch?v=81kAorV30Vc

Känns klart värt att gå upp i grafikkortet till det du rekommenderade, men hur tycker du att jag bör göra med CPUn?
Verkar som att dom här utgår ifrån en Ryzen 5 5600X istället för bara en 5600 i sina tester.
Vad tror du om detta bygge?
https://komponentkoll.se/bild/JUJcQ.png

Eller kan borde jag köra på en 5800X istället? är ca 600kr mer, är det värt?

Du kan ta ett vanligt 5600 och spara typ 300kr. Det skiljer sig i snitt 1 fps mellan dom typ.

Ett 5800x hade funkat också men ett 5600 bör räcka. Spelar du tunga MMOs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Du kan ta ett vanligt 5600 och spara typ 300kr. Det skiljer sig i snitt 1 fps mellan dom typ.

Ett 5800x hade funkat också men ett 5600 bör räcka. Spelar du tunga MMOs?

Inte direkt, men vill ha möjligheten. Tanken är att datorn ska kunna klara precis allt om jag så skulle vilja haha.

För 2000kr till så kan jag köra på ett Ryzen 7 5800X3D parat med 6950XT. Är det värt eller ska jag nöja mig med ett 5800X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Inte direkt, men vill ha möjligheten. Tanken är att datorn ska kunna klara precis allt om jag så skulle vilja haha.

För 2000kr till så kan jag köra på ett Ryzen 7 5800X3D parat med 6950XT. Är det värt eller ska jag nöja mig med ett 5800X?

Helt upp till dig, det är trots allt dina pengar i slutändan. brukar rekommendera 5800X3D till folk som spelar spel som kräver mycket CPU, typ WoW, Guild Wars 2, Flight Sim.

Båda är bra, 5800X3D är bättre haha. Är det värt 2300kr mer? Det får du avgöra.