Permalänk
Medlem

Video från telefon

Hej, Jag tog några små videofilmer med min telefon häromdagen. En av dem blev 90 grader fel. När jag förde över den till min laptop så fick man filmen 90 grader fel så att man måste vrida hela datorn för att se den bra. De andra blev riktiga. Vad har jag gjort för fel och går det att korrigera detta, vrida videon 90 grader så att man sliopper vrida datorn eller huvudet när man tittar?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Låter som att du kanske påbörjade inspelningen när telefonen var i vertikalt/horisontellt läge och sedan vred den 90 grader.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Googles Foto-app i telefonen ska kunna klara det, alternativt telefonens inbyggda galleri/videospelare, vanligen.

I Google Foto startar man videon, trycker på skärmen så att alternativen kommer fram, väljer redigera och beskär, sedan finns rotera som alternativ, man roterar tills man är nöjd och väljer spara kopia.

I datorn kan man rotera med exempelvis VLC eller andra program, men tror det är lite bökigare att spara en kopia som är "rättvänd". Jag tror det är lättast att lösa det via telefonen. Möjligen kan man få bättre kvalitet om man gör det i datorn då det väl oftast finns andra möjligheter att ändra inställningar där för högre bitrate när man sparar etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Låter som att du kanske påbörjade inspelningen när telefonen var i vertikalt/horisontellt läge och sedan vred den 90 grader.

Jag har tänkt så också och det är kanske den troliga orsaken. Återstår att se om jag kan reparera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Googles Foto-app i telefonen ska kunna klara det, alternativt telefonens inbyggda galleri/videospelare, vanligen.

I Google Foto startar man videon, trycker på skärmen så att alternativen kommer fram, väljer redigera och beskär, sedan finns rotera som alternativ, man roterar tills man är nöjd och väljer spara kopia.

I datorn kan man rotera med exempelvis VLC eller andra program, men tror det är lite bökigare att spara en kopia som är "rättvänd". Jag tror det är lättast att lösa det via telefonen. Möjligen kan man få bättre kvalitet om man gör det i datorn då det väl oftast finns andra möjligheter att ändra inställningar där för högre bitrate när man sparar etc.

Det här låter bra. Skall försöka detta men det kanske är på en annan nivå än min. Jag återkommer.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att rotera videos i redigeringsprogram, Davinci Resolve är gratis och det finns en massa guider på hur du gör om du behöver det så bara sök efter det i så fall.
https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.