Krönika: Priserna på grafikkort dödar mitt intresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Du menar alltså att man som snittsvensson ska ha minst 2,2-2,3 milj i likvida medel innan man kan köpa ett grafikkort? Eller kläder? Vad mer ingår i triviala inköp?

Bor du ens på planeten Tellus?

Framförallt så blir det väldigt konstigt att också påstå att man ska ha det i "cash". Det kan vara det minst ekonomiskt smarta nästan alltid.

Eller oförutsedda utgiften "köpa en lägenhet till" om nuvarande skulle självdestruera eller så... 3-5 årslöner är ju vad folk har i bostadslån generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Alla får självklart leva som de vill. Med det följer konsekvenserna också, over and out. Du är fri med andra ord.

Jag har inget emot att man är ekonomisk. Att sätta upp mål för sig själv.
Jag har åtminstone lyckats betala av mina lån, så jag är skuldfri. Trots att jag äger bostad och bil.
Att bli skuldfri har varit mål (med delmål) som jag satt upp för mig själv och som jag ändå känner viss stolthet över att uppnått.
Tyvärr har jag av olika anledningar inte lika mycket sparande/investering som jag önskat utöver det.
Men det är inte poängen med mitt inlägg...

Jag har inget emot att man sätter upp denna typen av mål för sig själv. Helt okej.
Det kan också vara okej att ge andra råd. Speciellt om de har bett om det.

Men...
Kan ändå hålla med @Alphahanne att det är lite osmakligt att säga att alla ska göra si och så. Att mer eller mindre moralisera om hur andra bör/ska/måste göra.
Utan att ha en aningen om deras förutsättningar, prioriteringar, ambitioner, mål, etc.

I något inlägg nämndes det exempelvis något om hälsa.

Säg någon som har en sjukdom som ger dem något/några år kvar att leva.
Varför ska en person spara för att ha bra ekonomi om 20-30-40 år om de inte ens lever om 5 ??

Jag har haft vänner och släktingar som har dött innan de fyllt 30.
T.o.m. som dött innan de fyllt 20.

Hur många miljoner skulle de haft på kontot för att ha ett bra liv efter deras liv tog slut* ??

* (Jag vet inte vad som händer efter döden, himlen? reinkarnation? inget alls? Jag är åtminstone ganska säker på att man inte får ta med sig pengarna från detta livet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har inget emot att man är ekonomisk. Att sätta upp mål för sig själv.
Jag har åtminstone lyckats betala av mina lån, så jag är skuldfri. Trots att jag äger bostad och bil.
Att bli skuldfri har varit mål (med delmål) som jag satt upp för mig själv och som jag ändå känner viss stolthet över att uppnått.
Tyvärr har jag av olika anledningar inte lika mycket sparande/investering som jag önskat utöver det.
Men det är inte poängen med mitt inlägg...

Jag har inget emot att man sätter upp denna typen av mål för sig själv. Helt okej.
Det kan också vara okej att ge andra råd. Speciellt om de har bett om det.

Men...
Kan ändå hålla med @Alphahanne att det är lite osmakligt att säga att alla ska göra si och så. Att mer eller mindre moralisera om hur andra bör/ska/måste göra.
Utan att ha en aningen om deras förutsättningar, prioriteringar, ambitioner, mål, etc.

I något inlägg nämndes det exempelvis något om hälsa.

Säg någon som har en sjukdom som ger dem något/några år kvar att leva.
Varför ska en person spara för att ha bra ekonomi om 20-30-40 år om de inte ens lever om 5 ??

Jag har haft vänner och släktingar som har dött innan de fyllt 30.
T.o.m. som dött innan de fyllt 20.

Hur många miljoner skulle de haft på kontot för att ha ett bra liv efter deras liv tog slut* ??

* (Jag vet inte vad som händer efter döden, himlen? reinkarnation? inget alls? Jag är åtminstone ganska säker på att man inte får ta med sig pengarna från detta livet).

Eftersom du taggar mig så är det tur att alla inte är som jag. Sveriges ekonomi skulle vara jätteliten om alla lägger undan 50% av sin månadsinkomst. Jag förstår inte hur man får mina inlägg till någon sorts moraliserande. Antingen bränner man upp överskottet eller så lägger man undan det och investerar. Det är ju ens egna val, men det är ju en sorts orsak och verkan. Självklart kan jag dö imorgon, så min sparhorisont är nästa generation. Det blir sönerna som får ärva det som finns kvar när jag går ur tiden. Jag avundas att folk kan tänka så fritt, själv är jag mer av en orolig själ, vad fan gör jag om jag inte dör tidigt och lever fattigt. Sen är det en sorts missförstånd att man ska ha x-antal miljoner på banken.. då är det klart. Det här handlar också om att man köper sig lite frihet. Istället att bli tvungen att lämna staden, släkten för att söka nytt jobb någon annanstans när a-kassan är slut. Då vill man ha handlingsutrymme att göra det man vill.

Men vi är väldigt offtopic nu. Så de som vill debattera vidare får gärna göra det via PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Eftersom du taggar mig så ...

Ja du bäste herr(?) slipbit,
Inlägget var egentligen inte 100% menat till dig,
utan mer till de i tråden som skrivit att
Man (alla) bör/ska/etc
si....
så...
osv...

Så ja delvis till dig, men inte bara, utan även andra (var väl Lilla Tiger som började) som dikterar hur andra ska göra. Utan att veta deras förutsättningar. Utan att de bett om råd eller dyl.

Har man negativa åsikter om någon eller deras val i livet är det inte alltid konstruktivt att ofiltrerat uttrycka det. Speciellt till någon som inte bett om ens åsikt eller råd.
Att ge konstruktiv kritik är en sak. Mobbing är en annan.
Jag är inte övertygad att alla vet skillnaden.

Jag tycker det är bra att ha empati och respekt mot sina medmänniskor. Även om det är svårt ibland. Även om de gör andra val i livet. Även om det inte bidrar till att man personligen får bättre ekonomi av det.

PS
@slipbit
Jag ber om ursäkt om mitt inlägg framstod som mer personligen mot dig än det egentligen var avsett att vara.
DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Chassin har ju fördubblats i pris. Define låg nere på 600 kr när Define först kom ut. Idag typ 1600 kr

FD var ett okänt företag när första iterationen av Define släpptes. Idag är det en av de marknadsledande aktörerna. North förbokades till den grad att de inte kan leverera nya beställningar på flera månader. Kort sagt: i ditt exempel är det snarare efterfrågan som styr priset.

Det finns fortfarande kvalitativa chassin i prisklass under tusenlappen. Definitivt i klass med första versionen av Define, som med dagens mått mätt är ett ganska skruttigt chassi.

Du har absolut rätt i att även priser på chassin har ökat. Men inte med samma faktor som GPU eller CPU för den delen.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med. Jag har tappat intresset för uppgraderingar och datorhårdvara. Det är inte alls aktuellt att uppgradera längre och på grund av detta så har jag spelat mindre och mindre på min dator. Min xbox står där i vardagsrummet med min supertrevliga tv och trevlig prestanda. Betydligt bättre än prestandan på min mitt gtx 1070 på min 3440x1440 skärm (som jag använder för jobb och gärna hade spelat med) och smidigare än att flytta runt på skrivbordet och för att flytta fram min 1080p skärm framför tangentbordet.

Andra här har skrivit att de är trötta på rapporteringen om priserna. Jag känner tvärt om...

Prisrapportering om grafikkort är de enda grafikkorts-nyheterna jag är intresserad av idag. Om de rapporterna börjar bli positiva igen så kanske mitt tekniska intresse för grafikkort kan vakna till liv igen. Idag är det tyvärr stendött.

Permalänk
Medlem

Priser på GPU är verkligen ointressanta men lika illa är strömförbrukningen, det blir varmt i rummet* med mitt gamla kort som utvecklar 135W plus resten, vad hade det inte blivit med 250W och däröver.
*Stort rum med separat frånluft och högt i tak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

... Jag har kommit att föredra Videocardz, Anandtech och andra som fokuserar på tekniken.

Men varför alls utveckla ny teknik om det inte ger några förbättringar?
Vill man bara ha mer beräkningskraft är det enklast och billigast att skala upp befintlig teknik! Det är väl därför som Nvidia avskaffat SLI... Varför köpa en ny generations grafikkort när det är billigare att köpa två av föregående generation och få samma prestanda?

Om inte den nya tekniken ger mer prestanda i förhållande till pris och effektförbrukning så är den inte heller bättre!

Skrivet av serdyllon:

Moderkorten har också riktigt bra finesser idag som inte inkluderades förr och även i lägre prisklasser kan du förvänta dig inbyggt ljud motsvarande högre kvalitet än vad du förr tvingades betala någon tusenlapp extra för i form av ett SoundBlaster-kort. ...

Moderkorten är ett givande och tagande!
Tidigare kunde man även i lägre prisklasser förvänta sig en strömförsörjning som fungerade bra till den mest effektslukande processorn som stöddes av chipsetet. Nu krävs inte minst på Intelsidan ett ganska dyrt moderkort för att köra Core i9 utan att VRM överhettas.
De dyrare moderkorten har då också finesser man inte efterfrågar, exempelvis ovan nämnda ljudkrets som väl bara är relevant om man använder analoga högtalare.

Skrivet av serdyllon:

... i korthet är det främst GPU som sticker ut åt fel håll...

Där håller jag med!

Permalänk

Grafikkort ska kosta MAX 8000 kr, förutom titan /provarianter för rendering mm, de kan kosta 12-14000 kr max.

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med. Mitt intresse för hårdvara dog ut pga de löjligt höga priserna på komponenter. Det är helt enkelt inte aktuellt att byta för varje generation längre. Det ger inte så mycket mer i spelandet heller då många nya spel anses inte vara klara fullt ut vid release och man lika bra kan vänta tills en prisvärd hårdvara dyker upp istället för att ha nyaste.
Inte konstigt att marknaden nu faller.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av andra94:

Tycker vi lånar ut ett Intel arc till Jakob så han får skriva en till krönika om upplevelsen ❤️

Nej ingen fåra ta. Likt Smaug vaktar jag min hög med skatter (grafikkort) med klor, tänder och eld.

Permalänk
Inaktiv

Slog till på ett 3080 vid release och väntade 5 månader innan det levererades. Totalt desillusionerad med nVidia/Amd och har slutat bry mig om deras hypande. Gissar på att den här riggen kommer räcka för mig i 4-5 år till. Får omvärdera hela gamingen när inte kortet orkar mer och kanske gå över på konsoll - detta från en livslång pc-gamer (C64-Amiga-x86).

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att speldatorer har blivit löjligt dyra men ibland inser man att man måste uppgradera fastän det svider rejält i plånboken.

Min gamla speldator, en i5-2500k med ett GTX 670 kort, orkar knappt köra Linux Mint. Och min nya speldator, en i7-7700k med ett GTX 970, har svårt att köra spel i 4k i 144 Hz vilket min nya skärm klarar.

Därför har jag efter en stor tvekan beslutat mig för att köpa en helt ny dator trots att priserna är som dem är just nu. Jag byter ut datorn till en ny ungefär vart 5:e år vilket jag inte tycker är helt orimligt.

Permalänk
Medlem

Jag har landat lite i mitt intresse, att alltid ha det senaste är för mig ganska oväsentligt. Jag har aldrig velat spela någon titel där jag har behövt ha det senaste. Jag spelar enklare titlar som jag gillar och kan spela med. Med mina kompisar, klipper lite film, streamar sporadiskt. Behöver jag hårdvara som jag inte har så försöker jag antingen byta ut något av det jag har för att göra det nya innehavet mer ekonomiskt försvarbart.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Men varför alls utveckla ny teknik om det inte ger några förbättringar?
Vill man bara ha mer beräkningskraft är det enklast och billigast att skala upp befintlig teknik! Det är väl därför som Nvidia avskaffat SLI... Varför köpa en ny generations grafikkort när det är billigare att köpa två av föregående generation och få samma prestanda?

Om inte den nya tekniken ger mer prestanda i förhållande till pris och effektförbrukning så är den inte heller bättre!

Ny teknik är bättre. Ett GTX 1080 TI drog 250 W. Dagens RX 6600 XT är något snabbare och drar 160 W. Det är alltså drygt 50% mer energieffektivt. Ett nytt kort på 250 W är RX6800. Det är drygt 50% snabbare än ett GTX 1080 TI. Nya kort är avsevärt mer energieffektiva än gamla.

Priser i butik har i princip inget med teknikinnehåll att göra. Det är de mest köpvilliga kunderna som sätter priset. Om priserna sätts för lågt så tar det slut i butikerna. Detta hände vid lanseringen av RTX 30x0 exempelvis. Då höjer man priset.
Om priserna är för höga så ligger de kvar på hyllorna och då sänker man priset för att bli av med dem.

Teknikutvecklingen sänker tillverkningskostnaden, men de senaste åren har den ätits upp av ökade lönekostnader och transportkostnader. Kina är helt enkelt inget låglöneland längre. Inkomstklyftorna i världen har minskat kraftigt de senaste åren.

Regler kring COVID i hamnarna ger ökade väntetider för skepparna vilket i sin tur medför att varje båt hinner med färre turer från Kina och tillbaks. Redarna har dock samma kostnader för matroslöner och skeppsunderhåll. Fraktpriset under värsta pandemin var femdubbelt mot tidigare och de kommer troligen aldrig tillbaka till gamla nivåer eftersom reglerna kommer att finnas kvar länge.

Om någon skulle ge sig på att nytillverka GTX 1070 så skulle totala kostnaden för det vara i princip samma som för ett RX 6700 XT. Vem dkulle betala 5000 kr för ett GTX 1070 idag? Ingen det är därför ingen nytillverkar sådana kort. Om det hade varit billigare med gammal teknik så skulle ju AMD/GlobalFoundries pytsat ut en massa Vega56 under pandemin och tjänat storkovan. Ny teknik är billigare än gammal teknik, men andra kostnader ökar med tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Teknikutvecklingen sänker tillverkningskostnaden, men de senaste åren har den ätits upp av ökade lönekostnader och transportkostnader. ...

Andelen av nettokostnaden för att utveckla, tillverka och distribuera ett grafikkort som går till löner och frakt är ganska liten. Bortser man från tiden då det var som värst under pandemin har kostnaden för löner och frakt inte på långa vägar ökat lika mycket som tillverkarnas vinstmarginaler!

Skrivet av Patriksan:

... Om priserna sätts för lågt så tar det slut i butikerna. ... Då höjer man priset.
Om priserna är för höga så ligger de kvar på hyllorna och då sänker man priset för att bli av med dem.

Det där gäller inte längre!
När pandemin slog till ökade efterfrågan enormt samtidigt som produktions- och fraktvolymer dök. Då sålde produkterna slut och prisläget blev skyhögt!
När sedan produktionsvolymerna steg samtidigt som efterfrågan började sjunka såg man en viss prissänkning, men inte så stor.
Därefter presenterades nya produkter. De gamla fanns (finns) gott om i lager och behövde krängas innan de nya får ta över, men i stället för att rea ut de gamla produkterna håller man priset (för) högt och tillgången låg på de nya. Vad tillverkaren absolut inte vill är att sänka sina vinstmarginaler, så eventuella prissänkningar slår mot återförsäljare och mellanhänder.

Jag har sett utfrågningar i USAs parlament där det fastslagits att nuvarande "inflation" orsakats av sjunkande efterfrågan!
Tillverkare har ökat sina vinstmarginaler för att täcka den vikande efterfrågan. När försäljningen halveras "måste" man dubblera vinstmarginalen så att inte ägarnas utdelning sjunker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Andelen av nettokostnaden för att utveckla, tillverka och distribuera ett grafikkort som går till löner och frakt är ganska liten. Bortser man från tiden då det var som värst under pandemin har kostnaden för löner och frakt inte på långa vägar ökat lika mycket som tillverkarnas vinstmarginaler!

Det där gäller inte längre!
När pandemin slog till ökade efterfrågan enormt samtidigt som produktions- och fraktvolymer dök. Då sålde produkterna slut och prisläget blev skyhögt!
När sedan produktionsvolymerna steg samtidigt som efterfrågan började sjunka såg man en viss prissänkning, men inte så stor.
Därefter presenterades nya produkter. De gamla fanns (finns) gott om i lager och behövde krängas innan de nya får ta över, men i stället för att rea ut de gamla produkterna håller man priset (för) högt och tillgången låg på de nya. Vad tillverkaren absolut inte vill är att sänka sina vinstmarginaler, så eventuella prissänkningar slår mot återförsäljare och mellanhänder.

Jag har sett utfrågningar i USAs parlament där det fastslagits att nuvarande "inflation" orsakats av sjunkande efterfrågan!
Tillverkare har ökat sina vinstmarginaler för att täcka den vikande efterfrågan. När försäljningen halveras "måste" man dubblera vinstmarginalen så att inte ägarnas utdelning sjunker!

Fast enligt alla bolagsrapporter här på swec så har vinstmarginalen sjunkit, samtidigt som omsättning och sista raden resultatet sjunkit.

Kostnaden för att säkerhetsställa allt har dock ökat med 500%, detta inkluderar forskning samt fungerande drivrutiner.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast enligt alla bolagsrapporter här på swec så har vinstmarginalen sjunkit, samtidigt som omsättning och sista raden resultatet sjunkit.

Kostnaden för att säkerhetsställa allt har dock ökat med 500%, detta inkluderar forskning samt fungerande drivrutiner.

Det är väl inte så konstigt då priset gör att nästan ingen köper . Titta på steam 0,4 % tillsammans har ett 4070 ti eller 4080 det är en på 250 . Säljs inte korten sjunker vinstmarginalen . Sen köper 4 av 5 kort för under 4000 kr och varför skulle någon köpa ett 3050 för och spela i 720 p liksom .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det är väl inte så konstigt då priset gör att nästan ingen köper . Titta på steam 0,4 % tillsammans har ett 4070 ti eller 4080 det är en på 250 . Säljs inte korten sjunker vinstmarginalen . Sen köper 4 av 5 kort för under 4000 kr och varför skulle någon köpa ett 3050 för och spela i 720 p liksom .

Men enligt honom har vinstmarginalen ökat, det har den inte.
Vinstmarginalen är tillverkning - säljpris = xx%
Sen är det ytterst sällan nya high end kort kommer med på steam survey speciellt fort.
AMD är ju inte ens med på listan....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Sen är det ytterst sällan nya high end kort kommer med på steam survey speciellt fort.

Men den hade ökat om man sålt korten. Blir ingen vinst på hyllan .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Vinstmarginal per kort har ökat
Men eftersom det säljs långt färre så äts det upp av fasta avgifter som R&D och annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Men den hade ökat om man sålt korten. Blir ingen vinst på hyllan .

Fanns ju knappt kort att köpa (iaf 4090 och high end 3000) vid årsskiftet. Som senaste resultatet behandlar.
Då ökade ändå försäljning Q4 och ändå sjönk marginalen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vinstmarginal per kort har ökat
Men eftersom det säljs långt färre så äts det upp av fasta avgifter som R&D och annat

Fast har den ökat per kort (frånsett 4090+)?
Bara för dem säljs för mer betyder inte att marginalen är högre i %

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fanns ju knappt kort att köpa (iaf 4090 och high end 3000) vid årsskiftet. Som senaste resultatet behandlar.
Då ökade ändå försäljning Q4 och ändå sjönk marginalen.

Därför lager saldot ökat extremt ? Du kommer inte bort från att hittils är 4000 serien fiasko om man bortser från 4090 . Ta 4070 ti ett väldigt bra kort för 1080 p .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Därför lager saldot ökat extremt ? Du kommer inte bort från att hittils är 4000 serien fiasko om man bortser från 4090 . Ta 4070 ti ett väldigt bra kort för 1080 p .

Vi har ingen info om hur stora lagersaldon någon av dem har eller har haft.
Om de nu satt på enorma lager så skulle de nog rea lite hårdare.
4070ti säljer ju rätt bra dock? Är väl det mest sålda kortet i dem flesta länder om man googlar lite snabbt.
Enbart 4080 har väl varit ett fiasko hittills...

"Nvidia’s new RTX 4070 Ti GPU has sold more than both of AMD’s high-end RDNA 3 graphics cards combined, according to new sales stats."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi har ingen info om hur stora lagersaldon någon av dem har eller har haft.
Om de nu satt på enorma lager så skulle de nog rea lite hårdare.
4070ti säljer ju rätt bra dock? Är väl det mest sålda kortet i dem flesta länder om man googlar lite snabbt.
Enbart 4080 har väl varit ett fiasko hittills...

"Nvidia’s new RTX 4070 Ti GPU has sold more than both of AMD’s high-end RDNA 3 graphics cards combined, according to new sales stats."

Erm jo vi vet att deras lagersaldo har exploderat då det redovisas .Sen om man tycker försäljningen på 4070 ti är bra borde man bara se hur det brukar se ut när ett grafikort säljs ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Erm jo vi vet att deras lagersaldo har exploderat då det redovisas .Sen om man tycker försäljningen på 4070 ti är bra borde man bara se hur det brukar se ut när ett grafikort säljs ...

Vart hittar du Nvidias/amds lagersaldo?
De enda vi ser är väl ÅFs eller msi/asus?

Och sedan jämför du gpu försäljning under mining bomen? Är ju lite skevt när roi för ett kort på 10k var typ 3-6 månader under flera år.

Att säga att 4070 ti är ett fiasko när det säljer bättre än hela amds serie blir ju skevt? Den finns ju knappt att köpa till MSRP, även om ett par tuf kommer in då och då.

Vi är i en lågkonjunktur och oavsett om Nvidia hade satt ett bättre msrp så hade deras resultat varit lika nedlåtande i Gaming delen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vart hittar du Nvidias/amds lagersaldo?
De enda vi ser är väl ÅFs eller msi/asus?

Och sedan jämför du gpu försäljning under mining bomen? Är ju lite skevt när roi för ett kort på 10k var typ 3-6 månader under flera år.

Att säga att 4070 ti är ett fiasko när det säljer bättre än hela amds serie blir ju skevt? Den finns ju knappt att köpa till MSRP, även om ett par tuf kommer in då och då.

Vi är i en lågkonjunktur och oavsett om Nvidia hade satt ett bättre msrp så hade deras resultat varit lika nedlåtande i Gaming delen

Nej jag jämför med all försäljning på nya grafikkort .Den som säger att 4070 ti säljer bra vet inte mycket. Sen lagersaldot är redovisat och har varit nyhet på dom flesta dator sidorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Nej jag jämför med all försäljning på nya grafikkort .Den som säger att 4070 ti säljer bra vet inte mycket. Sen lagersaldot är redovisat och har varit nyhet på dom flesta dator sidorna.

Vart hitter du Nvidias lagersaldo?
För jag hittar då inget om att deras lager håller på att explodera.

Sen säljer gpuer inte bra men de gjorde dem inte under 2005 lågkonjunktur heller 😉 allt brukar ju gå i cykler.

Sedan kom ett gäng stora pc spel och krävde bättre prestanda (typ crysis) då förra gen gpuer var rent utsagt värdelösa i dem senaste spelen.

Från 2010 började mining med gpuer och då ökade deras försäljning till nuvarande dopade siffror.
2016 släpptes 1000 serien som var bra både på mining och gaming och sedan dess har gpuer både ökat i pris och snabbare roi

Att säga att 4000 serien är ett fiasko när de enbart släppt higher end kort är ju skevt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vart hitter du Nvidias lagersaldo?
För jag hittar då inget om att deras lager håller på att explodera.

Sen säljer gpuer inte bra men de gjorde dem inte under 2005 lågkonjunktur heller 😉 allt brukar ju gå i cykler.

Sedan kom ett gäng stora pc spel och krävde bättre prestanda (typ crysis) då förra gen gpuer var rent utsagt värdelösa i dem senaste spelen.

Från 2010 började mining med gpuer och då ökade deras försäljning till nuvarande dopade siffror.
2016 släpptes 1000 serien som var bra både på mining och gaming och sedan dess har gpuer både ökat i pris och snabbare roi

Att säga att 4000 serien är ett fiasko när de enbart släppt higher end kort är ju skevt.

Suck 4090 är higher end ... https://www.computerbase.de/2023-02/quartalszahlen-nvidia-sie...

Visa signatur