Uppgradering av speldator, men osäker på om byta CPU och Moderkort är lösningen..

Permalänk
Medlem

Uppgradering av speldator, men osäker på om byta CPU och Moderkort är lösningen..

Hej
Min son 12år har nedan dator i dag men upplever att den fluktuerar mycket is FPS och laggar i ARC. Så vi tittar på om vi ska uppgradera den och vi tar gärna lite tips.
Men vi är osäkra på om vi ska fokusera på bättre processor (och moderkort antar jag) eller andra komponenter.?

Budget: 2-5000 kr

Spel han kör mest:

• ARC, Fortnite, Valorant

Dator i dag:

• System Manufacturer ASUS

• System Model All Series

• System Type x64-based PC

• Processor Intel(R) Core(TM) i7-4770 CPU @ 3.40GHz, 3401 Mhz, 4 Core(s), 8 Logical BIOS

• SMBIOS Version 2.7

• BIOS Mode UEFI

• BaseBoard Manufacturer ASUSTeK COMPUTER INC.

• BaseBoard Product B85-PLUS

• BaseBoard Version Rev X.0x

• Installed Physical Memory (RAM) 16,0 GB

• Total Physical Memory 15,9 GB

• NVIDIA GeForce GTX 1660

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad är ARC? Vilken upplösning spelas det i? 1920x1080 antar jag?

För att kolla vad som begränsar prestandan, det enklaste sättet är att mäta belastningen på grafikkortet. Om det är runt 100% så är det grafikkortet som behöver bytas ut, annars så brukar det vara processorn som begränsar prestandan.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar

Har för mig att när vi kollat så är GPU Ok och inte runt 100% men kan kolla igen.
Ska nog dubelkolla så han inte kör högre upplösning än 1920x1080..

ARC = Ark: Survival Ascended

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eden42:

Har för mig att när vi kollat så är GPU Ok och inte runt 100% men kan kolla igen.

I spel vill man generellt att grafikkortet ska utnyttjas runt 95-100%. Men i detta fallet med Ark: Survival Ascended så har jag hört att det spelet är krävande (eller dåligt optimerat) och att i7 4770 är något under minimumkraven.

Beroende på vilka uppgraderingsmöjligheter man vill ha i framtiden så kan man fundera på:

1) AM4-bygge med Ryzen 5 5600 + B550 moderkort + 32GB DDR4 3200-3600MHz
Billigare, men en död plattform. I framtiden skulle man kanske kunna hitta en begagnad 5800X3D/5700X3D.

2) AM5-bygge med Ryzen 5 7600 + B650 moderkort + 32GB DDR5 6000MHz
Något snabbare, och i framtiden kan man uppgradera med en bättre CPU, både ny eller begagnad.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är ju ca sex år nyare än CPU:n så jag hade börjat med att uppgradera CPU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Grafikkortet är ju ca sex år nyare än CPU:n så jag hade börjat med att uppgradera CPU:n.

https://komponentkoll.se/bild/pqOoM.png

Instämmer med det här.

När/om det blir dags att uppgradera grafikkort skulle jag kolla på begagnatmarknaden. Borde gå att fynda där till våren när Nvidias 5000-serie börjar rulla ut på bred front.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar,
Vi lutar åt liknande håll att upgradera moderkort och processor så vi kan bygga vidare i framtiden.
Men inser att sist jag byggde/modifierade en dator var 24år sedan och lite har hänt sedan dess så känner att jag gärna tar tips

Dvs lutar nog åxå åt AM5-bygge...

Permalänk
Medlem

Fråga, är det värt att investera i en Ryzen 7 direkt istället för Ryzen 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eden42:

Fråga, är det värt att investera i en Ryzen 7 direkt istället för Ryzen 5?

För spel, nej. När AM5 har fått sin sista CPU-generation skulle man dock kunna överväga Ryzen 7.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, uppskattar verkligen alla snabba svar.!

Om man skulle kasta in 1000kr till i budgeten skulle du ändå rekomendera att stanna med "Ryzen 5 7600"?

När min son chattade med Copilot och Chatgtp så rekomenderade den även i7-13700kf
Men jag har ingen aning om det är värt och känns som att jag borde få mer för pengarna genom Rätt yzen an Intel...

Hur tänker du/ni?

PS. detta är nog sista frågan för övrigt

Felstavning och missade en fråga
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eden42:

Om man skulle kasta in 1000kr till i budgeten skulle du ändå rekomendera att stanna med "Ryzen 5 7600"?

Ja, spara de pengarna till ett nytt grafikkort i framtiden istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tusen tack Decster.!
Och god fortsättning!