Bärbar dator 8k eller steam deck?

Permalänk
Medlem

Bärbar dator 8k eller steam deck?

Hej!

Jag sitter för stunden på en gammal macbook vars fläktar har börjat ge upp och måste därför börja se över vad det finns för alternativ.
Jag har tidigare haft stationära men fick chansen för några år sen att ta över en mac i samband med att den gamla gav upp. Något oväntat jag uppskattade var att den var smidig att ta med samt att den inte tar sån plats. Prestanda och grafik är ingen större prio för mig då jag har suttit och lirat spel, främst wow, med lägsta inställningar.

Med detta i åtanke har jag kikat på bärbara när jag såg ett inlägg att det gick att lira wow på steam deck. Finns det någon nackdel med att välja en sådan framför en bärbar? Smidigheten verkar vara ännu större och med mina låga krav tror jag inte att prestandan skulle vara något problem heller. Men går det, om man vill, att lira med tangentbord och mus med en sån? Alltså använda den som en bärbar?

Med min låga budget är det svårt att hitta mycket men ett alternativ är denna:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Medan det är mellanmodellen av steam deck som verkar mest aktuell och den ser ut att gå för ca 6k.
https://store.steampowered.com/steamdeck

Alla tips och tankar uppskattas! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan absolut koppla in tangentbord och mus men då får du köra via bluetooth eller med usb hub/dock. Skulle inte rekommendera det utan att använda en separat skärm heller. Skärmen är stor nog att hållas upp framför ansiktet men alldeles för liten att ha på ett bord framför sig med mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ah yes, tanken är att använda en separat skärm och då använda steam decken mer eller mindre som en vanlig dator som är smidigare att ta med. Som jag förstått det så är det svårt att slå prestandan steam decken har i sin prisklass? Inte säker på att datorn jag länkade skulle vara bättre och då är steam decken billigare, om jag förstått recensioner rätt? Någon som kan verifiera?

Permalänk
Medlem

Laptopen du länkar är såklart bättre (en separat gpu osv) men fortfarande en billig laptop med allt vad det innebär.
Klarar du dig på Linux (går väl att fixa in Windows men osäker på om det stöds helt än) och vill ha något extremt bärbart (i pc-spel sammanhang) som har tillräckligt med kräm för vanligt användande så är Steam Deck svårslagen.
Nu är det en viss bias från min sida då jag fortfarande är i någon sorts smekmånadsperiod med min fortfarande.

Permalänk
Medlem

Steam Deck är nog bättre men den kommer med Linux, så är ganska mycket pill och få programmen att köra.

Jag hade själv en och sålde. Men jag rekommenderar starkt att köpa 64GB varianten. Där byter du antingen mot en 512GB Ssd själv för cirka 600kr eller kör med minneskort på 512GV för 600kr.

Permalänk
Medlem

Det går att docka Steam decken, men om du planerar att alltid använda t-bord och mus skulle jag köpa en laptop. Blir mycket delar att ta med. T-bord, mus, skärm, docka och laddare...
Decken fungerar bäst som bärbar konsol, har bara provat att docka den hemma men ligger oftast i soffan/sängen och spelar på den.

64 GB versionen funkar, men även om man har minneskort fylls utrymmet snabbt ut. Är på jakt efter en 1TB SSD men utbudet väldigt skralt just nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Svarar också som Steam Deckägare:
Decken är inte ett fullgott pc-alternativ. Vill du ta upp den på tågpendling och spela lite: Kör!
Vill du använda den till att kolla youtube, spela komplicerade spel (typ wow), onlineshoppa, boka biobiljetter osv osv... Då kommer vilken skruttig laptop som helst vara bättre.

Steam Decken är en väldigt kapabel game boy, och bör ses som en spelkonsoll för pusselspel, racing, icke tävlingsinriktade shooters, plattformare och så vidare. Jag har börjat en genomspelning av Portal 2 och är rätt frustrerad av spakar och triggers jämfört med tangentbord och mus.
Det går att sätta Steam Decken i en docka (helst med strömmatning) och ansluta usb-grejer till den, men om jag bara skulle ha en enda spelplattform då är laptop rätt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Steam Deck är nog bättre men den kommer med Linux, så är ganska mycket pill och få programmen att köra.

Jag hade själv en och sålde. Men jag rekommenderar starkt att köpa 64GB varianten. Där byter du antingen mot en 512GB Ssd själv för cirka 600kr eller kör med minneskort på 512GV för 600kr.

Snarare det dubbla om man vill hålla sig inom spec med en 2230. Förhoppningsvis får gen 2 stöd för 2242 utan att man behöver blockera kylningen för vissa komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Snarare det dubbla om man vill hålla sig inom spec med en 2230. Förhoppningsvis får gen 2 stöd för 2242 utan att man behöver blockera kylningen för vissa komponenter.

Jag införskaffade en Samsung PM991 512GB från Kina för cirka 600kr. Kom fram inom två veckor och fungerade felfritt.