Xbox one ljud till headset och högtalare samtidigt

Permalänk
Medlem

Xbox one ljud till headset och högtalare samtidigt

Hej! Förvirrad mamma här..

Sonen har ett Xbox one som är kopplat till skärm o tangentbord. Han har headset som är kopplat till handkontroll. Nu vill han ha högtalare eller soundbar också.

Jag har försökt läsa mig till en lösning, men förstår inte hur jag ska göra.

Någon som har tips? Funkar USB-högtalare?

Rubrik förtydligad /Vzano, Moderator
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Lindator: Välkommen till forumet Jag har förtydligat rubriken på din tråd, det hjälper mer om man skriver i rubriken vad man behöver hjälp med än bara att man behöver hjälp.

/Vzano, Mod

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindator:

Hej! Förvirrad mamma här..

Sonen har ett Xbox one som är kopplat till skärm o tangentbord. Han har headset som är kopplat till handkontroll. Nu vill han ha högtalare eller soundbar också.

Jag har försökt läsa mig till en lösning, men förstår inte hur jag ska göra.

Någon som har tips? Funkar USB-högtalare?

Om ni redan använder HDMI utgången för kopplingen mellan XBOX och skärm, så behöver ni använda den optiska utgången på XBOX och ansluta en Toslink kabel mellan XBOX och högtalare eller soundbar (kolla först att högtalarna/soundbaren har en S/PDIF ingång) https://support.xbox.com/sv-SE/help/hardware-network/console/connect-sound-system
Exempel på toslink kablar https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/toslink

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den kan anslutas med optisk kabel till Xbox One så den kommer fungera. Om den är värd pengarna eller ger ljud som ni själva blir nöjda med är en helt annan sak - ni får prova.

Däremot kommer den inte fungera med nyare konsoler som Xbox Series eller PS5. Då krävs ARC och det är inget som datorskärmar har stöd för. Då behöver ni en TV.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Fint! Då vet jag vad jag ska leta efter.

Tack för alla svar, känns som jag har skaplig koll på läget nu