Kan inte ansluta laptopen till en skärm med HDMI

Permalänk
Medlem

Kan inte ansluta laptopen till en skärm med HDMI

Hej,

Tidigare idag kunde jag ansluta min Dell XPS 9520 till en skärm med HDMI-kabel. Sedan behövde jag koppla in den på ett annat ställe så kopplade in den på en annan skärm med en Display port kabel(usb-c konverterare) och det fungerade också. Men sen när jag skulle koppla tillbaka datorn i min skär med HDMI kabel så fungerar det inte. Datorn hittar inte den. Jag har provat 3 olika HDMI-kablar till 3 olika skärmar men samma problem. Det ser bara ut såhär i min display settings:

Min dator har dessa specs:

Jag har provat starta om datorn flera gånger men det har inte hjälpt. Vad mer kan jag prova? Otroligt trist om hårdvaran pajat på datorn på grund av detta på en dyr laptop, det hade varit bedrövligt dåligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Du ser ju två skärmar på bilden? Finns det ytterligare en skärm i ekvationen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Hej,

Tidigare idag kunde jag ansluta min Dell XPS 9520 till en skärm med HDMI-kabel. Sedan behövde jag koppla in den på ett annat ställe så kopplade in den på en annan skärm med en Display port kabel(usb-c konverterare) och det fungerade också. Men sen när jag skulle koppla tillbaka datorn i min skär med HDMI kabel så fungerar det inte. Datorn hittar inte den. Jag har provat 3 olika HDMI-kablar till 3 olika skärmar men samma problem. Det ser bara ut såhär i min display settings:
https://www.dell.com/community/image/serverpage/image-id/164915i6957A5EF3C5A557C/image-size/large?v=v2&px=999

Min dator har dessa specs:
https://www.dell.com/community/image/serverpage/image-id/164916i3917F15E8FA8378A/image-size/large?v=v2&px=999

Jag har provat starta om datorn flera gånger men det har inte hjälpt. Vad mer kan jag prova? Otroligt trist om hårdvaran pajat på datorn på grund av detta på en dyr laptop, det hade varit bedrövligt dåligt.

Till höger om "identify" knappen (där det nu står show only on 1) måste du välja extend om du vill expandera så att du visar olika bild på båda skärmarna.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du ser ju två skärmar på bilden? Finns det ytterligare en skärm i ekvationen?

Skrivet av shugge:

Till höger om "identify" knappen (där det nu står show only on 1) måste du välja extend om du vill expandera så att du visar olika bild på båda skärmarna.

Den identifieras inte. Ingenting händer när jag väljer "Extend these displays" eller "Duplicate these displays" eller "Show only on 2".

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort i den och vilken drivrutinsversion till det?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad har du för grafikkort i den och vilken drivrutinsversion till det?

Hur kollar jag drivrutinsversion?

Helt plötsligt när jag startade datorn idag så fungerade det att koppla den till en skärm..väldigt skumt

Permalänk

Var dator och skärm avstängd när du ryckte kabeln?

Att dra kabeln med hårdvaran igång kan skada hårdvaran.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag tycker t.ex. det är OK att sätta i och dra ur USB-kablar i datorn medan den är igång. Det kan t.ex. vara en mus eller tangentbord eller USB-minne.

Jag dockar min laptop med en USB-C kabel och kan docka i och ur medan datorn är igång utan problem. Gör jag fel då?

Jag hade en äldre Dell laptop med kontakter för dockning undertill precis som alla andra på jobbet och det var ingen som stängde av sin dator innan de satte i eller tog ur den ur den dockan.

Med docka så kommer såklart alla skärmar som är kopplade till den.

Kan du utveckla ditt resonemang kring hur det kan vara skadligt för hårdvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det är väl i princip en gammal grej. externa Hårddiskar / SSD / USB-minne där man har en aktiv överföring till bör man ju dock inte dra ut om även strömmen fås via USBn tex. Men aldrig har jag stött på problem förutom i ovan scenario.

till TS:
Funkar det nu idag så kan det varit nån drivrutin som spökade.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Jag tycker t.ex. det är OK att sätta i och dra ur USB-kablar i datorn medan den är igång. Det kan t.ex. vara en mus eller tangentbord eller USB-minne.

Jag dockar min laptop med en USB-C kabel och kan docka i och ur medan datorn är igång utan problem. Gör jag fel då?

Jag hade en äldre Dell laptop med kontakter för dockning undertill precis som alla andra på jobbet och det var ingen som stängde av sin dator innan de satte i eller tog ur den ur den dockan.

Med docka så kommer såklart alla skärmar som är kopplade till den.

Kan du utveckla ditt resonemang kring hur det kan vara skadligt för hårdvaran?

Usb är för det mesta "hotswappable" med undantag för då usb lagring som kan orsaka korruption om den dras ut medans den skriver data.

Möss tangenbord osv utan någon inbyggd lagring den konstant skriver till lider inte av detta problem.

Hdmi är inte konstruerad för att anslutas eller dras ur med hårdvaran igång så kan om man har oflyt ta sönder skärm in eller utgången när detta görs då plötslig in och urkopplingen kan orsaka en del transienter som kretsar kan ta skada av

Även om det som med usblagring krävs en del ofly för att det ska hända så finns ändå risken där att det plötsligt händer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Hur kollar jag drivrutinsversion?

Helt plötsligt när jag startade datorn idag så fungerade det att koppla den till en skärm..väldigt skumt

Öppna enhetshanteraren (finns som alternativ om du högerklickar på windows start, eller om du skriver enhetshanteraren i windows startmeny), sen går du till bildskärmskort, dubbelklickar på den enhet som visas, går till fliken drivrutin.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Kan det vara så enkelt att du inte startat om datorn utan bara haft den i nått energisparläge och bytt skärmar, har du gjort en riktig omstart med rätt skärm inkopplad ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.