Jo fast i grunden har ni också samma erfarenhet för du är också nyexad och har (beroende på när du tog examen) jobbat ett knappt år. Hur ser deras CV ut jämfört med det du skrev i trådstarten? Bortsett från ett cert så antagligen fullständigt identiskt.
Som konsult så jobbar man på en marknad där man måste motivera för sin arbetsgivare att inte ta in en nyexad för 38'000 och mot en kund där man måste bevisa att ha dig på timmar för motsvarande 100+ i månaden är mer värt än att anställa två nyexade..
Jag kanske låter lite onödigt negativ här men jag tror du bör tänka på om dina förväntningar är rimliga. Att få 45'000 som nyexad är ingen drömvärld men du kommer behöva motivera det för de som håller i budgeten med något mer än "Jag har jobbat ett år nu!".
KAD har jättebra tips.
Jag ser dock jättepositivt på att du kommer ut med sådant självförtroende och vågar ställa krav. Om fler gjorde det skulle lönerna inte vara som de var i vissa yrken. Nu är det inget problem för systemutvecklare men om jag fick en krona för varje gång en sjuksköterska sade "Jag fick ingen höjning men en hyrsköterksa har xx tusen mer.." utan att de själva gör något konkret för att förändra det skulle vara triljonär.