iPhone 7, hur länge kommer den få säkerhetsuppdateringar?

Permalänk
Medlem

iPhone 7, hur länge kommer den få säkerhetsuppdateringar?

Lyckades få en spricka i skärmen på min privata mobil, iPhone 7. I övrigt så duger den fullt tillräckligt för mina behov. Så undrar om det är värt att byta skärmen (blir tredje gången på denna )? Frågan är hur länge till man kan räkna med att den får säkerhetsuppdateringar eller om jag ska satsa på en ny iPhone istället.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Apple garanterar inte antalet år. Tror det beror mycket på arkitekturen osv.

Men iaf. Iphone 5s som släpptes 2013 fick säkerhetsuppdatering i januari iår, iOS 12.5.7

Får inte riktigt fram info om det var den sista.

Hur som haver så bör din iphone 7 ha minst 2-3 år kvar skulle jag gissa på.

Det var ju dessutom en långkörare, tillverkades fram till för 3 år sen.

Vad är kostnaden för att byta skärm? Om du gör det själv så är det ju billigt men om du gör det hos ex apple kanske det är mer värt att köpa en ny/beg av modernare snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Men iaf. Iphone 5s som släpptes 2013 fick säkerhetsuppdatering i januari iår, iOS 12.5.7

Vad är kostnaden för att byta skärm? Om du gör det själv så är det ju billigt men om du gör det hos ex apple kanske det är mer värt att köpa en ny/beg av modernare snitt.

2-3 år vore ju riktigt bra.
Där jag brukar lämna in mobiler för saker som detta så kostar det 799.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

I och för sig har Apple släppt säkerhetsuppdateringar till en enheter som stöder iOS 12, men det beror väl mest på att det har varit så pass stora hål. Något egentligt stöd är det ju inte, då enheterna ligger på 12 när den senaste versionen är 16. Till saken hör också att Apple uppdaterar webbläseriet via OS-uppdateringar, medan Google har lyft ut detta till separata uppdateringar till Chrome och Android System WebView via Google Play (även om Android på andra sätt är sämre vad gäller uppdateringar). Och iPhone 7 har inte fått 16, utan är kvar på 15. Apple kommer säkert släppa lite säkerhetsuppdateringar ett tag till, men förväntar man sig nya iOS-versioner lär det vara fel telefon.

Tillägg: För övrigt har ju detta fått till resultat att det har kommit några väldigt sena uppdateringar även till min gamla iPad Mini 2. Den är i ärligheten knappt användbar med iOS 12. Jag är rätt övertygad om att den förutom att vara rätt långsam även ständigt får slut på minne då Safari kraschar extremt lätt och ofta om man försöker surfa på sidor med minimalt högre tyngd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

2-3 år vore ju riktigt bra.
Där jag brukar lämna in mobiler för saker som detta så kostar det 799.

Ok! Ja om du är nöjd med luren så låter det som en bra idé

Jag skulle ändå råda dig att överväga att köpa en iphone SE 2020. Det är en 4 år nyare telefon och kostar cirka 1990-2300 beroende på skick.

https://swappie.com/se/iphone/iphone-se-2020/iphone-se-2020-6...

Går nog att hitta billigare här på swec eller blocket etc. Ex här säljs en helt ny, för 2000 kr. Det känns betydligt mer ”värt” än ett skärmbyte enligt mig. Du får ju dessutom ett fräscht batteri och en bättre telefon på alla sätt.

https://www.sweclockers.com/marknad/227234-apple-iphone-se-64...

Bara ett tips, även om det nog blir bra med att behålla din 7a med displaybyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I och för sig har Apple släppt säkerhetsuppdateringar till en enheter som stöder iOS 12, men det beror väl mest på att det har varit så pass stora hål. Något egentligt stöd är det ju inte, då enheterna ligger på 12 när den senaste versionen är 16. Till saken hör också att Apple uppdaterar webbläseriet via OS-uppdateringar, medan Google har lyft ut detta till separata uppdateringar till Chrome och Android System WebView via Google Play (även om Android på andra sätt är sämre vad gäller uppdateringar). Och iPhone 7 har inte fått 16, utan är kvar på 15. Apple kommer säkert släppa lite säkerhetsuppdateringar ett tag till, men förväntar man sig nya iOS-versioner lär det vara fel telefon.

Tillägg: För övrigt har ju detta fått till resultat att det har kommit några väldigt sena uppdateringar även till min gamla iPad Mini 2. Den är i ärligheten knappt användbar med iOS 12. Jag är rätt övertygad om att den förutom att vara rätt långsam även ständigt får slut åp minne då Safari kraschar extremt lätt och ofta om man försöker surfa på sidor med minimalt högre tyngd.

TS efterfrågade väl specifikt säkerhetsuppdateringar?

Men ja. Kanske kan vara värt att nämna att inga nya funktioner kommer till iphone 7 i form av operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

TS efterfrågade väl specifikt säkerhetsuppdateringar?

Men ja. Kanske kan vara värt att nämna att inga nya funktioner kommer till iphone 7 i form av operativsystem.

Enheten stöds ju inte längre för huvudversioner, så av det följer att det blir rätt godtyckligt i längden ifall Apple tycker att det är illa nog för att släppa uppdateringar till en äldre version. Och som sagt är de senare uppdateringarna till iOS 12 främst motiverade av webbläsarbuggar/hål.

En snabb sökning verkar säga att Chrome på Android stöds tillbaka till version 7, så då är väl det också en av Google stödd Android-version, om vi ska använda samma måttstock. Jag gissar att Apple-förespråkarna* inte håller med om detta påstående dock...

*N.b. att jag har både Apple (mycket nyare än nämnda Mini 2) och Google-baserade enheter. Jag har lite svårt att förstå den överdrivna vurmen för den ena eller andra "sidan".

ett "inte" för mycket
Permalänk
Skrivet av maweric:

Lyckades få en spricka i skärmen på min privata mobil, iPhone 7. I övrigt så duger den fullt tillräckligt för mina behov. Så undrar om det är värt att byta skärmen (blir tredje gången på denna )? Frågan är hur länge till man kan räkna med att den får säkerhetsuppdateringar eller om jag ska satsa på en ny iPhone istället.

Tittar du på deras uppdateringsöversikt är mönstret ganska tydligt: Generellt sett får du säkerhetsuppdateringar till det aktuella operativsystemet och förra årets operativsystem. Din iPhone 7 är fast på förra årets operativsystem, så från september när nästa generations iPhone släpps med iOS 17 kan du inte längre räkna med säkerhetsuppdateringar. Du ser också på samma sida att de också släppt säkerhetsuppdateringar till iOS 12, men det beror på att de har produkter som sålts mycket länge som inte kunde köra något nyare system än så (sannolikt iPod Touch). Det är alltså mer av ett undantag än en regel, och gäller bara för en speciell grupp av produkter.

Så om du vill maximera livstiden på nästa telefon, försök överleva med den du har tills nästa generation släpps, och köp den nyaste iPhone du har råd med i den vevan: många butiker kommer rensa hyllorna för att ta in de senaste telefonerna då, och många privatpersoner kommer sälja sina gamla telefoner för att finansiera nästa.
Kan du absolut inte vänta så får du fundera på din ekonomi, om det lönar sig för dig att lägga ut runt tusenlappen på en ny skärm till en telefon du kanske bara använder fyra månader till eller så, eller om du köper en nyare telefon direkt med vetskapen att den snart är en generation gammal.

Permalänk
Medlem

Tror det är väldigt liten risk att en hackare skulle kunna göra något så du kan behålla den tills du vill byta.

Permalänk
Skrivet av leifn:

Tror det är väldigt liten risk att en hackare skulle kunna göra något så du kan behålla den tills du vill byta.

Med tanke på hur viktiga saker folk har på mobilen är det kanske lite tråkigt att ge såna råd ifall det skulle visa sig att man har fel.
Men visst: alla gör olika bedömningar av sin säkerhetssituation, och det här är ju ett sätt att se på saken.