30 år med Capture the Flag

Permalänk
Melding Plague

30 år med Capture the Flag

För många för ”Capture the Flag” tankarna till nostalgiska matcher i Unreal Tournament. Men CTF har en lång historia även inom cybersäkerhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande läsning. Alltid varit nyfiken av CTF (och sett DEF CON tidigare) men ej satt mig mer in i det. Är ju dessvärre utvecklare och inte säkerhetsdude.

"omvänd ingenjörskonst" känns också konstigt sätt att skriva "reverse engineering" på Är inte det en etablerad term?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av Pelegrino:

Spännande läsning. Alltid varit nyfiken av CTF (och sett DEF CON tidigare) men ej satt mig mer in i det. Är ju dessvärre utvecklare och inte säkerhetsdude.

"omvänd ingenjörskonst" känns också konstigt sätt att skriva "reverse engineering" på Är inte det en etablerad term?

Jo, jag håller med. Har ändrat till reverse engineering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Spännande läsning. Alltid varit nyfiken av CTF (och sett DEF CON tidigare) men ej satt mig mer in i det. Är ju dessvärre utvecklare och inte säkerhetsdude.

"omvänd ingenjörskonst" känns också konstigt sätt att skriva "reverse engineering" på Är inte det en etablerad term?

Skrivet av aschan:

Jo, jag håller med. Har ändrat till reverse engineering

Har sett baklängeskonstruktion användas någon gång men håller nog med om att reverse engineering är det vedertagna begreppet.

Permalänk
Medlem

CTF är för mig endast Q2
vi hade claner /ligor...

Unreal ....pffftt

kom igen

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMB:

CTF är för mig endast Q2
vi hade claner /ligor...

Unreal ....pffftt

kom igen

*host* Quake 1 QWCTF *host* Men i övrigt håller jag med. Unreal vadförnåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMB:

CTF är för mig endast Q2
vi hade claner /ligor...

Unreal ....pffftt

kom igen

CTF Face, det var livet. Och Unreal Tournament självklart

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att jag körde nåt som hette threewave ctf till Quake.

Anyways, kul med ctf! Jag har anmält mig och kommer försöka kika!

Permalänk
Medlem

Quake Live CTF var min drog under många år

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

RSA-konferensen är större än defcon… whatever