Permalänk
Medlem

Philips oneblade

Hej!

Jag tillhör skalan som rakar huvudet helt rent, under nuvarande omständigheter pga att jag har diagnosen alopesia areata, men folk i min omgivning har sagt att jag passar bättre utan hår (har helt enkelt varit ful i 35år) skämt å sido, så jag tänker fortsätta raka det. Jag har märkt att det är väldigt lätt att skära sig i huden med rakhyvel då den är anpassad för haka och ansikte, inte för skalp.

Har därför fundering på att skaffa en Philips oneblade men det är oklart hur nära den rakar? Det får inte gärna vara längre än någon mm för då syns fläckarna mer just nu, så helst ska det vara helt cleant eller max någon mm.

Har även tittat på "speciella" hyvlar för just huvudet men inte blivit såld på någon än.

Finns här fler som rakar huvudet? Vill gärna höra era tips

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag rakar huvudet.

Men aldrig med Oneblade. Den gör inte ”rent” nog.

Använder min oneblade till att trimma skägget för det är det ända det duger till.

Nu för tiden använder jag en hårtrimmer och när jag är nere under en millimeter så använder jag antingen en rakhyvel eller rakapparat.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Närmsta oneblade tar är 1 mm, eller 0mm om man väljer det. Den är inte glad i för mycket hår dock, så för huvudet hade jag nog införskaffat en ordentlig hårtrimmer, med diverse distanskammar.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv

Bästa rakapparat jag ägt för att klippa mig är Moser Chromstyle Pro. Den tar 0.7 – 3.0.
Har haft den i många år nu och den är så jäkla bra mot tidigare versioner av Philips, Braun etc man testat.
De andra maskiner man ägt har känts som att man får skrapa fram och tillbaka för att få med hårstråna och batteritiden har varit så dålig så man fått stå med sladden i för att bli klar. Batteritiden är väldigt bra, en klippning tar inte ens en av de 4 "blippar" den har. Gedigen kvalité på hela maskinen. Kostar cirka 1800:- men om den nån gång skulle gå sönder köper jag samma igen.

https://www.moserpro.com/index.php?chromstyle-pro-1871-0071-e...

Jag har även en OneBlade men den har jag för att grovraka skägget med innan jag kör hyvel. Till det är den super men kör man den i hårbotten så skaver den om man inte är försiktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag rakar huvudet.

Men aldrig med Oneblade. Den gör inte ”rent” nog.

Använder min oneblade till att trimma skägget för det är det ända det duger till.

Nu för tiden använder jag en hårtrimmer och när jag är nere under en millimeter så använder jag antingen en rakhyvel eller rakapparat.

Tar rakapparaten så pass rent?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Bästa rakapparat jag ägt för att klippa mig är Moser Chromstyle Pro. Den tar 0.7 – 3.0.
Har haft den i många år nu och den är så jäkla bra mot tidigare versioner av Philips, Braun etc man testat.
De andra maskiner man ägt har känts som att man får skrapa fram och tillbaka för att få med hårstråna och batteritiden har varit så dålig så man fått stå med sladden i för att bli klar. Batteritiden är väldigt bra, en klippning tar inte ens en av de 4 "blippar" den har. Gedigen kvalité på hela maskinen. Kostar cirka 1800:- men om den nån gång skulle gå sönder köper jag samma igen.

https://www.moserpro.com/index.php?chromstyle-pro-1871-0071-e...

Jag har även en OneBlade men den har jag för att grovraka skägget med innan jag kör hyvel. Till det är den super men kör man den i hårbotten så skaver den om man inte är försiktig.

Är det 0,7mm eller är det knappt 1cm? 0,7mm låtr ju väldigt lockande faktiskt.

Visa signatur

Permalänk

Kör OneBlade för att trimma runt skägget som komplement till min rakkniv och vanliga rakapparat, har testat köra OneBlade på benen bara för att det är kul då jag har betydligt mycket mer hår där och nej. Jag säger som ovan, hade inte använt den till huvudet då den helt enkelt inte fixar så mycket hår.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Kör OneBlade för att trimma runt skägget som komplement till min rakkniv och vanliga rakapparat, har testat köra OneBlade på benen bara för att det är kul då jag har betydligt mycket mer hår där och nej. Jag säger som ovan, hade inte använt den till huvudet då den helt enkelt inte fixar så mycket hår.

Tack

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SellahiR:

Är det 0,7mm eller är det knappt 1cm? 0,7mm låtr ju väldigt lockande faktiskt.

Det är i mm

Permalänk
Medlem

Helt missat dessa trådar, visste inte vad jag skulle söka på riktigt. Tack!

Visa signatur