UPS är djävulens påfund - om jag bara kunde unvika dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag försöker titta på deras leverans vilkor eller annan informationstext.
Det är inte ofta (för mig) som jag beställer hos ett företag som jag inte beställt hos innan, så då kan jag ta mig den extra tiden att kolla vilket transportföretag de använder. Funkar oftast. YMMV.

Om det går så, visst kollar jag, men en del har inte webbsidor där sån efterforskning är enkel. Inte heller alltid enkelt att se varifrån varorna skickas och inte alltid lätt att förstå vägen de tar.

Off topic:
Jag beställde en gång en bok från ett förlag i USA. De accepterade glatt mina pengar och bekräftade ordern, det gick utmärkt att följa min order och jag blev mäkta förvånad över att se att min bok hade farit åt fel håll på den amerikanska kontinenten och sedan skeppats till Taiwan efter en månad. Skrev till förlaget som lite generade svarade att de sent omsider upptäckt att det var slut på boken i deras lager och att de inte kunnat hitta den hos någon annan och därför beslutat att göra en faksimilkopia från orginalet och det enda stället de kunnat hitta som kunde fixa saken snabbt (?!?) var ett företag på Taiwan. För att minimera kostnaderna hade de också beslutat att skicka underlaget med ytpost och där var det billigast per båt. Jag slutade att spåra försändelsen. Jag blev jätteförvånad när den damp ner, sex månader senare, jag hade faktiskt glömt bort den, men man kunde följa dess väg över världshaven på alla etiketter på paketet, snyggt ordnade så man kunde bläddra bland dem. Lite udda erfarenhet, minst sagt.

Permalänk
Skrivet av Dragone:

jag hade en vecka 4 paket som skulle till mig via UPS en varje dag..
måndag kommer: får ett sms om att transportören varit vid min dörr men ingen svarade. varan levererad till pick up 2 och en halv mil bort.
Tisdag kommer: får ett sms om att transportören varit vid min dörr men ingen svarade. varan levererad till pick up 2 och en halv mil bort.
Onsdag kommer: får ett sms om att transportören varit vid min dörr men ingen svarade. varan levererad till pick up 2 och en halv mil bort.

Här tröttnade jag... och ringde och skällde ut dom och frågade vad i hela friden dom håller på med.
får till svar att de pratat med föraren och ingen var hemma någon av dagarna.

Då påpekar jag att jag är pappa ledig och hemma hela dagarna.

de ber om att då återkomma..

de efter 20 min ringer någon av de högsta cheferna på UPS (Antagligen då jag skickade varje dag även ett meddelande till Amazon att de inte håller sina avtal)
Han frågar om de verkligen är så farligt att jag åker till pick up istället för att få de till dörren?
och menar att anledningen till att föraren sagt att jag inte är hemma är att han alltid valt mitt paket sist att leverera ut och då har klockan blivit så mycket, och han vill åka hem utan allt för stor övertid.
Jag ifrågasätter då varför alltid mitt paket ska levereras sist av alla, varpå jag får svaret att det är för att jag bor på landet 40 min ifrån närmsta ups terminal.

då informerar jag honom om deras avtal som de lagt upp och att de inte är ekonomisk hållbart för mig att åka varje dag till pick up till en stad jag normalt ALDRIG åker till.

Han meddelade mig om att det var som det var och att jag fick leva med det mer eller mindre då jag valt att bo där jag bor.

jag ringde då Amazon och berättade vad som sagt och vart irriterad på att de erbjuder hemleveranser som inte är hemleveranser..

Torsdag kommer: Min paket kom till mitt hus. en något irriterad chaufför meddelar mig om att han chef kommer ringa mig inom en timme och om jag vänligen kunde ta samtalet.

Chefen på UPS ringer lite småirriterad och nämner att en av deras större kunder har lämnat in en hel del klagomål och vites begäran. och så frågade han om jag kommer att beställa mycket från Amazon i framtiden.
-Ja det ska jag.
Chefen: Ja okej... (suck) jag kommer att skriva upp dig på en priolista så att du med säkerhet kan få dina paket, skulle du inte vara hemma vänligen meddela chauffören via smset ni får så att de kan lämnas på pick up.

LÅNG historia kort.

Fram tills Postnord tog över alla leveranser hit från Amazon så fick jag varenda paket jag beställde till min dörr efter detta.

ska tillägga att jag erbjöd att om de såg att jag skulle få flera paket en vecka så kunde de vänta med leveranserna tills de är samlade och köra ut dom i bulk en gång i veckan.
fick svaret att de inte gick pga avtalet som sa att de ska levereras typ asap.

detta va ett långt inlägg för dom som orkade läsa hela är mitt råd:

Stå på dig om du har rätt.

Vilken jävla lyx att ha utlämningsstället bara två och halv mil bort, själv måste man åka 35 mil om man missar en hemleverans.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Använder bara UPS på jobb och det fungerar oftast bra då jag får och skickar nästan varje dag. Största problemet jag har är att de inte hämtar upp paket när jag bokat.

Det är även extrem skillnad på vilken chaufför som är ute och kör.