Jag försöker titta på deras leverans vilkor eller annan informationstext.
Det är inte ofta (för mig) som jag beställer hos ett företag som jag inte beställt hos innan, så då kan jag ta mig den extra tiden att kolla vilket transportföretag de använder. Funkar oftast. YMMV.
Om det går så, visst kollar jag, men en del har inte webbsidor där sån efterforskning är enkel. Inte heller alltid enkelt att se varifrån varorna skickas och inte alltid lätt att förstå vägen de tar.
Off topic:
Jag beställde en gång en bok från ett förlag i USA. De accepterade glatt mina pengar och bekräftade ordern, det gick utmärkt att följa min order och jag blev mäkta förvånad över att se att min bok hade farit åt fel håll på den amerikanska kontinenten och sedan skeppats till Taiwan efter en månad. Skrev till förlaget som lite generade svarade att de sent omsider upptäckt att det var slut på boken i deras lager och att de inte kunnat hitta den hos någon annan och därför beslutat att göra en faksimilkopia från orginalet och det enda stället de kunnat hitta som kunde fixa saken snabbt (?!?) var ett företag på Taiwan. För att minimera kostnaderna hade de också beslutat att skicka underlaget med ytpost och där var det billigast per båt. Jag slutade att spåra försändelsen. Jag blev jätteförvånad när den damp ner, sex månader senare, jag hade faktiskt glömt bort den, men man kunde följa dess väg över världshaven på alla etiketter på paketet, snyggt ordnade så man kunde bläddra bland dem. Lite udda erfarenhet, minst sagt.