Permalänk
Medlem

Google Foto

Hej! Behöver lite hjälp. Mina bilder försvinner från mobilens fotoalbum efter jag synkroniserat till Google Foto och jag kan inte förstå varför. Jag har en OnePlus 9 Pro. Är det någon som vet varför och hur man fixar detta?😅

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nån form av "optimerad lagring" eller liknande? Där det som synkas till Google tas bort från telefonen för att spara utrymmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nån form av "optimerad lagring" eller liknande? Där det som synkas till Google tas bort från telefonen för att spara utrymmet

Ja precis! Något sånt är det. Vetifan hur man tar bort det?!

Permalänk
Medlem

Gå in i Google Photos inställningarna och stäng av funktionen som raderar bilderna lokalt efter att de har laddats upp till molnet.
Tror funktionen eller inställningen heter "Free up space" eller något liknande.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Deekar:

Ja precis! Något sånt är det. Vetifan hur man tar bort det?!

Nånstans i Foto-appen kan du stänga av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Gå in i Google Photos inställningarna och stäng av funktionen som raderar bilderna lokalt efter att de har laddats upp till molnet.
Tror funktionen eller inställningen heter "Free up space" eller något liknande.

Skrivet av tcntad:

Nånstans i Foto-appen kan du stänga av det.

Mjo, har letat som bare den men kan inte hitta det i Google Foto🤣

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Deekar:

Spännande, hittar den inte i min iPhone-app och inte heller på webben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deekar:

Skrivet av tcntad:

Spännande, hittar den inte i min iPhone-app och inte heller på webben.

För mig finns den inställningen i inställningarna för telefonen (inte i Google Foto appen) -> Lagring -> Lagringshanteraren och här finns det Ta bort foton och videor och då 30, 60 eller 90 dagar. Den verkställs dock bara om man får lågt lagringsutrymme

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

iPhone 8:

Starta "Google Foto" - Min google-ikon högst upp till höger brevid texten "Google Foto" - Näst längst ner "inställningar för Google Foto" - Första "Säkerhetskopiera till" - Långt ner "Kvalité på säkerhetskopior"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

För mig finns den inställningen i inställningarna för telefonen (inte i Google Foto appen) -> Lagring -> Lagringshanteraren och här finns det Ta bort foton och videor och då 30, 60 eller 90 dagar. Den verkställs dock bara om man får lågt lagringsutrymme

Låter lite konstigt ha den där men men. Jag använder iofs inte GPhoto som tur är:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Låter lite konstigt ha den där men men. Jag använder iofs inte GPhoto som tur är:)

Mja, det handlar ju om lagring, men kan tycka att den inställningen lika gärna kunde vara i Google Foto appen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig