Nu kan Android-telefoner varna för okänd Airtag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul sidoeffekt, tjuvarna får veta att det finns airtags i närheten som de nog vill bli av med

Går tyvärr åt båda hållen detta, inte helt uppenbart om det blir bra för alla scenario att notifiera

Vad jag läst så har inte AirTag varit till för att få tillbaka saker som är stulna, utan mer för om man själv slarvat bort det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vad är tanken med detta? Alltså vad ska det skydda mot?
Är det om någon lägger en bricka i ex. äns ryggsäck för att spåra än utans äns vetskap?

Finns även youtubers som får detta skickat till sig, för dom vill förmodligen få adressen vart dom bor.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Självklart ser jag problem med olovliga spårningar/förföljningar. Skärp straff för det.
Som en hantverkare ser jätte bakdel med att nu kommer alla som har mobilen att få ett meddelande om "efterföljande AirTag".

Air tag var så bra att gömma i arbetsbilen eller i lådor med el-verktygen. Så kunde man kontakta polisen om bilen/verktygen fick fötterna.
Men om tjuven får veta att det finns spårning i stöldgodset blir det svårare att sätta fast tjuven.
Då kommer dem vidta åtgärder:
1) Störa signalen, så att den inte kan skicka ut den, tills de hittar taggen och förstör den.
2) Slänga ovarsamt stöldgodset så fort dem kommer att få meddelandet.
3) Förstöra stöldgodset bränna ner/slänga i vattnet.

Signalen om spårningen måste få mobiltelefonerna som endast har en tecknat abbonemang och geopositionen, så att polisen skulle kunna få veta "vilken mobil har fått meddelandet" innan godset blivit jammad/förstört/dumpad.

Permalänk
Medlem

Är en perfekt sak att hänga i hundarnas halsband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag läst så har inte AirTag varit till för att få tillbaka saker som är stulna, utan mer för om man själv slarvat bort det

Många jag känner som satt dem på resväskor/cyklar/golfbag etc. Stulen som borttappad så vill man ju ha tillbaka sakerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Självklart ser jag problem med olovliga spårningar/förföljningar. Skärp straff för det.
Som en hantverkare ser jätte bakdel med att nu kommer alla som har mobilen att få ett meddelande om "efterföljande AirTag".

Air tag var så bra att gömma i arbetsbilen eller i lådor med el-verktygen. Så kunde man kontakta polisen om bilen/verktygen fick fötterna.
Men om tjuven får veta att det finns spårning i stöldgodset blir det svårare att sätta fast tjuven.
Då kommer dem vidta åtgärder:
1) Störa signalen, så att den inte kan skicka ut den, tills de hittar taggen och förstör den.
2) Slänga ovarsamt stöldgodset så fort dem kommer att få meddelandet.
3) Förstöra stöldgodset bränna ner/slänga i vattnet.

Signalen om spårningen måste få mobiltelefonerna som endast har en tecknat abbonemang och geopositionen, så att polisen skulle kunna få veta "vilken mobil har fått meddelandet" innan godset blivit jammad/förstört/dumpad.

Tror tyvärr detta verkar ske ’offline’ om jag förstått det rätt

Permalänk
Administrativ avgift

Skönt för alla som kör airtags osv för att inte bli av med saker såsom nycklar, elscootrar , cyklar mm. Nu är elsparken inte säker längre :/

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Många jag känner som satt dem på resväskor/cyklar/golfbag etc. Stulen som borttappad så vill man ju ha tillbaka sakerna

Ja, jag vet det. Men den har inte varit gjord för att få tillbaka stulna saker, utan till för om man själv tappat bort något. Att ha den i resväska/golfbag är väl inget problem? Du är vid den majoriteten av tiden.

Skrivet av andra94:

Skönt för alla som kör airtags osv för att inte bli av med saker såsom nycklar, elscootrar , cyklar mm. Nu är elsparken inte säker längre :/

Som sagt, den var aldrig gjord för det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, jag vet det. Men den har inte varit gjord för att få tillbaka stulna saker, utan till för om man själv tappat bort något. Att ha den i resväska/golfbag är väl inget problem? Du är vid den majoriteten av tiden.
Som sagt, den var aldrig gjord för det.

Borttappad eller stulen är väl ofta en hårfin linje

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns även youtubers som får detta skickat till sig, för dom vill förmodligen få adressen vart dom bor.

Var de bor vet de väl redan om de skickat en airtag dit.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4 | Nvidia Geforce GTX 1080 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Nja, YouTubers och streamers brukar använda PO-Box så man anger inte deras adress så att säga

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ett annat problem med airtags är att man inte kan dela dem mellan apple-konton.

så hoppas Apple löser detta.

Man kan dela AirTags från och med iOS17!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Man kan dela AirTags från och med iOS17!

Toppen! Verkligen bra. Det gör airtagsen väldigt mycket mer användbara i delade hushåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Har dock aldrig riktigt förstått varför man vill använda en Airtag för att spåra ex stulen cykel. Även om den är ljudlös så dumpar tjuven i bästa fall cykeln omedelbart i ett dike. [..]

Då är det bara att åka och hämta cykeln från diket tänker jag. Och det ger kanske en liten ledtråd om vad som hände med cykeln.

Undrar om de kommer sammarbeta om täckningen också? Och inte bara stalkerskyddet. Ska bli intressant när Google släpper sin variant, då jag inte kör Apple och tredjeparts känns rätt meningslösa när användarbasen är så låg

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Då är det bara att åka och hämta cykeln från diket tänker jag. Och det ger kanske en liten ledtråd om vad som hände med cykeln.

Undrar om de kommer sammarbeta om täckningen också? Och inte bara stalkerskyddet. Ska bli intressant när Google släpper sin variant, då jag inte kör Apple och tredjeparts känns rätt meningslösa när användarbasen är så låg

Som sagt, i bästa fall. En erfaren tjuv har nog inga som helst problem med att göra sig av med en Airtag. Inte som så att det är jättesvårt att leta igenom en cykel. Hur många ställen finns det att gömma den på? Blir ganska enkelt även om den är integrerad i en ringklocka eller reflex. Ju fler som gör så, ännu enklare och mer känt blir det för tjuvarna.

Ja, man kan ju hoppas att de kommer överens på ett eller annat sätt. Borde vara en win win för bägge på sikt kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Som tidigare nämnt så använder dom flesta post-box. Just för undvika vissa otrevligheter/"hyss".

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte alla som säger "nu är Airtag värdelös för stöldgods" - så har det ju varit sedan dessa anti-stalker funktioner implementerades för snart 1 och ett halvt år sedan. Enda skillnaden nu från då är att det också fungerar på Android mobiler. Tror ni att kriminella endast har Android lurar eller? 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror tyvärr detta verkar ske ’offline’ om jag förstått det rätt

Rätta mig om jag förstår det fel.

AirTag kommunicerar med mobilenheter som har Bluetooth (på) och via dem skickar sin position. Alternativt skickar meddelande till mobilenheten som varit i situationen med misstänkt "olaglig förföljning".