Permalänk
Medlem

TV med minimal reflektion

Hej,
Idag har jag en LG oled TV men vardagsrummet är utformad så att det finns ett fönster direkt bakom soffan och ett bredvid TV'n på dagen speglar sig precis allt i TV'n så att det blir irriterande därför ska den flyttas till sovrummet. Jag behöver tips på TV som inte speglar precis allt. Jag gillar inte Samsung pga deras ui men kan tänka mig en sån i absolut värsta fall.

Jag har tittat på LG eller TCL, TCL 635 för att dom är så ljusstarka och LG för jag är van med WebOS och gillar det.

Bildkvalitén är inte superviktigt bara det går att kolla i ljusstark rum, budget upp till 12k för 65 tum har ni tips på ljusstark tv, kanske med matt skärm? eller nått som inte speglar för mycket.

Permalänk
Medlem

Jag är helt säker på att det finns en artikel på Sweclockers av Laxpudding med bilder som illustrerar olika typer av reflexfilter, men jag hittar den inte. Här är i alla fall en delartikel om TV i ljusa rum.

OLED är så vitt jag vet alltid spegelblanka, vilket jag hatar. LCD i toppklassen är mattare, men har i gengäld regnbågseffekter om ljuset kommer från sidan. Jag tvivlar på att något filter kan eliminera starkt ljus rakt in i TV:n när den visar en mörk scen. Ljusstyrka på TV:n kan nog kompensera en del i ljusa scener.

Högre pris på TV:n brukar innebära ljusstarkare, bättre bildkvalitet och bättre filter, så maximalt bra filter på billig eller halvbillig TV är nog en omöjlighet.

Laxpudding dyker antagligen upp när som helst med ett expertråd.

Mitt tips: Titta på LCD i toppklassen i Sweclockers/Laxpuddings artiklar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kacper:

Hej,
Idag har jag en LG oled TV men vardagsrummet är utformad så att det finns ett fönster direkt bakom soffan och ett bredvid TV'n på dagen speglar sig precis allt i TV'n så att det blir irriterande därför ska den flyttas till sovrummet. Jag behöver tips på TV som inte speglar precis allt. Jag gillar inte Samsung pga deras ui men kan tänka mig en sån i absolut värsta fall.

Jag har tittat på LG eller TCL, TCL 635 för att dom är så ljusstarka och LG för jag är van med WebOS och gillar det.

Bildkvalitén är inte superviktigt bara det går att kolla i ljusstark rum, budget upp till 12k för 65 tum har ni tips på ljusstark tv, kanske med matt skärm? eller nått som inte speglar för mycket.

Du har redan en TV som hör till det allra bästa på att ta bort den typen av reflexer. Som skrivet ovan kan du finna en TV, likt Samsung QN95-modeller som är lite bättre på att dämpa, men då riskerar reflexen dras ut som en regnbåge över bilden. Situationen blir inte alltid bättre, bara annorlunda. Problemet är kvar men det kanske ändå passar en del eftersom de kanske stör sig mer eller mindre på något av resultaten.

Du ser skillnaden överst här, från: https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d...

Enklare filter kanske inte ger den spegelblanka effekten men kommer istället dämpa mycket sämre överlag. Matta filter likt på Samsungs modernare The Frame-modeller kommer istället bli grå eller brungrå över hela bilden. Istället för en reflex blir det en hinna över bilden. Plus att den TV-modellen är rätt mycket sämre när du väl har ett mörkt rum jämfört med den OLED du har.

Grundproblemet är att du placerat TV:n på sådant sätt där den får sämsta tänkbara förutsättningar. Man kan bara anpassa sig efter situationen. Har du dagsljus in som landar på TV:n är den allra bästa lösningen att ta bort det dagsljuset med en gardin. Eller flytta om positionen så att TV:n inte utsätts för starka reflexer. Eller sluta titta på dagen för den delen. Man du kan inte ta striden mot solen och räkna med att vinna kampen. Särskilt som du redan har ett av de starkaste svärden som finns.

TCL C635 är inte ljusstarkare än din OLED. Den lär också ha ett reflexfilter som ser ut som ett mellanting mellan andra och tredje raden. Högre ljusstyrka likt hos QN95-modellerna tar inte bort själva reflexen, men kan underlätta genom att lysa förbi en del av styrkan hos reflexen.