SweClockers klassiska musmattor återvänder!
Permalänk

4080 eller 4090

Tja tänkte höra med er här.

Som titeln, har ett 4080 hemma, kfa2 som jag köpte, gav 15k. Men frågan är om man ska ta klivet upp till ett 4090, eller om det bara är pengar i sjön. Spelar 1440p och kommer paras med en 7800x3d.

Somsagt, 4080 finns hemma men kan returneras om det nu skulle vara så. 4090 finns ju och hämta hem för ca 20k.

Sitter lite kluven här hemma

Allt gott

Permalänk
Medlem

Vad är det du känner att ett 4090 gör som inte 4080 klarar av?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Vad är det du känner att ett 4090 gör som inte 4080 klarar av?

Den gör ju allt som 4080 gör, fast lite bättre 😁
Samt 24gb vram, men ingen vet om det ens kommer behövas användas nångång framöver.
Lite mer prestanda i framtida titlar är ju också trevligt

Permalänk
Medlem

4090 använder mer ström blir varmare mer risk att det brinner kanske kortare hållbarhet på 4090 med ökad värme, kanske 4090 låter mer då fläktarna används mer?

Ta med detta i din bedömning innan du bestämmer dig men jag tror att eftersom du ställer frågan kommer du ångra dig om du inte tar uppgraderingen nu, dock svårt att veta för andra så vi kan bara spekulera.

Permalänk
Medlem

För 1440p så är det kanske lite pengar i sjön.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

har ett 4080 och spelar i 1440p.
finns inget 4090 gör bättre i spel.
4080 är väl strömsnålt med

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver 5k någon annanstans så kör på.
(Jag tycker lite att om man betalat 15k för ett grafikkort kan man lika gärna betala 20k också, man är så långt över gränsen vad ett grafikkort borde kosta ändå så varför inte, trist att ha betalat så mkt o inte ha det bästa)

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vickevire88:

Högre fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av zulbat:

4090 använder mer ström blir varmare mer risk att det brinner kanske kortare hållbarhet på 4090 med ökad värme, kanske 4090 låter mer då fläktarna används mer?

Ta med detta i din bedömning innan du bestämmer dig men jag tror att eftersom du ställer frågan kommer du ångra dig om du inte tar uppgraderingen nu, dock svårt att veta för andra så vi kan bara spekulera.

Är ju bara att dra ner effekten isf.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av zulbat:

Det där var en massa halvgissningar och mumbo jumbo. Kortare livslängd? Ett av vår tids energieffektivaste kort och du börjar prata om att det kanske håller kortare tid? Har du någon data?

4080 är ett enastående kort! Har du möjlighet att skicka tillbaka det och hänger lite på tradera så kan du plocka upp ett oanvänt kort där för under 17’. Men det är om du är beredd att ta en liten risk.

Har du inte Coilwhine så tänk på att risken ökar för det när du går till 4090 enligt min uppfattning.

Jag har gått från 4080 till 4090 enkom pga prylnörden i mig. Är du densamma?

Dra ner PL och kanske undervolta lite och piska 4080 är ett bra alternativ enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickevire88:

4080 är väl strömsnålt med

Ursäkta?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Det där var en massa halvgissningar och mumbo jumbo. Kortare livslängd? Ett av vår tids energieffektivaste kort och du börjar prata om att det kanske håller kortare tid? Har du någon data?

4080 är ett enastående kort! Har du möjlighet att skicka tillbaka det och hänger lite på tradera så kan du plocka upp ett oanvänt kort där för under 17’. Men det är om du är beredd att ta en liten risk.

Har du inte Coilwhine så tänk på att risken ökar för det när du går till 4090 enligt min uppfattning.

Jag har gått från 4080 till 4090 enkom pga prylnörden i mig. Är du densamma?

Dra ner PL och kanske undervolta lite och piska 4080 är ett bra alternativ enligt mig.

Kortet ligger i kartong, endast öppnat och kollat på det i princip beställt på Amazon och de är snälla med returer så ska inte vara några problem. Resten av datorn håller på att byggas ihop av inet kommer snart den också.

Personligen vill jag inte köpa ifrån Tradera för att spara 3000, köper hellre nytt isåfall

Kikat lite på det här kortet annars https://www.komplett.se/product/1218883/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av benjazvard:

Kortet ligger i kartong, endast öppnat och kollat på det i princip beställt på Amazon och de är snälla med returer så ska inte vara några problem. Resten av datorn håller på att byggas ihop av inet kommer snart den också.

Personligen vill jag inte köpa ifrån Tradera för att spara 3000, köper hellre nytt isåfall

Kikat lite på det här kortet annars https://www.komplett.se/product/1218883/datorutrustning/dator...

Kika på den här vetja https://www.youtube.com/watch?v=Qa4A12gQTHw

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Finns kfa2 4090 för ca 21 500, frågan är om man skulle klocka hem ett sånt, dock känns det lite dyrt kanske tillochmed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag gissade att 4080 med ofta samma kylare som 4090 och en pl på 350w håller längre än samma kylare och en pl på 450w

Mitt 4080 kan bli c.a. 80 grader ibland (enligt interna sensorn) men chassiet jag har kanske inte är det bästa men undrar om 100w extra hade höjt temperaturen sänkt livslängden eller hettat upp chassiet och processorn nätagregatet mer.

Inget annat än egna gissningar på detta bra att du frågade tack.

Permalänk
Medlem

4090

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Har du redan köpt 4080 så har du väl valt det av en anledning. Känns dumt att hålla på att byta.

4090 är ca 16% bättre i 1440p enligt Sweclockers index. Har 50% mer VRAM men 16GB lär räcka länge för spel. Kostar ca 30% mer.

Men vill man ha det bästa så är 4090 det bästa.

Om 5000kr mer inte spelar så stor roll för dig så varför inte. Men då borde du valt 4090 från början kan man tycka.

Upp till dig i slutändan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zulbat:

Jag gissade att 4080 med ofta samma kylare som 4090 och en pl på 350w håller längre än samma kylare och en pl på 450w

Mitt 4080 kan bli c.a. 80 grader ibland (enligt interna sensorn) men chassiet jag har kanske inte är det bästa men undrar om 100w extra hade höjt temperaturen sänkt livslängden eller hettat upp chassiet och processorn nätagregatet mer.

Inget annat än egna gissningar på detta bra att du frågade tack.

Sätt PL - Du kan få ett 4090 att dra som ett 4080 men prestera bättre är min gissning utan att ha grottat i att sätta PL till 50%.

Permalänk
Medlem

Om inte pengarna besvärar dig så kör på, jag hade inte tvekat en sekund.

Man har roligare med supergrejor och man lever bara en gång.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av benjazvard:

Den gör ju allt som 4080 gör, fast lite bättre 😁
Samt 24gb vram, men ingen vet om det ens kommer behövas användas nångång framöver.
Lite mer prestanda i framtida titlar är ju också trevligt

Fruktansvärt bortkastade pengar. Hoppas du inser att nästa generations mellanklass kommer att vara lika snabba (eller snabbare), och att den mängden VRAM sannolikt inte kommer användas för spel innan GPUn är för gammal för att spela med, precis som med alla tidigare grafikkort med otidsenliga mängder minne.

Om något så kan du skicka tillbaka det kortet och köpa ett 4070 [från någon vettig tillverkare] istället, för det lilla prestandaövertag ett 4080 erbjuder är knappast värt nästan dubbla priset.

Edit: Läser precis inlägget #20130537 där du berättar att du kört på ett 980 Ti hittills, tänker spela i 1440p framöver samt skriver att "24gb vram på 7900xtx är ju stor fördel". Detta låter som ett fall av "det är häftigt att köpa den högsta siffran". Töm du ditt konto på ett 4090, 24 GB VRAM är ju en stor fördel.

Permalänk
Medlem

4090 är 20-30% dyrare men presterar 20-30% bättre i 4K.
I 1440p är prestandan ca 10-15% bättre. 1080p 5-6% men vem bryr sig om det.
(https://techguided.com/rtx-4080-vs-4090/)

Så det är ju inte *bara* "ett 4K kort". Det är bättre på alla sätt och vis, och skillnaden kan ju öka även på lägre upplösningar i takt med att spel kräver mer.

Svårt att säga hur värt det är för dig att uppgradera utan att veta något om din ekonomi, hur mycket tid du spenderar framför datorn, vad mer exakt du använder den till, hur starkt ditt vill-ha behov är, etc etc.

Permalänk
Medlem

Kan bara tala utifrån egen erfarenhet med min 4090 som jag parat med en 4K skärm. Följande svar kan mycket möjligt också vara ett dubbelsidigt svärd och gör inte valet lättare, men vi får se...

Jag har mestadels uppgraderat mig varje generation med flaggskepp grafikkort sedan GTX 680 tiden. Och med varje flaggskepp har jag oftast upplevt hade någon quirk som hindrade dem från att vara helt bekymmerfria, i min värld iaf.

680 hade gränsfall tillräcklig VRAM inför kommande generationsskifte i spel, R9 290x blev otroligt varm och lät som en jetmotor. 1080ti var fantastisk på alla sätt, men kämpade med 4K som var mer ovanligt på den tiden. 2080ti var extremt dyr utan större prestandaökning. 3090 var en beast men extremt dyr jämfört med 3080 och i mitt fall väldigt varm.

4090, förvisso också svindyr men iom du överväger uppgraderingen så verkar det inte vara ett bekymmer och har för en gång skull en prestandaökning motsvarande till priset. Detta är första grafikkortet under mina 11 år som jag upplever är HELT perfekt. Kraftig prestandaökning jämfört med föregående generation, klarar ALLT jag slänger på kortet med maxad grafik och generellt över 120+fps, tystlåten, går ej över 75 grader i max load.

4090 har betydligt mer att ge, även för 4K. Och är kortet sällan maxat i 4K så kommer den näst intill aldrig kämpa i 1440p. Förutsatt att du håller dig 1440p framöver kan det vara en fördel att kortet alltid blir knäpptyst och aldrig varm om den aldrig maxar. Samt att den kommer ge dig topp prestanda att bra tag framöver, det man kan kalla "framtidssäkert".

Jag har noterat i Diablo 4 och Star Wars: Jedi Fallen Order är VRAM i 4K kan sträcka sig upp mot 23gb vilket var förvånande. Men igen är intervallet för 1440p & 16gb i VRAM förbrukning motsvarande till 24gb i 4K.

sammanfattningvis: Fantastiskt kort på alla sätt och vis. Prestandamässigt i 1440p misstänker jag du ej märker någon skillnad. Men ljud och temperatur sänks om du ej maxar kortet, förutsatt du kör med FPS cap som matchar din bildskärms hastighet. Kan vara ett plus. Du kan sitta säkert med vetskapen du kommer kunna köra näst intill allt på max grafik med matchande fps & hz ett bra tag framöver.

Kan du sälja kortet när nästa generation kommer och sedan köpa nya toppkort för mellanskillnaden, plus i ditt fall det du sparar genom inte uppgradera från 4080 till 4090 så får du topp prestanda för nästa generation också.

Men det viktigaste är egenltigen, vad säger magkänslan. Funderar man på ett annat kort än den man har i burken så är man inte riktigt nöjd. Talar från egen erfarenhet då.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: G915 X LIGHTSPEED Tactile | Mus: Logitech G Pro X Superlight 2