Att välja ett bra micro SD-kort för mobiltelefonen
Jag fick ett meddelande i min telefon att jag hade någon vajsing med mitt SD-kort och uppmanades att skaffa ett nytt. Jag har efter uppmaning från AI-chat nu börjat kolla efter ett som håller måttet vad det gäller kvalité och inte bara stirra mig blind på pris och lagringskapacitet. Jag började checka en diger lista från prisjakt.nu och fick till min stora häpnad syn på något mycket extremt i jämförelse med alla andra kort. Ett SD-kort som kostar 48 652 kr. Jag tänkte först att oj vilket stort ett, men det är enbart på 128 GB vilket ju är en rätt så moderat storlek. Vad är så speciellt med detta kort så att det skall vara värt denna hiskeliga summa? Vad går vi med vanliga SD-kort i våra mobiltelefoner egentligen miste om, ja om något? Kortet heter Lexar Premium - flash-minneskort - 128 GB - SD svindyrt micro SD-kort
Nåja, detta svindyra kommer då jag inte att köpa utan har tänkt köpa ett på 512 GB till min Samsung Galaxy A23 5G 128GB 4GB. Tyvärr köpte jag nyss telefon med bara 4 GB RAM som jag nu ångrar djupt att jag inte fattade att jag skulle ha lagt på en tusing å fått 8 GB. Fast det ska väl inte på något sätt göra det besvärligt för mig att ha ett 512GB-kort då jag såg på Samsung.se att jag t.o.m. ska kunna ha ett på 1 TB? Förresten hur hållbara är dagens SD-kort? Mitt nuvarande som tydligen gjort sitt på 32GB är ändå ca 5 år gammalt så nya kanske är mer hållbara så man inte behöver tänka på att begränsa sig för att risken finns att de kan gå sönder för fort i betraktan till pengarna man lagt ut?
Jag har tänkt att det kanske är bäst att hålla sig till Samsung även när det gäller SD-kortet och jag har två kandidater nämligen:
1. Samsung PRO Plus MB-MD512KA - Flash-minneskort (microSDXC till SD-adapter inkluderad) - 512 GB - A2 / Video Class V30 / UHS-I U3 / Class10 - mikroSDXC UHS-I - blå för 606kr inkl. frakt.
....och/eller 2. Samsung EVO Plus MB-MC512KA - Flash-minneskort, 512 GB - A2 / Video Class V30 / UHS-I U3 / Class10 för 372kr inklusive frakt.
Varför skall jag betala 234kr mer för alternativ nr 1 - finns det skäl för det? Om så, vilka?
Förresten, är dessa kort verkligen helt säkert kompatibla med min telefon?