Att välja ett bra micro SD-kort för mobiltelefonen

Permalänk
Medlem

Att välja ett bra micro SD-kort för mobiltelefonen

Jag fick ett meddelande i min telefon att jag hade någon vajsing med mitt SD-kort och uppmanades att skaffa ett nytt. Jag har efter uppmaning från AI-chat nu börjat kolla efter ett som håller måttet vad det gäller kvalité och inte bara stirra mig blind på pris och lagringskapacitet. Jag började checka en diger lista från prisjakt.nu och fick till min stora häpnad syn på något mycket extremt i jämförelse med alla andra kort. Ett SD-kort som kostar 48 652 kr. Jag tänkte först att oj vilket stort ett, men det är enbart på 128 GB vilket ju är en rätt så moderat storlek. Vad är så speciellt med detta kort så att det skall vara värt denna hiskeliga summa? Vad går vi med vanliga SD-kort i våra mobiltelefoner egentligen miste om, ja om något? Kortet heter Lexar Premium - flash-minneskort - 128 GB - SD svindyrt micro SD-kort

Nåja, detta svindyra kommer då jag inte att köpa utan har tänkt köpa ett på 512 GB till min Samsung Galaxy A23 5G 128GB 4GB. Tyvärr köpte jag nyss telefon med bara 4 GB RAM som jag nu ångrar djupt att jag inte fattade att jag skulle ha lagt på en tusing å fått 8 GB. Fast det ska väl inte på något sätt göra det besvärligt för mig att ha ett 512GB-kort då jag såg på Samsung.se att jag t.o.m. ska kunna ha ett på 1 TB? Förresten hur hållbara är dagens SD-kort? Mitt nuvarande som tydligen gjort sitt på 32GB är ändå ca 5 år gammalt så nya kanske är mer hållbara så man inte behöver tänka på att begränsa sig för att risken finns att de kan gå sönder för fort i betraktan till pengarna man lagt ut?

Jag har tänkt att det kanske är bäst att hålla sig till Samsung även när det gäller SD-kortet och jag har två kandidater nämligen:
1. Samsung PRO Plus MB-MD512KA - Flash-minneskort (microSDXC till SD-adapter inkluderad) - 512 GB - A2 / Video Class V30 / UHS-I U3 / Class10 - mikroSDXC UHS-I - blå för 606kr inkl. frakt.
....och/eller 2. Samsung EVO Plus MB-MC512KA - Flash-minneskort, 512 GB - A2 / Video Class V30 / UHS-I U3 / Class10 för 372kr inklusive frakt.

Varför skall jag betala 234kr mer för alternativ nr 1 - finns det skäl för det? Om så, vilka?

Förresten, är dessa kort verkligen helt säkert kompatibla med min telefon?

Permalänk
Medlem

Svar som AI-chat gav

Okey, eftersom ingen tycks ha någon säker åsikt eller ids sätta den på pränt i detta fall så delger jag vad AI gav mig för svar så det iaf blev någon mening för någon eventuell läsare av trådstarten och som blev lika undrande som jag när det gäller val av SD-kort.

Så här följer min chatt:
User
Jag har tänkt att det kanske är bäst att hålla sig till Samsung även när det gäller SD-kortet och jag har två kandidater nämligen:
1. Samsung PRO Plus MB-MD512KA - Flash-minneskort (microSDXC till SD-adapter inkluderad) - 512 GB - A2 / Video Class V30 / UHS-I U3 / Class10 - mikroSDXC UHS-I - blå för 606kr inkl. frakt.
....och/eller 2. Samsung EVO Plus MB-MC512KA - Flash-minneskort, 512 GB - A2 / Video Class V30 / UHS-I U3 / Class10 för 372kr inklusive frakt.

Varför skall jag betala 234kr mer för alternativ nr 1 - finns det skäl för det? Om så, vilka?

ChatGPT
Båda de val du överväger, Samsung PRO Plus MB-MD512KA och Samsung EVO Plus MB-MC512KA, är högkvalitativa minneskort från Samsung och har liknande specifikationer. Det finns dock några faktorer att beakta när du överväger att välja mellan dem:

Prestanda: Samsung PRO Plus-serien brukar ha något bättre prestanda jämfört med EVO Plus-serien. Om du använder din enhet för krävande uppgifter som fotografering i råformat eller 4K-videoinspelning, kan PRO Plus erbjuda lite snabbare överföringshastigheter och bättre prestanda. Om du däremot använder kortet för vanliga filer och appar kan skillnaderna vara mindre märkbara.

Hållbarhet: PRO Plus-serien brukar vara utformad för att vara extra hållbar och tåla tuffare förhållanden. Om du är i en miljö där kortet kan utsättas för extrema temperaturer eller fuktighet, eller om du behöver extra tålighet, kan PRO Plus vara ett bättre alternativ.

Garanti: PRO Plus-serien kan ibland komma med en längre garanti än EVO Plus-serien, vilket kan vara en viktig faktor om du vill ha extra försäkring för din investering.

Det är viktigt att bedöma dina specifika behov och användningsområden för att bestämma om de extra funktionerna och prestandan i PRO Plus är värda den högre kostnaden. Om du främst använder kortet för allmän lagring och vardagliga appar, kanske EVO Plus räcker gott och väl. Om du kräver snabbare prestanda och extra tålighet, kan det vara värt att investera i PRO Plus.

Min konklusion:

Det ser alltså ut som att det är det billigare alternativet som blir mitt val eftersom jag inte är någon fotoentusiast av större kaliber eller....?

Permalänk
Medlem

SD-kortet du hittade började tillverkas 2014 till ett pris på 800kr enligt prisjakt. Priset du hittar idag kan bero på lite olika saker som fel prissättning från proshop, att används i extremt nischade system där inget annat lagringsmedia fungerar. eftersom det med största sannolikhet inte tillverkas längre så kan dom ta ett rejält överpris.

när det gäller microSD så är min åsikt att så länge du köper någon av dom kända märkena som Samsung, Lexar, SanDisk etc och köper från seriösa återförsäljare så kommer du få ungefär likvärdig prestanda och livstid, men det skadar såklart inte att kolla efter TBW innan man slår till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

SD-kortet du hittade började tillverkas 2014 till ett pris på 800kr enligt prisjakt. Priset du hittar idag kan bero på lite olika saker som fel prissättning från proshop, att används i extremt nischade system där inget annat lagringsmedia fungerar. eftersom det med största sannolikhet inte tillverkas längre så kan dom ta ett rejält överpris.

när det gäller microSD så är min åsikt att så länge du köper någon av dom kända märkena som Samsung, Lexar, SanDisk etc och köper från seriösa återförsäljare så kommer du få ungefär likvärdig prestanda och livstid, men det skadar såklart inte att kolla efter TBW innan man slår till.

Vad är TBW för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Vad är TBW för något?

Terrabytes Written, ett mått på hur mycket data som kan skrivas till en nand-flash lagring innan cellerna ger upp och dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Terrabytes Written, ett mått på hur mycket data som kan skrivas till en nand-flash lagring innan cellerna ger upp och dör.

Tack, dock hittade jag aldrig några uppgifter om TBW någonstans i beskrivningar av SD-kort hos försäljarna. Jag gjorde iaf slag i saken och köpte detta: Samsung EVO Plus MB-MC512KA - Flash-minneskort, 512 GB - A2 / Video Class V30 / UHS-I U3 / Class10 vilket verkar vara ett mycket tåligt kort för yttre påverkan och snabbt med hela 10 års garanti.