Felsökning, Dålig prestanda men inga processer som tar resurser.

Permalänk
Medlem

Felsökning, Dålig prestanda men inga processer som tar resurser.

Polaren har haft problem med sin dator. Vissa dagar fungerar den felfritt och andra dagar så får han 5-10fps i alla spel.
Jag ska åka dit idag och se om jag kan få ordning på den så tips på vad jag ska kolla mottages tacksamt.

Information jag fått:

  • Inga processer tar upp resurser.

  • Den verkar inte gå varm.

  • Test av minnen gav inget resultat.

Min misstanke är att den throttlar pga värme men att han missat det. Min andra idé är att han klickat på något olämpligt (Säkert på feetfinder ) så då är min fråga. Vad är bästa gratisprogrammet för att hitta malware nuförtiden?
Andra tips på vad jag ska kontrollera när jag åker dit?

Visa signatur

cpu: Intel Pentium 4 CPU 3.20GHz ::Intel rock lake 865PERL ::mem: 767MB :: gfx: NVIDIA GeForce FX 5900

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lista specifikationer och temps huvudsakligen vilotemps när du kan. Se över luftflöde (städa ur den) uppdatera windows/drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Om det går långsamt och det inte tar resurser på grafik eller CPU är ofta att det väntar på något - något över IO, över Ethernet, från lagring etc. så det är nog där att börja kolla på dom delarna. - andra delar är tex. kolla att det inte går nedklockat för att systemet bestämt sig att gå i någon ekonomi/energisparläge och det kanske är i BIOS man kanske måste rota för att komma bort från det.

den delen har jag råkat på och det var långsökt att hitta och åtgärda.

Permalänk
Medlem

Blev några timmars felsökning. bytte till slut PCIe plats på kortet och då fungerade allt (än så länge).

Var och varannan uppstart var det precis som att drivrutinerna för grafikkortet inte lästes in. Man får bild och allt ser normalt ut när Windows startar men mjukvaran får inte data från fläktarna t.ex. När detta inträffar så blir det 5-10fps i alla spel utan att temperaturerna drar iväg.
Uppdatering av chipset, grafikkortsdrivare etc gjorde ingen skillnad. Flyttade grafikkortet till andra PCIe porten och då försvann symptomen. Trasig PCIe port eller kan m2 disken påverka så mycket?

Visa signatur

cpu: Intel Pentium 4 CPU 3.20GHz ::Intel rock lake 865PERL ::mem: 767MB :: gfx: NVIDIA GeForce FX 5900