Snabbtest: Thermalright BCF förhindrar böjda processorer

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Thermalright BCF förhindrar böjda processorer

För att stävja böjda Intel-processorer saluför flertalet tillverkare ramar som monteras runt sockeln, Calle tar sig en titt på en av marknadens billigaste varianter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant test!

Jag hade ingen aning om problemen eller produkten här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag personligen fick 6 graders skillnad efter att jag monterade ramen efter ~ 7 månaders användning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ett tips är att lägga CPUn i sockeln innan man skruvar bort skruvarna, för att minska risken att tappa en skruv på stiften.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Ett tips är att lägga CPUn i sockeln innan man skruvar bort skruvarna, för att minska risken att tappa en skruv på stiften.

Tänkte säga precis samma sak!

Att en av skruvarna far in där är något som ger mig ont i magen

Permalänk
Medlem

En till flagga är att moderkortstillverkaren alldeles säkert kommer krångla vid eventuella garantiärenden om de kommer på att man haft en såndäringa pryttel installerad.

Kikat på att skaffa en på vinst eller förlust trots att jag har bra tempar på nybygget, 150:- är som sagt inte mycket att bråka om

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hej, anges ett vridmoment som man bör sikta på?
Jag tänker mig att jämnt dragna skruvar och riktigt plana interna ytor på produkten är det viktigaste i denna applikationen.

Visa signatur

TECH. NO LOGIC.

Permalänk
Administrativ avgift

Tagit lång tid för er o testa detta när alla andra recensenter världen över gjorde detta för flera månader sen :/

Nästa för Calle, delida en 7XXX med tandtråd och strykjärn?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av andra94:

Tagit lång tid för er o testa detta när alla andra recensenter världen över gjorde detta för flera månader sen :/

Nästa för Calle, delida en 7XXX med tandtråd och strykjärn?

Bättre sent än aldrig, och speciellt sett till att LGA 1700 lever vidare en generation till. Och sen är det väl aldrig fel med ytterligare ett mätvärde, sett till hur varierande vinsterna verkar vara med de här monteringsramarna?

Permalänk
Medlem

Ett absolut intressant test men saknar en jämförelse mellan olika kylare då detta test ligger inom ramen för felmarginal.
Hade testet inkluderat flera kylare så hade det också visat om trenden höll i sig eller om det bara är självaste kylaren som har nått sin maximala kylförmåga..

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av JonasT:

Bättre sent än aldrig, och speciellt sett till att LGA 1700 lever vidare en generation till. Och sen är det väl aldrig fel med ytterligare ett mätvärde, sett till hur varierande vinsterna verkar vara med de här monteringsramarna?

Klagar inte på att ni testar, undrar bara varför det tog sån tid (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

så... All r&d gjordes av thermal grizzly och sen 3d scannades den och gjordes till thermalright? Är inte detta en ren ripoff av der8auers variant? Kostar avsevärt mindre..

Edit: formen var lite olika till det yttre, men ändå

Permalänk
Medlem

Vilken variant testades först: med eller utan BCF?
Jag tänker att om man kör en normal montering först så kan ju cpu vars lite böjd redan och det kanske inte återställs helt när man kör med BCF…
så det hade varit bra med ett test med BCF först.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vilken variant testades först: med eller utan BCF?
Jag tänker att om man kör en normal montering först så kan ju cpu vars lite böjd redan och det kanske inte återställs helt när man kör med BCF…
så det hade varit bra med ett test med BCF först.

Min böjda cpu blev rak efter jag hade monterst sån (thermalgrizzly) ram..

Permalänk
Avstängd

Hur stort är det statistiska underlaget? Hur många monteringar av ram+kylpasta+kylare gjorde ni?
Monterades originalkonstruktionen efter testet och mättes igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Min böjda cpu blev rak efter jag hade monterst sån (thermalgrizzly) ram..

Bra att veta!
(Kan ju blivit kvar lite böjning som inte syns så lätt dock)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur testet gjordes?

För man måste ha en ny cpu som aldrig varit monterad med original bygeln om man ska få ett bättre resultat med denna ram.

Jag har noterat att lga1700 cpuer som varit monterad en gång med original bygeln stannar lite böjda och inte flexar tillbaka till sitt raka läge.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag använder själv Thermal Grizzlys contact frame till min 12900kf på mitt z790, jag köpte en WERA moment nyckel ifrån amazon, smacka på den, retunerade verktyget, smitidigt som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Får man fråga hur testet gjordes?

För man måste ha en ny cpu som aldrig varit monterad med original bygeln om man ska få ett bättre resultat med denna ram.

Jag har noterat att lga1700 cpuer som varit monterad en gång med original bygeln stannar lite böjda och inte flexar tillbaka till sitt raka läge.

Det gjorde då min. Lade en stålskala ovanpå och lös med stark lampa bakom, på flera ställen och olika riktningar. Ingen tillstymmelse till glipa i någon riktning. Med originalbygeln var den uppenbart skev.
Men jag kanske hade tur.

Permalänk
Medlem

Böjda CPU'er!? Detta var något helt nytt för mig iallafall. Att andra komponenter, främst grafikkort och moderkort, kan böjas är för mig mer bekant.

Ojämn IHS minns jag från tidigare Intel-system. Lappat en i7 920. En gång räcker för mig men resultaten var fina iallafall.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt Har haft denna Contact frame i snart ett halvår och den fanns nog ett halvår innan dess Men bra test iaf!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Får man fråga hur testet gjordes?

För man måste ha en ny cpu som aldrig varit monterad med original bygeln om man ska få ett bättre resultat med denna ram.

Jag har noterat att lga1700 cpuer som varit monterad en gång med original bygeln stannar lite böjda och inte flexar tillbaka till sitt raka läge.

Om jag inte vore så rädd för att böja min hade jag kunnat tänka mig vara testkanin då min aldrig använts med original, men lite halvskraj för vad som kan hända.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Varför skickar inte moderkortstillverkaren med en sådan vid köp? Helst monterad i fabrik.
Det ska väl fan inte vara konsumentens ansvar och pengar att fixa ett uppenbart designproblem.

🙄

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Uppmärksammade ni någon skillnad i frekvens och/eller eventuell prestandaskillnad?
Läste att ni ställde in max tdp, men inte att ni använde er utav en fast frekvens för testerna.

Permalänk
Medlem

"Resultaten vi uppnår är ändå inom ramen för det vi skulle kalla bra."

Haha, Calle...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Får man fråga hur testet gjordes?

För man måste ha en ny cpu som aldrig varit monterad med original bygeln om man ska få ett bättre resultat med denna ram.

Jag har noterat att lga1700 cpuer som varit monterad en gång med original bygeln stannar lite böjda och inte flexar tillbaka till sitt raka läge.

Bara för att den böjs med originalbygeln betyder det inte att den inte kan flexa tillbaka när man lättar på den

Skillnad på plastiskt och elastisk deformation, och i det här fallet tror jag verkligen inte processors skadas permanent av att monteras, den går tillbaka (åtminstone nära nog) av att man lossar bygeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara för att den böjs med originalbygeln betyder det inte att den inte kan flexa tillbaka när man lättar på den

Skillnad på plastiskt och elastisk deformation, och i det här fallet tror jag verkligen inte processors skadas permanent av att monteras, den går tillbaka (åtminstone nära nog) av att man lossar bygeln

@medbor

Jag har kollat detta på ca 10 talet cpuer så är inte så många men de har varit lite böjda efter man tagit ur de efter man haft de spända med original bygeln.

Böjd är väl inte rätta ordet.
Lite insjunken på varje sida om byglarna, där man ser det är extra mycket kylpasta när man tagit bort kylaren "på varje sida om kislet så att säga"

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk

Great måste fixa mitt med, köpte allt sen några månader kom den ut för cpun

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av VHggstRm:

Hej, anges ett vridmoment som man bör sikta på?
Jag tänker mig att jämnt dragna skruvar och riktigt plana interna ytor på produkten är det viktigaste i denna applikationen.

Vad jag såg fanns inget vridmoment angivet alls i manualen, enbart en instruktion att skruva i skruvarna. Därav anledningen att jag försökte dra alla fyra exakt likadant med hjälp av en tusch-markering. Har den metoden utrymme för fel? absolut, det är inte perfekt alls men det var typ den metoden som jag misstänker att folk hemma kan tänkas använda.

Skrivet av andra94:

Tagit lång tid för er o testa detta när alla andra recensenter världen över gjorde detta för flera månader sen :/

Nästa för Calle, delida en 7XXX med tandtråd och strykjärn?

Yeah vi var inte först på bollen direkt. Ska ärligt talat sägas att det är först nu vi är fullbemannade på testredaktionen och har utrymme för att komma ikapp med grejer jag inte han kika på under mina första typ 8 månader när @JonasT var föräldraledig osv.

Nästa för Calle är att recensera RTX 4090, ryktena säger att den kommer bli bra.

Skrivet av Roger W:

Vilken variant testades först: med eller utan BCF?
Jag tänker att om man kör en normal montering först så kan ju cpu vars lite böjd redan och det kanske inte återställs helt när man kör med BCF…
så det hade varit bra med ett test med BCF först.

Testade med den vanliga bygeln först. Egentligen var vår metodik inte framtagen för att för att leda en teori i bevis, i det här fallet var det snarare för att snabbt kolla vad den här produkten gör för skillnad direkt ur kartong. Det finns dock absolut anledning att potentiellt göra ett mer djupgående test av olika metoder eller produkter.

Skrivet av Pantburk:

Får man fråga hur testet gjordes?

För man måste ha en ny cpu som aldrig varit monterad med original bygeln om man ska få ett bättre resultat med denna ram.

Jag har noterat att lga1700 cpuer som varit monterad en gång med original bygeln stannar lite böjda och inte flexar tillbaka till sitt raka läge.

Får hänvisa till mitt svar ovan, Vi använde vår vanliga i9-13900K som vi recenserade processorn med för snart ett år sedan. Och som sagt metodiken var inte specifikt framtagen för att bevisa hur mycket lägre temperaturerna kan bli utan snarare vad vi kan notera direkt ur kartong.

Hade gärna djupdykt mer i denna men måste traska vidare mot nya projekt och får återvända till den här om intresset finns. Jag tycker det var spännande i alla fall och skulle gärna spendera någon vecka med att testa olika ramar, processorer med olika mängd monteringar för att se eventuella skillnader. Nu fanns dock inte riktigt tid för detta den här gången men jag noterar intresset och hoppas kunna återbesöka ämnet.

Skrivet av nikwad:

Uppmärksammade ni någon skillnad i frekvens och/eller eventuell prestandaskillnad?
Läste att ni ställde in max tdp, men inte att ni använde er utav en fast frekvens för testerna.

Min idé från början var att använda både CPU + Cache i Aida 64 med ett TDP på 253 W för att se om de likt i7-13700K inte når sin maximala TDP i CPU + Cache. Det gjorde den dock direkt och de blev inte heller throttlade utan bibehöll exakt samma boostfrekvens under hela testperioden under hela perioden oavsett vanlig bygel eller ram.

De temperaturskillnader som noteras hänger ihop med hur arbetslasterna för de olika testerna skiljer sig.

Jag gjorde ett snabbt test med ramen och olåst TDP med IABT aktiverat och där blev processorn throttlad ungefär 8% och lade sig stabilt på ungefär 310-320 W.

Skrivet av Joppis:

"Resultaten vi uppnår är ändå inom ramen för det vi skulle kalla bra."

Haha, Calle...

Hjälp, den var omedveten. Har jag blivit Göteborgare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

"Resultaten vi uppnår är ändå inom ramen för det vi skulle kalla bra."

Haha, Calle...

Hällde iskall Ramlösa i vatten kylningen fick ner tempen ytterligare 5 grader. Inte så det blir något ramaskri, men ändå...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)