Byggfel
Hej,
Detta har egentligen ingenting med elektronik eller så att göra men tänkte ändå fråga här. Mer kunskap samlad på ett ställe än här tror jag inte finns 🙂
För 1,5år sedan bad vi ett företag om offert på takbyte. Vi hade nyss köpt huset och bifogade därför besiktningsprotokollet till byggaren för att underlätta deras arbete i vad som skulle göras.
Jag kan, tyvärr, ingenting om bygg och hus osv. Jag har lärt mig allt eftersom. Detta medförde att jag helt enkelt litade på byggaren.
Vårat tak var 50 år gammalt, och hade börjat gå sönder och var därmed ganska bråttom att byta.
Under takpannorna satt det oljeboard och ingen ströläkt.
Byggfirman valde att behålla oljeboarderna och konstruktionen utan ströläkt(alltså bärläkt direkt mot oljeboard = ingen avrinning).
Nu har jag, i dagarna, haft en kunnig bekant här som kikat och oljeboarderna är i kasst skick. Fick då även veta att man "måste" ha ströläkt. Det är även en del hål i plåtarbetet de utfört i bland annat ränndalar osv.
Bifogar bild
(var fler hål, inte bara sprickor som på bild) även runt avloppsluftningen är det hål.
Även bild på boardskivor och läkt de valde att behålla: (tog en bild medan de höll på, helt ovetandes om att detta var rätt kasst)
Det är fler fel, som att det saknas fotplåtar. Kolumnen med pannor närmast vindskivor slutar i en dal som gör att vatten rinner mot vindskivorna osv.
Jag har kontaktat byggaren som inte tyckte det var något fel. Han skulle dock "fundera över en helgen på en lösning"
Nu till min fråga:
Har jag någon rätt att kräva någonting här? Eller får jag bara bita i det sura äpplet och ta hit en ny firma som får göra om och göra rätt? Ska jag låta det vara tills det faktiskt blivit fuktskador?
Mvh
Äsch...